گزارش و تحلیل

به رسمیت شناختن اسرائیل – «معامله قرن» عربستان علیه ایران

© Photo / Saudi Press Agencyبه رسمیت شناختن اسرائیل – بخشی از «معامله قرن» عربستان علیه ایران
به رسمیت شناختن اسرائیل – بخشی از «معامله قرن» عربستان علیه ایران - اسپوتنیک ایران
اشتراک
"رهبر ایران، آیت الله خامنه ای «هیتلر» خاورمیانه است". چرا چنین اظهارتی از سوی مقامات عربستان اکنون ابراز می شود.

به گزارش اسپوتنیک، مقامات عربستان سعودی برای اولین بار، حضور اسرائیل در قلمرو به اصطلاح تاریخی یهودیان را به رسمیت شناخت. محمد بن سلمان ولیعهد عربستان در دیدارهای اخیر خود از ایالت متحده آمریکا این اظهارات را بیان نمود. حمایت عربستان از " چارهٔ دو کشوری" ( یکی از راه حلهای ارائه شده برای رفع اختلافات بین اسرائیل و فلسطینیان است، در این راه حل هر دو کشور قرار است به رسمیت شناخته شوند)، نشان از به رسمیت شناختن اسرائیل توسط عربستان است.

ولیعهد عربستان سعودی در اظهار نظر اخیر خود رهبر ایران را مشابه هیتلر دانسته است: "رهبر ایران، آیت الله خامنه ای «هیتلر»  خاورمیانه است". چرا چنین اظهارتی از سوی مقامات عربستان اکنون ابراز می شود. این اقدام عربستان سعودی چه تاثیری بر وضعیت منطقه دارد؟

ولیعهد عربستان: رهبر ایران - هیتلر خاورمیانه  است - اسپوتنیک ایران
ولیعهد عربستان: رهبر ایران - هیتلر خاورمیانه است

جناب آقای سید هادی افقهی، کارشناس ارشد مسایل خاورمیانه، دیپلمات سابق ایرانی در لبنان در مصاحبه با اسپوتنیک، موضع ایران را درمورد صحبت های اخیر ولیعهد عربستان بیان داشته است: عربستان در طرحی به عنوان معامله قرن، سناریوهای بسیار خطرناکی تعریف شده است. این ملاقات ها بین مقامات اسرائیل و عربستان برای تکمیل این سناریوها است. دونالد ترامپ با اعلام نمودن قدس به عنوان پایتخت رسمی اسرائیل، قدم اول این سناریو را برداشته است. طرح انتقال فلسطینی ها به اردن و تشکیل شهرک های جدید از دیگر سناریوهای خطرناک و خیال پردازی های عربستان سعودی است. البته عربستان و اسرائیل موفق نخواهند شد، زیرا بیت المقدس به صورت رسمی از سوی جامعه بین الملل به عنوان پایتخت اسرائیل به رسمیت شناخته نشد. از سوی دیگر مردم فلسطین با تظاهرات اخیر خود در روز زمین، مخالفت خود را نشان دادند، حتی 15 فلسطینی در این تظاهرات به شهادت رسیدند.  این ها نشان از ناکامی عربستان دارد.

به گفته آقای افقهی، عربستان سعودی طی 56 سال گذشته به طور مخفیانه با اسرائیل همکاری داشت و هرچند نمی خواست آنها را افشا نکند، در حالی که اسرائیل قصد دارد این ارتباط را به صورت آشکار مطرح نماید:

به نقل از کارشناس ایرانی، صحبت از احتمال برقراری ارتباط دیپلماتیک بین تل آویو و ریاض است. در اینجا یک معامله تحت عنوان «معامله قرن» علیه ایران و متحدانش منعقد شده است. عربستان در رقابت با ایران که مدعی است ایران در کشورهای منطقه دخالت می کند. در این راستا عربستان دست به فعالیت هایی خارج از عرف بین الملل زده است، عربستان در حمایت از تروریست ها در عراق و سوریه شکست خود. از سوی دیگر زمانی که عربستان 3 سال به یمن حمله نمود با خیال اینکه طی چند هفته پیروز می شود، اما با روشنگری انصار الله، هم اکنون عربستان در باتلاق یمن در حال غرق شدن است. عربستان تمامی این فعالیت ها را برای مقابله با ایران انجام داده است. 

 

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала