گزارش و تحلیل

راهکار خلاصی از اژدهای هفت سر

© REUTERS / Raheb Homavandiراهکار خلاصی از اژدهای هفت سر
راهکار خلاصی از اژدهای هفت سر - اسپوتنیک ایران
اشتراک
روز گذشته آیت الله خامنه ای رهبر معظم انقلاب اسلامی مصطلحی را برای تشبیه فساد استفاده کردند که بسیار پر معنا بود، "اژدهای هفت سر".

از هر طرف که تلاش می شود جلوی فساد را گرفت از جای دیگری سر در میاورد و تا وقتی که هر هفت سر این اژدها همزمان قطع نشود مبارزه با فساد به هیچ وجه امکان پذیر نمی باشد.
در افسانه ها صدها جوان برومند به جنگ اژدها ها می رفتند وبسیاری جانشان را در راه نجات مملکت فدا می کردند اما در نهایت فقط یکی پیروز باز می گشت، آنکه آنقدر باهوش بود تا قبل از مبارزه با اژدها همه اطلاعات مورد نیاز را جمع می کرد وهمه مختصات این اژدها را پیدا می کرد و نقطه ضعف های آن را می یافت و با استفاده از نقطه ضعف آن اقدام به نابودی اژدها می کرد نه اینکه فقط بخواهد به زور بازویش وابسته باشد.
بدیهی است که بهترین وسیله برای مبارزه با این "اژدهای هفت سر" شفافیت و رسانه های آزاد هستند، رسانه هایی که به جای کلی گویی و نقل اخبار اقدام به تحقیق وتفحص در امور مختلف نمایند و فساد را هر جا که هست لو بدهند.
اگر خبرنگاران رسانه ها اطمینان داشته باشند که با دسترسی به اطلاعات در مورد فساد و انتشار آن به جای برخورد با آنها با مفسدین برخورد می شود قطعا این نهاد نظارتی یعنی رسانه می تواند بهترین وسیله برای مقابله با فساد باشد.

حکم رئیس سابق بانک مرکزی ایران صادر شد - اسپوتنیک ایران
صدور حکم رئیس سابق بانک ملی ایران
البته اینجا باید توجه داشت که منظور از نظارت رسانه ای به هیچ وجه تشهیر و تخریب ویا تهمت زدن به افراد نمی باشد بلکه منظور این است که خبرنگاران همانند کارگاه های اداره پلیس اقدام به تحقیق در موارد مختلف نمایند و اگر توانستند به مستندات مستند دسترسی پیدا کنند آنها را منتشر نمایند.
در برخی شرایط هم ممکن است دشمنی ها و اختلافات فیما بین جناح های مختلف سیاسی و یا قدرت منجر به آن شود که اینان اطلاعات را در اختیار خبرنگاران خود قرار دهند تا طرف رقیب را تخریب کنند، اما چه اشکالی دارد، اگر حتی احیانا چنین اتفاقی پیش آید نیز باید آن را به فال نیک گرفت چرا که آنها نیز در رقابت ها با همدیگر اقدام به کمک به مقامات امنیتی و قضایی کرده اند.
البته باز هم تکرار می کنم تا وقتی که اخبار و اطلاعات دروغ نباشد و معمولا خبرنگاران می توانند تحقیق کنند تا ببینند اطلاعاتی که در اختیارشان قرار گرفته صحیح است یا نه.
با انتشار این مستندات قطعا افراد فاسد فرصت پیدا نخواهند کرد از لابی های خود برای لا پوشانی کارهای خلاف استفاده کنند و همچنین مقامات قضایی و انتظامی به سرعت می توانند وارد کار شوند و با مفسدین برخورد کنند و برخورد آنها هم جنبه و یا صبغه سیاسی پیدا نخواهد کرد.
در جاهای مختلف جهان که بهترین شرایط را از نظر شفافیت دارند می بینیم رسانه ها نیز فعالانه مشغول هستند و بیش از اینکه مفسدین از پلیس و یا دادستانی واهمه داشته باشند از رسانه ها واهمه دارند چون می دانند اگر رسانه ها به جان آنها بیافتند کارشان تمام است و پلیس و نیروهای قضایی فقط وقتی وارد عمل می شوند که جرم مشهودی اتفاق افتد یا بصورت اتفاقی از ماجرایی مطلع شوند.
در واقع هم پلیس هم نیروهای قضایی آنقدر درگیر پرونده های مختلف هستند که این امکان برایشان میسر نیست تا به مسایل فراتر از پرونده های مورد مناقشه خود ورود پیدا کنند و دسترسی مردم به پلیس و نیروهای قضایی که متخصص امور مختلف باشند خیلی سخت تر از دسترسی مردم به خبرنگاران و اصحاب رسانه.
اینکه سالها است بحث قانون مطبوعات و یا نظام صنفی رسانه ای در ایران مطرح می شود و به نتیجه نمی رسد یکی از دلایلش این است که افراد فاسد به هر ترفندی شده تلاش می کنند از به نتیجه رسیدن این قوانین و حمایت از خبرنگاران جلوگیری به عمل آورند اما در صورتی که واقعا یک همت برای مبارزه با فساد وجود داشته باشد باید اولین گزینه تدوین و تصویب قانون مطبوعات و قوانین حمایت از روزنامه نگاران و خبرنگاران باشد تا این افراد با دلگرمی بتوانند به اصلی ترین وظیفه خود یعنی افشای اخبار و نه نقل اخبار بپردازند.
وقطعا با وجود رسانه های آزاد و حمایت حکومت از آنها رسانه ها می توانند اطلاعات مفید برای قطع کردن همزمان هر هفت سر اژدها را پیدا کنند و در اختیار مبارزانی قرار دهند که به جنگ این اژدهای هفت سر می روند.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала