گزارش و تحلیل

حمله آمریکا به خاورمیانه، این بار به چه بهانه ای؟-تصاویر

© AP Photo / Hassan Ammarحمله آمریکا به خاورمیانه، این بار به چه بهانه ای؟
حمله آمریکا به خاورمیانه، این بار به چه بهانه ای؟ - اسپوتنیک ایران
اشتراک
همزمان با روزهای سالگرد حمله آمریکا به عراق با ادعای مبارزه علیه گسترش سلاح های کشتارجمعی، سحرگاه شنبه 14 آوریل، ایالات متحده برای تنبیه دولت سوریه در استفاده احتمالی از تسلیحات شیمیایی علیه مخالفان، حمله موشکی خود را با حضور فرانسه و انگلیس آغاز کرد.

به قلم بهنام منصوری

حمله نظامی آمریکا به سوریه + ویدئو - اسپوتنیک ایران
حمله نظامی آمریکا به سوریه + ویدئو
با این حال اگرچه آمریکا در سال 2003 توانست به بهانه مبارزه با گسترش سلاح های کشتارجمعی، اعضای شورای امنیت سازمان ملل را برای حمله به آمریکا اقناع کند، اما این ترفند برای ترغیب این شورای جهت مبارزه با «حملات شیمیایی بسار اسد» کارساز نشد.
البته شواهد و قرائن نیز نشان می دهد، همانقدر که ادعای جورج بوش در باره سلاح های کشتارجمعی در سال 2003 بی پایه و بدون مستندات کافی بود، ادعای ترامپ و همپیمانانش در باره حملات شیمیایی اسد به مخالفانش بدون سند و مدرک است.

در همین رابطه اخیرا تصاویر و فیلم هایی در فضای مجازی دست به دست می شود که نشان می دهد، آنچه که به عنوان «حملات شیمیایی بشار اسد علیه مخالفان» معرفی می شود، چیزی جز صحنه سازی مخالفان و تروریست های در حال شکست، نیست.

در مورد مشابه دیگر کلیپی در فضای مجازی منتشر شده که نشان می دهد در یکی از مدارس تحت تسلط مخالفان سوری، کودکان برای ایفای نقش یک مجروح شیمیایی در حال تمرین بازیگری هستند. این فیلم نشان می دهد ارتش آزاد سوریه در کفربطنا در غوطه شرقی دمشق به کودکان آموزش می دهند تا با به صدا درآمدن آژیر خطر خود را همانند کسانی که دچار خفگی شده اند به زمین بیندازند و وانمود کنند دچار حمله شیمیایی شده اند.

پیش از این ژنرال ویکتور پوزنیخیر، معاون اداره اصلی عملیات ستاد کل نیروهای مسلح روسیه اعلام کرد: اعضای سازمان «کلاه سفیدها» که با تروریست های ضدسوری ارتباط دارند، حمله شیمیایی به شهر دوما را با استفاده از شماری از مردم صحنه سازی کردند.​

با این وجود حتی با بدبینانه ترین فرض ممکن در رد مستندات بالا، یک سوال باقی می ماند و آنکه، چه دلیلی وجود دارد تا بشار اسد به شهری که در شُرف بازپسگیری آن است، بخواهد از سلاح شیمیایی استفاده کند؟

در همین رابطه ژنرال جاناتان شاو، رئیس سابق نیروهای ویژه انگلیس ادعای ترزا می، نخست وزیر انگلیس مبنی بر اینکه بشار اسد، رئیس‌جمهوری سوریه عامل حمله شیمیایی در شهر دوما واقع در حومه دمشق بوده است، زیر سوال برد. او گفت: این فقط نظر شخص من نیست بلکه بسیاری از فرماندهان ارشد در ارتش آمریکا هم چنین نظری دارند. هیچ منطقی برای دست داشتن اسد در آن حمله وجود ندارد. او شورشیان سوری را متقاعد کرد که با اتوبوس از مناطق اشغالی خارج شوند. او کنترل اراضی آنها را به دست گرفت. بنابراین چرا باید آنها را با گاز شیمیایی هدف گرفته باشد؟

شاو در مصاحبه اختصاصی با میل آن ساندی افزود: جهادگرایان و چندین گروه اپوزیسیون مختلف که علیه اسد می‌جنگند، انگیزه بسیار بیشتری برای اجرای یک حمله با تسلیحات شیمیایی و انداختن آن به گردن اسد داشتند. انگیزه آنها این بود که می‌خواهند آمریکا وارد این جنگ شود چون ترامپ گفته بود آمریکا از سوریه خارج می‌شود تا سایرین مشکلات را حل کنند.
ترامپ باید در نظر داشته باشد که امواج تصمیم دولت پیشین آمریکا برای حذف رژیم صدام در عراق، هنوز پابرجاست، جمهوری اسلامی تهدید حضور آمریکا در منطقه را تبدیل به فرصت و عراق را به همپیمان اصلی خود در خاورمیانه تبدیل کرد و تا عمق پارلمان و کابینه دولت این کشور نفوذ نمود، حال این سوال مطرح می شود که آیا دور جدید حملات آمریکا در منطقه باعث افزایش نفوذ ایران تا بلندی های جولان و تکمیل کریدور تهران، بغداد، دمشق خواهد شد یا خیر؟

ممکن است عقاید نویسندگان مقالات با سیاست های اسپوتنیک مطابقت نداشته باشد.

 

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала