گزارش و تحلیل

"بذر هیولای داعش" در عراق و پیامدهای امنیتی برای ایران

© AFP 2023 / Noorullah Shirzada"بذر هیولای داعش" در عراق و پیامدهای امنیتی برای ایران
بذر هیولای داعش در عراق و پیامدهای امنیتی برای ایران - اسپوتنیک ایران
اشتراک
عملیات آمریکا در عراق در سال 2003، بذر داعش را در عراق کاشت و تهديد امنيتي براي ايران شد.

به گزارش اسپوتنیک، در 20 مارس 2003، عملیات نظامی رسمی ایالات متحده آمریکا و متحدان آن علیه رژیم عراق آغاز شد. دلیل رسمی برای آغاز حمله به عراق، ارتباط رئیس جمهور عراق "صدام حسین" با سازمان های تروریستی بین المللی به ویژه، جنبش "القاعده" اعلام شد. همچنین جستجو و نابود کردن سلاح های کشتار جمعی در عراق از علل دیگر حمله به عراق از سوی آمریکا بود. عملیات نظامی بر اساس قطعنامه های شماره 687 و 1441 [9] شورای امنیت سازمان ملل متحد انجام گرفت.
جناب اقای "سید هادی افقهی" دیپلمات و سیاستمدار ایرانی، به بهانه سالگرد حمله آمریکا به عراق در مصاحبه با اسپوتنیک به بررسی عملیات نظامی آمریکا در عراق و تاثیرات این حملات در پیدایش گروه تروریستی داعش و همچنین تاثیر این سیاست های آمریکا بر ایران پرداخته است. به عقیده ایشان، حمله آمریکا نه تنها موجب نابودی ارتش، زیرساخت های اقتصادی عراق شد بلکه تهدیدی برای امنیت ایران بود. این تهدید با «ظهور هیولا بزرگ داعش" همراه بود.

_ عملیات آمریکا، چه تاثیر و یا کمکی به عراق و کشورهای همسایه نمود؟
رئیس جمهور آمریکا جورج دبلیو بوش و وزیر امور خارجه این کشور، آقای کالین پاول برای حمله نظامی به عراق دو دلیل آوردند: دلیل نخست حملات تروریستی " القاعده " در 11 سپتامبر و ارتباط و پیوند صدام حسین با سازمان القاعده است. در این راستا، به گفته آمریکایی ها، عراق باید مجازات شود. وزیر امور خارجه وقت آمریکا در آن زمان در شورای امنیت سازمان ملل، فیلم و عکس هایی از استفاده و تولید سلاح های کشتار جمعی توسط عراق را در جلسه تاریخی شورای امنیت منتشر نمود. به این دو دلیل جنگ تبلیغاتی علیه عراق به اوج خود رسید. حمله به عراق توسط نیروهای آمریکایی با شعارهای "آزادی، ایجاد دموکراسی، از بین بردن دیکتاتوری" همراه گردید. آمریکا با همکاری برخی کشورهای عربی من جمله عربستان، قطر و امارات و… حمله به عراق را آغاز نمود.
اما در عمل، اهداف آمریکا کاملا متفاوت بود. هدف آمریکا، اشغال عراق، اعزام نیروهای خود به عراق و هدف دراز مدتی چون حمله به کشورهای همسایه بود. آمریکایی ها در درگیری با عراق، به عنوان یکی از اهداف خود تلاش به حمله به ایران، انحطاط و تهاجم احتمالی به ایران را داشتند.

داعشی ها در عراق و سوریه سلاح شیمیایی می سازند - اسپوتنیک ایران
داعشی ها در عراق و سوریه سلاح شیمیایی می سازند

در عمل، اقدامات آمریکا در عراق به همراه تخریب، خشونت، جنایات علیه بشریت، جنایت علیه دموکراسی و آزادی مردم عراق همراه بود. ایالات متحده آمریکا، تقریبا زیرساخت ها و اقتصاد عراق را تخریب کردند، آنها ارتش عراق را که یکی از قوی ترین ارتش ها در خاورمیانه بود را نابود کرد، پلیس، سازمان امنیت این کشور را منحل نمودند، در واقع عراق کاملا بی دفاع شد و نیروهای آمریکایی همه کاره عراق شدند. علاوه بر این، در پست های سیاسی کلیدی کشور عراق، آمریکایی ها در برابر شهروندان عراقی منصوب شدند، به عنوان مثال آقای پل بریمو به عنوان اولین فرمانداران نظامی در عراق و بعدها به عنوان حاکم عراق منصوب شد. به تدریج به مرور زمان، مردم عراق به آمریکایی ها اعتراض نمودند که شما حق حکومت بر مردم را ندارید.
در نهایت، حضور آمریکایی ها در عراق از سال 2003 تا سال 2011 ادامه داشت، آمریکایی ها سعی داشتند عراقی ها را متقاعد به امضا کردن توافهم نامه های بلند مدت نظامی سیاسی 50 ساله نمودند. در آن زمان نخست وزیر عراق به شدت با این طرح مخالفت کرد و وادار کرد آنها را تا از عراق خارج شوند.
اما این نکته را باید خاطر نشان کرد که نیروهای عراق به دلیل درخواست نخست وزیر عراق خواستار خروج از این کشور نشدند، بلکه در آن زمان گروه هایی چون اهل الحق، مجاهدین عراقی، سازمان بدر و غیره عملیات نظامی بسیاری علیه نظامیان آمریکایی انجام داده بودند، که سطح تلفات آمریکایی ها آنقدر بود که دیگر راضی به خروج از این کشور در سال 2011 شدند. آمریکایی ها دیگر نمی توانستند چنین آسیب و زیان را تحمل کنند. در نتیجه اقدامات آمریکا در عراق — تخریب زیرساخت ها، اقتصاد، فروپاشی کشور، تقویت رویارویی مذهبی و قومی در جامعه این کشور بود. آمریکا، داعش را در عراق به بهانه حفظ امنیت منطقه بوجود آورد.
از سوی دیگر، شعارهای آمریکا در مورد سلاح های کشتار جمعی توسط صدام که موجب حمله آمریکایی ها به عراق شد، یک دروغ بزرگ بود. در حال حاضر، یک دروغ بزرگ دیگری وجود دارد که ما امروز شاهد آن هستیم: آمریکایی ها از این سناریو به طور فعال در سوریه استفاده می کنند. آنها نیروهای اسد را به استفاده از سلاح های شیمیایی در شرق غوظه متهم می کنند. از سوی دیگر، هم اکنون متحدان آمریکا در غالب بریتانیا، با پروند سازی قتل سرگی اسکریپال (جاسوس دوجانبه) با استفاده از یک ماده سمی خاص در تلاش برای متهم نمودن روسیه هستند.

مصادره اموال صدام حسین - اسپوتنیک ایران
مصادره اموال صدام حسین

لازم به ذکر است، آمریکا علاوه بر تخریب و تقسیم عراق، بزرگترین شر و هیولای تروریستی (داعش) را با افکار افراط گرایانه خود تولید نمودند. القاعده در عراق به داعش تبدیل شد. ستیزه جویان داعش، پس از سال 2011 اقدام به تخریباتی نمودند که آمریکایی ها در طول عملیات نظامی خود در این کشور نتوانستند انجام بدهند: داعش موفق به کشف و ضبط میدان های نفتی و مناطق وسیعی از عراق شد. داعش فجایع و جنایات فراوانی را موجب شد. سالهای طولانی ساکنان عراق در ترس زندگی کردند. داعش نه تنها تهدیدی برای کشورهای منطقه، بلکه برای اروپا و سایر کشورهای جهان تبدیل شده است".

_ اقدامات ایران در هنگام اشغال عراق و عملیات نظامی آمریکایی ها در این کشور چه بود؟
"موضع ایران مشخص بود، ایران با وجود روابط خصمانه با رژیم دیکتاتوری صدام با وجود جنگ 8 ساله با این کشور، معتقد بود که سزاوار نیست صدام حسین به دست آمریکایی ها اعدام شود، بلکه مردم عراق باید در این خصوص تصمیم بگیرند. سرنگونی صدام برای ما اصل بود، اما ما موافق به عملیات آمریکایی ها نبودیم، که آمریکایی ها کنترل خود را در عراق را در دست خود بگیرند. ما به شدت این اقدامات آمریکایی ها را محکوم کردیم. ایران مخالف تهاجم آمریکا به بهانه سرنگونی صدام بود.
ایران در دوره اشغال آمریکا در عراق، به بهترین نحو به مردم عراق کمک کرد. در آن زمان خیلی از هواپیماهای جنگی عراق به ایران پناه می آوردند. ایران با کمکهای بشردوستانه و پذیرش پناهندگان، آنها را از چنگال بمبگذاری نیروی هوایی ایالات متحده آمریکا در عراق نجات بخشید. ایران در فرایند جنگ با عراق و پس از آن به مردم این کشور کمک کردند، ایران اولین کشوری بود که دولت جدید عراق را به رسمیت شناخت. نیروهای بدر در ایران تحت آموزش نظامی قرار گرفته اند. در جریان عملیات نظامی، بسیاری از هواپیماهای عراقی به ایران پناه برد و ایران تا جایی که می توانست به آنها کمک نمود. ما مخالف حکومت آمریکایی ها در عراق بودیم".

 

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала