گزارش و تحلیل

تله روسیه برای موشک های "هوشمند" ترامپ

© REUTERS / Kevin Lamarqueتله روسیه برای موشک های "هوشمند" ترامپ
تله روسیه برای  موشک های هوشمند ترامپ - اسپوتنیک ایران
اشتراک
به گزارش اسپوتنیک، رسانه ها می نویسند که در سوریه، جهان با برخورد روسیه و آمریکا مواجه است که شبیه بحران کارائیب است و حتی قادر به تحریک جنگ جهانی جدید می باشد.

این ترس ها، از یک طرف، ناشی از غیر قابل پیش بینی بودن دونالد ترومپ، رئیس جمهور آمریکا است، که روز چهارشنبه از طریق توییتر علیه روسیه در سوریه برخواست. از سوی دیگر، کمی قبل از آن، سفیر روسیه در لبنان تهدید کرد که نیروهای روسی مستقر در سوریه هر گونه حمله به سوریه را انتقام می گیرند. آیا خاورمیانه واقعا با برخورد ابرقدرت ها مواجه است؟

ترامپ در باره حمله توسط موشک های هوشمند جدید صحبت کرد. منظور وی کدام راکت ها بود؟ کارشناس نظامی روس الکسلی لِئونکوف در مصاحبه با نشریه اینترنتی "رو اِکونومیکس" روسیه گفت: شاید منظور ترامپ موشک های بسیا دقیق هوا- زمین کروز AGM-158 و موشک های کروز چند منظوره Tomahawk باشند. ولی این امر فراموش می شود که سیستم های دفاع هوایی روسیه و سوریه می توانند به راحتی این تهدید را رفع کنند.

موشک های AGM-158 JASSM
مطابق تکنولوژی رادارگریزی تولید شده و بعنوان سلاح گزند ناپذیر شناخته شده که کسی نمی تواند آن را تخریب کند. در اینجا آمریکایی ها به طور جدی اشتباه می کنند، زیرا، اولا، پدافند هوایی ما می تواند آنها را تشخیص دهند، و دوم اینکه این موشک ها به سیستم دفاع هوایی واکنش نشان نمی دهند. آنها به سادگی ابزار حفاظت از خود را ندارند که به آنها اجازه می دهد از سیستم های دفاع هوایی فرار کنند. اگر پدافند هوایی آنها را کشف کند، می تواند آنها را به سهولت از بین ببرند، زیرا موشک های کروز آمریکایی سرعت 800-1000 کیلومتر در ساعت دارند، در حالی که سرعت موشک های ضد هوایی روسی خیلی بیشتر است.

اهداف واقعی حمله ی موشکی آمریکا در سوریه مشخص شد - اسپوتنیک ایران
اهداف واقعی حمله ی موشکی آمریکا در سوریه مشخص شد
به گفته ژنرال آیتِچ بیژِف معاون سابق فرماندهی نیروی هوافضای روسیه، سوریه در حال حاضر توسط سامانه های اطمینان بخش پدافند هوایی از هر سه نوع — دور برد، کوتاه برد و برد متوسط، دفاع می شود. علاوه بر این سامانه های ضد موشکی اس-400 ، قابلیت های دفاعی سوریه بویژه در پایگاه های حمیمیم و طرطوس را به طور جدی تامین می کنند.

لئونکوف در پایان گفت:

ما قبلا دو یا سه بار در مورد جدی بودن عواقب چنین ضرباتی برای ایالات متحده هشدار داده ایم. اگر با وجود این موشک های ایالات متحده به اهدافشان برسند و سربازان و غیرنظامیان ما قربانی شوند، که اکنون در بازسازی سوریه مشغول به کار هستند، ما با ضربه برق آسای تلافی جویانه پاسخ خواهیم داد. برای این کار ما نیرو و جنگ افزارها به حد کافی داریم.

پیشتر، رئیس ستاد کل ارتش روسیه این مسایل را با رئیس ستاد مشترك كشورهای ناتو بررسی كرد و تمام خطوط قرمز را مشخص نمود كرد كه عبور از آن عواقب فاجعه بار طولانی مدت در پی خواهد داشت. اگر ترامپ در آرزوی راه اندازی جنگ کوچک و پیروز شدن در آن است سخت در اشتباه است، چون می تواند جهان را در آستانه جنگ جهانی قرار دهد.

گفتنی است که به گزارش انجمن های غیر دولتی مخالف اسد، از جمله سازمان مشکوک "کلاه سفید ها" روز 7 آوریل شهر دوما سوریه مورد ضربه مواد شیمیایی شامل عوامل کلر و مواد فلج کننده اعصاب قرار گرفت. مطابق این گزارش، حدود 70 نفر قربانی حمله شیمیایی شدند. وزارت امور خارجه روسیه، این گزارش را خبر کذب نامید که حملات به سوریه را توجیه می کند و آن را رد نمود.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала