گزارش و تحلیل

چمدان مرگ در دستان دختر مامور شوروی

© AP Photo / Yulia Skripal/Facebookدختر اسکریپال
دختر اسکریپال - اسپوتنیک ایران
اشتراک
به گزارش اسپوتنیک با استناد به سایت روسی "ک.پ."، دانشمند روسی فرار کرده به آمریکا تعریف کرد چرا فرمول این ماده کشنده را فاش کرد.

این منبع نوشت: "ویل میرزایانوف" 83 ساله که بنا به روایت لندن، سرگئی اسکریپال جاسوس سابق روسیه و یولیا دخترش در سالسبری انگلیس با گاز دارای فرمول وی مسموم شده بودند. او حالا در آمریکا بسر می برد و خود را رییس جمهور خودخوانده  تاتارستان (جمهوربه خودمختار روسیه) معرفی کرده است.

وی در مصاحبه با خبر نگاران تایید کرد که او طرفدار استقلال تاتارستان و باشقیرستان است.

سوال: چرا انگلیسی به این نتیجه رسیدند که مخصوصا عامل کشف شده شما بکار برده شد؟

پوتین: روسیه سم اعصاب ندارد - اسپوتنیک ایران
پوتین در خصوص پرونده اسکریپال: روسیه چنین ابزار جنگی سمی ندارد
جواب: من یک مخترع نیستم، من شرکت کننده در آزمایش، ترویج این سم هستم. این اختراع، توسط گروه پِتر کرپیچِف در شعبه ما واقع در نزدیکی ساراتوف سَنتز شده است. او دو سال پیش فوت کرد. من آخرین بار قبل از انتشار کتاب من با فرمول های "نوویچوک" (موسوم به ای 234 در غرب) با او صحبت کردم. او مخالف آن بود. اما من گفتم: من می خواهم تو را جاویدان کنم، توبرای اختراع خود حتی یک پنی هم نگرفتی. ولی ما به چیزی نرسیدیم. اما با همه اینها من کتابم را در سال 2008 به زبان انگلیسی منتشر کردم. این ماده سمی تمام مراحل آزمایش را گذرانده است.  

تست های نهایی در میدان آزمایشی در ازبکستان انجام  شد. پس از آن، این ماده سمی به دنبال  قطعنامه ویژه کمیته مرکزی حزب کمونیست اتحاد جماهیر شوروی و شورای وزیران به خدمت ارتش شوروی گذاشته شد. انحصار کاربرد آن در دست روسیه بود و هیچ کس این فرمول را نمی دانست. این ماده در لیست عوامل ممنوعه شیمیایی کنوانسیون منع سلاح های شیمیایی ثبت نشده است. و اکنون، در ارتباط با ایجاد یک فرمول باینری از "ای 234"، نیازی به ذخیره سازی ترکیبات و جمع آوری ماده نهایی نیست. حالا شما می توانید اجزای باینری نسبتا بی ضرر را در گیاهان مختلف تحت پوشش محصولات کشاورزی تولید و حمل کنید. و هر چقدر خواستید قرار دهید، هیچ اتفاقی نخواهد افتاد. آنها را می توان از مرز حمل و نقل کرد. در غرب چنین قاعده ای رایج است: چیزی که ممنوع نیست، مجاز است.

سوال: به ادعای روزنامه انگلیسی تلگراف،کپسول در چمدان دختر اسکریپال بود. آیا این امکان پذیر است؟

جواب: شاید همینطور باشد. قربانی خودش برای مرگ عامل سمی را آورد. این کاملا امکان پذیر است.

سوال: چگونه بریتانیایی ها متوجه شدند که این عامل  "ای 234" بود؟

جواب: برای این شما نیاز به نمونه ای از نوویچک("ای 234") دارید. من در کتابم  فرمول ها و واکنش های مفصلی ارائه دادم که چطور اجزای باینری، عامل  نهایی را ایجاد می کنند.

سوال: آیا می توانم آن را بو کنم؟

جواب:  نه، اگر شما آن را بو کردید — شما نیستید.

سوال: موافقت کنید که می توان هر فرد را بدون سر و صدا و بدون استفاده از سلاح های کشتار جمعی برطرف کرد.

جواب: این برای ایجاد ترس است. برای اینکه بر همه  روشن باشد که اگر کسی با کپی اسناد به خارج فرار کند و آن را منتشر کند چه چیز در انتظار او است.

سوال: با انتشار فرمول گاز، آیا شما متوجه نشدید که عواقب آن می تواند بسیار متفاوت باشد؟

جواب: شاید برخی از سرویس های اطلاعاتی بسیار قوی این کار را انجام دهند. اما برای تروریست ها انجام این عمل غیرممکن است. بدون پتانسیل علمی و فنی بسیار عالی و مهمتر از همه، نهاد های دارای  تجربه کار با مواد سمی، ادغام دو عنصر ترکیبی این عامل غیرممکن است. آنها بی اختیار خود را می کشند.

سوال: آیا فکر می کنید اسکریپال و دخترش زنده بمانند؟

البته، آنها می توانند زنده بمانند. اما تقریبا هیچ شکی نیست که بدون مشکل زیادی بمانند. آنها غیر فعال خواهند شد. این بسیار جدی است، هنوز مشخص نیست که چه بهتر است…

سوال: به نظر شما چه کسی پشت این حمله است؟

جواب: فقط روس ها. هیچکس دیگری نیست.

سوال: اما روس ها یعنی یک مفهوم نامشخص…

جواب: یک کارشناس حرفه ای. یک فرد آموزش دیده که می داند چه کاری انجام می دهد.

سوال: انگلیسی ها به شما تلفن نکردند؟

جواب: اسکاتلند یارد تماس نگرفت.  در سطح دولتی نیز هیچ کس نبود.

سوال: آیا امروز با روسیه ارتباط  دارید؟

جواب: بله، دوستان من در آنجا هستند. من که در روسیه متولد  و بزرگ شدم.

سوال: چرا در واحد شما دراستان ساراتوف می گوید که شما هرگز در آنجا  کار نکرده اید؟

جواب: پس چه، بگذار آنها صحبت کنند. اما چرا آنها من را دستگیر کردند؟ این مثل اینکه به فرد زنده بگویند که او مرده است.

ترامپ: روسیه در سوقصد به اسکریپال مقصر است - اسپوتنیک ایران
ترامپ: روسیه در سوقصد به "اسکریپال" مقصر است
گفتنی است که ویل میرزایانوف کارمند علمی موسسه تحقیقات دولتی شیمی آلی و فناوری شوروی بود و در پروژه علمی با عنوان "فولی انت" شرکت کرد که در چارچوب آن عامل "ای 234" ایجاد شد. وی در سالهای نود قرن گذشته میلادی به ایالات متحده مهاجرت کرد و پس از آن کتابی شامل فرمول کامل این ماده سمی منتشر کرد.

نتیجه گیری از طرف سایت "ک. پ.": استدلال این دانشمند بسیار شبیه به استدلال ترزا می نخست وزیر بریتانیا می باشد.  در میان آنها بسیاری از کلمات از قبیل "شاید" و "احتمالا" به چشم می خورد. هیچ حقیقتی در اثبات گفته های میرزایانوف به گوش نرسیده است. این  شیمیدان فراری با مواد دریافت شده توسط پلیس بریتانیا کار نکرده است. چون  "اسکاتلند یارد"  با او تماس نگرفت. اما وقتی کشور ما را متهم می کند  اصطلاحات نامعیین ناپدید می شوند. او با اطمینان کامل می گوید:"فقط روس ها". هیچ کس دیگری." 

 

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала