گزارش و تحلیل

شوماخر ایرانی در رالی خاورمیانه + تصاویر

© Photo / Instagram/ Laleh Sedighحضور لاله صدیق به عنوان تنها زن ایرانی در رالی خاورمیانه
حضور لاله صدیق به عنوان تنها زن ایرانی در رالی خاورمیانه - اسپوتنیک ایران
اشتراک
لاله صدیق بانوی اول اتوموبیلرانی در ایران زمانی برای حضور در رقابتهای اتوموبیلرانی کشور ملزم به دریافت حکم شرعی از سوی مراجع دینی شد.

لاله صدیق بانوی اول اتوموبیلرانی در ایران زمانی برای حضور در رقابتهای اتومبیل رانی کشور به عنوان تنها زن شرکت کننده در این مسابقات ملزم به دریافت حکم شرعی از سوی مراجع دینی شد و بعد از آن مجوز شرعی و عرفی برای حضور در عرصه اتومبیل رانی دوشادوش مردان را کسب کرد.

خبرگزاری اسپوتنیک — لاله صدیق اتومبیل رانی حرفه ای را سال 1376 با اتومبیل شماره 100 آغاز کرد و پس از سالها فراز و نشیب در عرصه اتومبیل رانی حرفه ای امروز یکی از قهرمانان مطرح ایران است. لاله صدیق قهرمان اتومبیل رانی «ریس» با لقب شوماخر ایرانی و رئیس کمیته آموزش بانوان فدراسیون اتومبیل رانی ایران در گفت و گو با اسپوتنیک گفت:

بعد از انقلاب اسلامی ایران من اولین بانویی بودم که در یک مسابقه اتومبیل رانی مشترک با آقایان به رقابت پرداختم و در آغاز با موانع مختلفی روبه رو شدم. بنابراین برای حضور در این رقابتها به یکی از مرجع تقلید مراجعه نموده و حکمی شرعی با این شرط که در صورت رعایت تمام شئونات شرعی و اسلامی حضورم در این رقابتها بلامانع است، کسب نمودم. این امر به نوبه خود و در آن زمان یک اتفاق مهم و قابل توجه بود و نظر بسیاری از رسانه ها را به خود جلب کرد.

مشکلات بانوان در عرصه اتومبیل رانی

به موازات دریافت آن فتوای شرعی دیگر با حضور و رقابت من در مسابقات مشترک مردان ممانعتی به عمل نیامد و شاید تنها امتیاز ویژه ای که به عنوان یک خانم برای من قائل بودند در این بود که توجه اسپانسرها بیشتر به بانوان معطوف بود و آنها ترجیح می دهند از ورزشکاری حمایت نمایند که خاص تر است و به این ترتیب از من به عنوان یک ورزشکار خانم بیشتر حمایت می کردند.

در آغاز کار حرفه ای طبیعتا با مسائل و مشکلات متعددی از مسائل فرهنگی حاکم در میان مردان ایرانی و اینکه در ابتدا من را به عنوان یک رقیب نمی پذیرفتند تا مدیریت رفتار من در برابر این مردان و برخوردهایی که به وجود می آمد و اصطحکاک حاصل از برخوردهای تند فرهنگی تماما کار رقابت با آنها را سخت می کرد و به عبارتی محیط رقابت سالم وجود نداشت. به هر حال، ناملایمات گاه و بی گاه را معمولا به کمک حمایتهای معنوی و فکری خانواده و همچنین یکی از دوستان که «کوچ» من هم هستند هضم کرده و از کنار این نامهربانیها موفقیت آمیز گذر کردم.

© Photo / Instagram/ Laleh Sedighلاله صدیق
لاله صدیق - اسپوتنیک ایران
1/3
لاله صدیق
© Photo / Instagram/ Laleh Sedighلاله صدیق
لاله صدیق - اسپوتنیک ایران
2/3
لاله صدیق
© Photo / Instagram/ Laleh Sedighلاله صدیق
لاله صدیق - اسپوتنیک ایران
3/3
لاله صدیق
1/3
لاله صدیق
2/3
لاله صدیق
3/3
لاله صدیق

حضور تنها بانوی ایرانی در مسابقات اتومبیلرانی خاورمیانه

نسبت به جایگاه فعلی خود به عنوان ورزشکاری که در رشته اتومبیل رانی عنوان ملی دارد به صورت کامل رضایت دارم و با تلاش بسیار زیاد توانستم بخوبی از توانایی های خدادادی خود استفاده کنم. 

نورا نراقی - اسپوتنیک ایران
گزارش و تحلیل
عشق به موتور کراس و سنت شکنی از جنس دخترانه!+تصاویر
امسال پانزدهمین سال حضور من در رشته اتومبیل رانی است که حضور و حمایت دائمی خانواده و دوستان بدون هیچگونه چشم داشت و منافع شخصی بسیار موثر و برای من لذت بخش است. البته در این میان اتفاقاتی نیز به وقوع پیوست که از نظر روحی به من لطمه زد اما در مجموع از موقعیت خود راضی هستم، اگرچه برای من کافی نیست و به امیدخدا برای سال 1397 برنامه های مفصل تری را در نظر دارم و اردیبهشت ماه که مسابقات رالی خاورمیانه در ایران برگزار می شود به عنوان تنها ورزشکار خانم در این مسابقات حضور خواهم داشت. حضور در این مسابقات علاوه بر اینکه پیام فرهنگی بزرگی به همراه دارد و برای من جذاب است، باعث افزایش اعتماد به نفس بیشتر در خودم خواهد بود.

اوقات تلخ و شیرین در اتومبیل رانی

زمانی که با سرعت رانندگی می کنم بی شک پر از هیجان و لذت است تا جاییکه اصلا جزء عمر من بحساب نمی آید اما زمانیکه در طبیعت می رانم ترجیح می دهم لذت رانندگی آرام در طبیعت را با لذت راندن با سرعت جابجا کنم. اما این روزها تجربیات شیرین من بیشتر است. زمانی که مشغول کار تیمی برای آماده شدن در مسابقات بصورت شبانه روزی هستیم آنهم تیمی که تمامی اعضاء را آقایان تشکیل می دهند و من بصورت محسوس در می یابم که ما تا چه اندازه دچار تغییر و تحولات فرهنگی مثبت شده ایم و آقایانی که روزهای اول حاضر به پذیرفتن من در تیم نبودند حالا بخوبی همکاری می کنند بسیار شیرین است. اما به عنوان یکی از تلخ ترین خاطرات در عرصه اتومبیل رانی می توان به از دست دادن دو تن از دوستانم که از قهرمانان اتومبیل رانی هم بودند،اشاره کنم.

نقش خانواده در پیشرفت دخترها

طی سالهای اخیر که در سمت رئیس کمیته آموزش فدراسیون اتومبیل رانی مشغول هستم افراد بسیار و همچنین بانوان زیادی را آموزش داده و استعدادهای خوبی را شناختم و این افراد در رشته های مختلف اتومبیل رانی مثل آفرود، اسلالوم و رالی مشغول هستند، اما متاسفانه هنوز برای اتومبیل رانی بانوان مشکلات متعددی وجود دارد و اغلب حضور آنها طولانی مدت نمی شود و معمولا به دلایل مختلف از این عرصه بعد از یکی دو سال کناره گیری می کنند، اما بسیار امیدوارم که بتوانم این بانوان را دلگرم نموده و وارد رده قهرمانی نمایم. همانطور که گفتم تفاوت فرهنگی چشمگیری میان روزهایی که تازه وارد این عرصه شده بودم و آنچه امروزه مشاهده می کنم وجود دارد و حتی بسیاری از آقایانی که آن روزها حتی چشم دیدن من را نداشتند حالا از دوستان خوبم هستند که بی دریغ من را کمک می کنند و فکر می کنم که اگر بتوان اعتماد به نفس بانوان را تقویت کرد آنها به خوبی می توانند بر مشکلات و سختیها غلبه کنند. به هر حال امیدوارم تمام بانوانی که کمی در اعتماد و باور به خود ضعیف هستند با خواندن این گزارش تشویق شده و سعی در تقویت روحیه خود داشته باشند.

در پایان می خواهم به موضوع حمایت و تاثیر خانواده صحبت کوتاهی داشته باشم، اینکه نقش پدر در زندگی دخترها نقش بسیار مهمی است و اگر پدرها سعی کنند بر استعداد و علایق دختران خود توجه نموده و آن را بپرورانند، بی شک از سوی دختران خود می توانند شاهد موفقیتهای چشمگیری باشند و این تجربه شخصی خود من نیز است. اگرچه تمام اعضای خانواده من را حمایت نموده اما نقش پدرم در این میان بسیار پررنگتر است و فکر می کنم که برای بسیاری از دخترها نیز همینطور باشد.

 

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала