گزارش و تحلیل

کمک ایران به روسیه برای رسیدن به بازارهای هند و خلیج فارس

© Sputnik / Vladimir Fedorenkoکمک ایران به روسیه برای رسیدن به بازارهای هند و خلیج فارس
کمک ایران به روسیه برای رسیدن به بازارهای هند و خلیج فارس - اسپوتنیک ایران
اشتراک
در پاییز سال گذشته وزارت امور قفقاز شمالی روسیه ، پروژه ی بسیار بلند پروازانه و گسترده ای را ارائه کرد. این پروژه ، ساخت مجموعه ی حمل و نقلی و لجستیکی کاسپین "پایانه کاسپین" بود که باید بنادر روسیه را در کریدور تجارت بین المللی ادغام کرده و یک گره حمل و نقلی واحد در حوزه ی دریای خزر تشکیل دهد.

در بین کشورهای این حوزه جمهوری اسلامی ایران نقش مهمی را برای تجارت روسیه و ورود به بازارهای بین المللی بازی می کند.
اُدس بایسلطانوف ، معاون وزیر امور قفقاز شمالی روسیه در گفتگویی ویژه ی با اسپوتنیک در خصوص همکاری با ایران در پروژه ی " پایانه کاسپین" شرح داد.
ویژگی های این پروژه چیست؟
در نوامبر سال 2017 دولت روسیه ، استراتژی توسعه ی بنادر دریایی روسیه در حوزه ی دریای خزر ، راه آهن و جاده ی اتومبیل رو منتهی به آن در دوره ی تا سال 2030 را تصویب نمود.
برنامه ی اصلی ، ادغام بنادر روسیه در دریای خزر و در مراکز مهم حمل و نقلی و کریدور تجارت بین المللی بود که در مرکز حمل و نقلی واحد دریای خزر با اولویت استفاده از محصولات صنعتی میهنی ایجاد می شود.
این استراتژی ، فعالیت هایی با هدف شکل گیری بیشتر تبادل کالا و بار ضمن رشد تقاضاهای مصرف کنندگان در آینده یعنی ایران، هند، کشورهای خلیج فارس و آفریقای شرقی را مد نظر دارد.

پدیده ای نادر در دریای خزر - اسپوتنیک ایران
پدیده ای نادر در دریای خزر+عکس
با هدف شکل گیری تبادل کالا ضمن رشد تقاضاهای کشورهای خاور میانه ، توسعه ی بخش های صنعتی و کشاورزی منطقه ی قفقاز شمالی برنامه ریزی شده است.
از آنجا که جمهوری اسلامی ایران زیرساخت های گسترده ی زمینی و دریایی در حوزه دریای خزر دارد، توسعه ی بنادر روسیه برای ورود کالاهای میهنی به بازار ایران و همچنین کشورهای خلیج فارس و هند کمک می کند. طی10 سال پس از ساخت بندرعمیق دریایی ، حداکثر رشد قدرت بنادر دریایی برنامه ریزی شده است. به واسطه ی این امر افزایش سهم صادرات و واردات کالاها از طریق ساحل دریای خزر مهیا می گردد. ضمن اینکه ما به افزایش تبادل کالا با هند و چین از طریق جمهوری اسلامی ایران علاقه مندیم. در این زمینه ما امیدواریم که همکاری پرباری بین کشورهای ما حاصل شود.
مشارکت و علاقه ایران به این پروژه چطوراست؟ آیا همکاری متقابلی با طرف ایرانی صورت می گیرد؟ آیا توافق ها و قراردادهایی وجود دارد؟
دریای خزر در تقاطع کریدور حمل و نقلی بین المللی شمال-جنوب و شرق —غرب قرار داشته و چشم انداز ایجاد " یک کمربند- یک راه " در پروژه ی کاسپین وجود دارد. چشم انداز وسیع توسعه ی تجارت ترانس کاسپین با ایران و افزایش متقاضیان آن هم هست.
БАКУ ЧАЙКА - اسپوتنیک ایران
گزارش و تحلیل
چرا رژیم حقوقی دریای خزر به سرانجام نمی‌رسد؟
 ما آینده ی دورنمای توسعه ی حمل و نقل ترانزیتی و معامله ی برد-برد را می بینیم. غلات و دانه های سویا، گوشت و مواد روغنی ، پتروشیمی، شیمیایی و سایر بارها می توانند پایه و اساسی برای ارتباطات تجاری ما باشند. 

اواخر ماه اکتبر در وزارت امور قفقاز روسیه جلسه ی کاری با هیاتی از جمهوری اسلامی ایران به ریاست وزیر راه و شهرسازی عباس احمد آخوندی تشکیل شد که در آن، مسئله ی مذکور توجه زیادی را از طرف هیات ایرانی به خود جلب نمود.
در جریان این دیدار چشم اندازهای ارتباطات متقابل منطقه ی قفقاز شمالی و جمهوری اسلامی ایران و قبل از همه در زمینه ی توریسم، پزشکی، کشاورزی و همچنین مسائل توسعه ی زیرساخت های حمل و نقلی مورد بحث و بررسی قرار گرفت.
توجه ویژه ای به این مسئله در کنفرانس بین المللی " قفقاز شمالی و ایران: تاریخ وچشم اندازهای همکاری" که در ماه دسامبر سال 2017 در ولادی قفقاز برگزار گردید ، اختصاص داده شد. نتایج کار کنفرانس به تقویت آینده ی ارتباطات روسیه و ایران و توسعه ی همکاری به نفع طرفین کمک خواهد کرد.
علاوه بر این اخیرا در وزارت امور قفقاز شمالی روسیه جلسه ی کاری با هیاتی از جمهوری اسلامی ایران به ریاست وزیر اقتصاد و دارایی این کشور و رئیس کمیسیون دائم روسیه و ایران در زمینه همکاری اقتصادی —تجاری آقای مسعود کرباسیان برگزارگردید.

کارت های  پرداخت  ملی  روسیه - اسپوتنیک ایران
همکاری بین سیستم های پرداخت روسیه و ایران
چشم اندازهای ایجاد سرمایه گذاری های مشترک در حوزه ی مجتمع های کشاورزی، صنعتی و شیلات بحث و بررسی شد. دورنمای فعال سازی همکاری منطقه ی قفقاز شمالی با استان های جمهوری اسلامی ایران بحث و مذاکره گردید. همچنین توافق هایی به منظور اجرای جلسات تجاری نمایندگان انجمن های کاری منطقه ی قفقاز شمالی در شهر تهران بدست آمد.
 بهای این پروژه در حال حاضر چقدر برآورد می شود؟ چه کسی به بحث تامین مالی آن می پردازد؟
بر اساس صورت حساب های اولیه هزینه برآورد شده اجرای فعالیت های مرتبط با توسعه ی زیرساخت های بنادر و دریایی تقریبا 60 میلیارد روبل است که هزینه ی بودجه ای آن بیشتر از 15 درصد نخواهد بود.
امروز می توان خاطرنشان کرد که برخی از سرمایه گذاران به اجرای پروژه توجه زیادی نشان می دهند. در عین حال شرکت های معینی هستند که به توسعه ی پایانه
کاسپین علاقه مندند و در چارچوب آماده سازی طرح فعالیت ها برای اجرای استراتژی پس از تایید، مشخص خواهند شد.
 چه مجموعه هایی در مرکز جای گرفته و در آینده به آن اضافه خواهند شد؟
سرای تجاری ایرانیان - اسپوتنیک ایران
گزارش و تحلیل
سرای تجاری ایرانیان در آستاراخان روسیه گشایش یافت+تصاویر
در چارچوب استراتژی ، توسعه ی برخی فعالیت های کلیدی پیشنهاد می شود. مانند:
— مدرن سازی و بازسازی قدرت بنادر موجود (ماخاچکالا، آستراخان، اولیا)
— توسعه ی ترمینال مسافربری در بنادر دریایی با ایست بازرسی در شهر آستراخان با هدف توسعه ی توریسم داخلی و بین المللی در حوزه ی دریای خزر
— ساخت بندر دریایی عمیق جدید که غیر قابل یخ زدن است در محدوده ی جمهوری داغستان در حوالی شهر کاسپیسکا ، ساخت انبارها ، راه آهن و جاده اتومبیل رو. همچنین ما قصد داریم ترمینال غلات با بازده 1000 تن در سال بسازیم. ضمن اینکه تا سال 2025 براساس صورت حساب های اولیه بازده آن تا 2000 تن در سال و تا سال 2030 تا 3000 تن در سال افزایش می یابد.
— ساخت ترمینال برای خدمت رسانی به کشتی های کوچک با هدف توسعه ی فعالیت توریستی در منطقه که نیازمند ساخت بندر قایقی است.
— ساخت کشتی های مدرن و فن آوری های دریایی و انجام سایر فعالیت ها در کشتی سازی میهنی

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала