گزارش و تحلیل

دوئل زیردریایی روسی و بریتانیایی بخاطر سوریه

© Sputnik / Oleg Lastochkinدوئل زیردریایی روسی و بریتانیایی بخاطر سوریه
دوئل زیردریایی روسی و بریتانیایی بخاطر سوریه - اسپوتنیک ایران
اشتراک
به گزارش اسپوتنیک با استناد به منابع نظامی دریایی، یک زیردریایی ضربتی انگلیس به ناچار بخاطر تعقیب از سوی ناوها و زیردریایی های روسیه به بازی موش و گربه پرداخت.

به نوشته تایمز انگلیسی، هنگامی که هفته گذشته ترزا می در حال تصمیم گرفتن در مورد رفتار با با سوریه بود، در اعماق دریای مدیترانه، در بخش شرقی آن، یک فاجعه واقعی جریان داشت.

زیردریایی نیروی دریایی سلطنتی مسلح به موشک های بالدار توسط حداقل یک (و احتمالا دو) زیردریایی روسیه تعقیب شد، که کارشناسان غربی آن ها را "سیاه چاله" می نامند چون ساکت ترین زیردریایی جهان هستند.

زیردریایی های روسیه زیر دریایی بریتانیایی را در سواحل سوریه تعقیب کردند - اسپوتنیک ایران
زیردریایی های روسیه زیر دریایی بریتانیایی را در سواحل سوریه تعقیب کردند
دو فروند ناوجنگی و یک هواپیمای ضد زیردریایی روسی نیز این زیردریایی را هنگامی جستجو می کردند که سعی کرد مانور بدهد و تلاش نمود در موقعیتی نزدیک به اهداف مطلوب برای حمله و پرتاب موشک قرار بگیرد. این زیردریایی کلاس اِستیوت (Astute) طی چندین روز برای جلوگیری از تشخیص سعی کرد و مجبور شد با زیردریایی بی صدای روسی کلاس "وارشاویانکا" وارد مقابله خطرناکی بشود.

در سال های اخیر، زیردریایی های روسی و بریتانیایی به طور فزاینده ای به دنبال یکدیگر در آتلانتیک شمالی، دریای شمال و مدیترانه بوده، و تنش بین آنها افزایش یافته است. با این حال، بسیاری معتقدند که اولین دوئل آنها در جریان آماده سازی ضربات موشکی اخیر به سوریه صورت گرفت.

زیردریایی بریتانیا تحت حفاظت نیروی دریایی ایالات متحده قرار گرفت که هواپیمای شناسایی آن بوئینگ پی 8 پوسایدن در روز چهارشنبه برای کشف ناوها و زیر دریایی در حوزه دریای مدیترانه به گشتزنی پرداخت. این هواپیما دارای سنسورهای مخصوص برای شناسایی کشتی ها است و همچنین می تواند با موشک ها، اژدر ها و مین ها مجهز شده باشد.

رادارهای آمریکایی زیردریایی اتمی روسیه را ندیدند - اسپوتنیک ایران
رادارهای آمریکایی زیردریایی اتمی روسیه را ندیدند
زیردریایی های کلاس "وارشاویانکا" که برای شکار زیردریایی های دشمن مورد استفاده قرار می گیرند، در پایگاه نیروی دریایی روسیه در طرطوس سوریه مستقر بوده و طبق گزارش ها، این گونه شکار زیر آب را انجام می دهند. نیروگاه "وارشاویانکا " شامل دو ژنراتور دیزلی و یک موتور برقی است که به آن اجازه می دهد تا به طور بی صدا در زیر آب حرکت کند. بعلاوه، این زیردریایی مسلح به اژدرها، موشک های بالدار و موشک های ضد کشتی است.

دو زیردریایی این نوع می توانند توام با خطر مخوفی باشند. زیردریایی های بریتانیایی قدرت شلیک محدودی دارند. ظاهرا آنها بیش از 20 موشک بالدار تاماهاک را ندارند که آنها ممکن است به فاصله 1600 کیلومتر (1000 مایل) از حالت زیرآبی پرتاب شوند. برخی از زیردریایی های آمریکایی در زرادخانه خود دارای 154 موشک بالدار هستند.

نیک چایلدز(Nick Childs)، پژوهشگر ارشد موسسه بین المللی مطالعات استراتژیک معتقد است که در اختیار وزارت دفاع، احتمالا نه بیش از 100 موشک بالدار تاماهاک هست. وی افزود: آمریکایی ها سال گذشته 59 موشک بالدار را در زمان حمله به پایگاه هوایی (در سوریه) پرتاب کردند. این یک نوع معیار است که به ما امکان می دهد تا درمورد سهم انگلیس قضاوت کنیم.

چرا زیردریایی «کورسک» غرق شد؟ - اسپوتنیک ایران
چرا زیردریایی «کورسک» غرق شد؟
ناخدایان زیردریایی در حال آماده شدن برای پرتاب هرچه بیشتر موشک در یک شلیک هستند. هرچقدر زمان بیشتری در یک حوزه قرار دارید به همان اندازه امکان کشف شما مطمئنتر می شود. این امر باعث آن می شود که زیردریایی آسیب پذیر باشد.

در نهایت، این مسئله مطرح نشد — زیردریایی بریتانیا در ایراد ضربات موشکی به سوریه شرکت نکرد.

کامنت خوانندگان

Brian Cranch: مطلع شدم که این زیردریایی می تواند تا 20 موشک بالدار را حمل کند و وزارت دفاع انگلیس تنها 100 موشک تاماهاک دارد. اما در هر صورت درباره آن با روس ها صحبت نکنید، زیرا ما قبل از گذاشتن این مطلب این را به آنها گفتیم. همه اینها حرف پوچ و توخالی است.

Nigel Turner: تمام این ها حرف های بی معنی است، نیروهای دریایی ما به جایی رسیده که تنها یک قایق با دو پاروزن ماهر و یک مرد مسلح به یک تفنگ بادی کاهش یافته است. خیلی مزخرف است!

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала