گزارش و تحلیل

پای درد دل والدین ایرانی و روس

© Sputnikاردوی بچه ها در ایران
اردوی بچه ها در ایران - اسپوتنیک ایران
اشتراک
پای درد دل والدین ایرانی و روس می نشینیم.

قسمت اول

اساس فعالیتها و تعالیم پیشاهنگی بر همکاری دسته جمعی قرار داده شده است. زیرا بشر نوعا اجتماعی است و به اجتماع و همکاری نیازمند است. ولی معنا و مفهوم همکاری دسته جمعی و روش عمل کردن آنرا باید عملا به کودکان آموخت. تجربه به معنای آموزشهای متفاوت همراه با گردش و تفریح در دامن طبیعت است. آموزشهایی از قبیل: ماهیگیری، نجوم، قایق سواری، علوم مختلف از طریق شرح کاربرد آنها در زنـدگی، مسئولیت پذیری، کمک های اولیه، تغییر عادات غذایی، نحوه معاشرت. این آموزش ها در کنار دروس مدرسه منجر به تقویت روحیه، افزایش اعتماد به نفس و انگیزه برای یادگیری بیشترخواهد شد.

پویان قائم‌مقامی مدیر اجرایی پایگاه ملی گردشگری کودک و نوجوان در نشستی گفت: «بحث کمپ‌های گردشگری کودکان در سراسر کشور به‌عنوان یک جاذبه گردشگری در دستور کار است و راه‌اندازی مدارس طبیعت، آشنایی کودکان با میراث‌فرهنگی و صنایع‌دستی و فعالیت‌های مختلف در این حوزه از جمله برنامه‌هایی است که در این کمپ‌ها در نظر گرفته خواهد شد».

بیژن نامیشیان،کارشناس تعلیم و تربیت هم صحبت اسپوتنیک در خصوص اردوهای ویژه بچه ها اظهار نظر نمود.

—  «روان شناسی رشد کودک، ایجاد ارتباط بین طبیعت و کودک، تکنیک‌های پرورش خلاقیت کودکان، شیوه‌ رفتار و گفت‌وگو و نیز طرز بیان مطالب و مفاهیم به کودکان برای کسانی که به طور مستقیم یا غیر مستقیم با کودک و انگیزه‌ سفر او ارتباط دارند، باید مورد توجه قرار گیرد.

    کمپ های گردشگری کودکان در سراسر کشور راه اندازی می شود. فرهنگ‌سازی در زمینه گردشگری و آشنایی کودکان و نوجوانان با میراث فرهنگی یکی از موضوعات مهم تربیتی کودکان  است.

© Sputnikاردوی بچه ها در مشهد، ایران
اردوی بچه ها در مشهد، ایران - اسپوتنیک ایران
اردوی بچه ها در مشهد، ایران

   بازی های بومی و محلی کشور می توانند محرک جذابی برای ایجاد پویایی و خلاقیت در کودکان و سلامت جسمی و روحی آن ها باشد. اردو يكی از بهترين و مناسب ترين شرايطی است كه بچه ها می توانند تمام داشته های اخلاقی،اجتماعی،علمی  و مهارتی خود را به نمايش بگذارند.  اصل مشاركت و همدلي در اردو تجلی می يابد.  دانش آموزان با حضور در اردوهای يك روزه و چند ساعته بيش از تمام مهارت ها اصل مشاركت و همدلی را به نمايش می گذارند که با تشويق دانش آموزان به جمع گرايی می توان باعث افزايش روحيه همدلی و تربيت غير مستقيم آنان شد».

گفته های بیژن نامیشیان کارشناس محترم تعلیم و تربیت از ایران به اهداف سازماندهی اردوهای تابستانی و حتی روزانه  مثل نمونه اردوهای یک روزه ایران در روسیه خیلی نزدیک است.

Трехлетний иранец-акробат Арат Хосейни - اسپوتنیک ایران
گزارش و تحلیل
دستان قدرتمند آرات کودک شگفت انگیز مازندرانی/ بدعهدی مسئولین ورزش ایران (ویدیو)
هم اکنون در روسیه موضوع تعطیلات تابستانی به یک مسأله بسیار مهم تبدیل شده است. در روسیه تا قبل از انقلاب، تلاش هایی در خصوص سازماندهی کاروان های گردشگری انجام شده بود.

در روسیه نیز اردو، نیروی قدرتمند و محرک پرورش ملی است. معنای اردو، پرورش دینی را نیز دربرمی گیرد. این موضوع بیشتر در خصوص مهاجران روس مقیم در کشورهای خارجی صدق می کند. بالاخره اینکه اردو ها را می توان نیروی انظباط بخش و پرورش کودکان به خودکفایی و دوستی دانست. اردو با کمک ورزش، بازی ها، گردش و انجام کارهای روزانه بطور مشترک به بچه ها کمک می کند منظم تر باشند.

در روسیه اردوها گوناگون هستند: اردوهای تندرستی که در آنجا وضعیت سلامتی بچه ها بهتر می شود و شرایطی برای بهبود وضعیت روحی بچه ها نیز ایجاد می گردد. در این نوع اردوها، مهم ایجاد شرایط سبک زندگی سالم، نیکوکاری و مهربانی است.

اردوهای تخصصی- اردوهایی که در آنجا شرایط برای رشد و توسعه بچه های هوشمند ایجاد می شود. مهمترین نکته- رشد و توسعه دانش، مهارت و استعداد کودکان در رشته های خاص است.

اردوهای کار- هدف اصلی آموزش نوعی پیشه وری و یا کمک به حل و فصل مسأله مالی نوجوانان است.  ویژگی این نوع اردو- کار به عنوان اساس فعالیت است.  اردوهای کار و استراحت وجود دارند که نیمی از روز بچه ها کار می کنند و در نیمه دیگر روز استراحت می کنند.

اولین روز مدرسه در تهران - اسپوتنیک ایران
کودکان ایرانی و زبان مشترک جهانیان
در اردوهای تخصصی مثلا، زبان انگلیسی، بچه ها بیشتر به زبان انگلیسی با هم صحبت می کنند. بچه ها از سن 8 تا 16 سال می توانند در این اردوها شرکت کنند.

برنامه دیگری ویژه اردوهای سلامتی روزانه وجود دارد که در مدارس پیاده می شود و برای بچه ها در سنین از 7 تا 15 سال در نظر گرفته شده است.  این اردوها برای بچه های خانواده های پر اولاد و بچه های شرور تشکیل می شوند.

هزینه اردوها در ایران و روسیه چگونه تأمین می شود.

ایران: بعد از امضای برگ رضایت نامه توسط والدین، باید هزینه اردو پرداخت شود که وابسته به مکانی که اردو در آنجا سپری خواهد شد و مدت زمانی که بچه ها در اردو هستند تغییر می کند. مثلا اردوی دانش آموزی به مشهد به مدت تقریبا 5-4 روز،500000 تومان هزینه دارد.

والدین از هزینه های سنگین اردو شاکی هستند:

—  ابراهیم زاده کارمند،كه فرزندش در يكي از مدارس دولتی درس می خواند معتقد است: حضور بچه ها در اردوهای دانش آموزی موجب بهبودی روحيه آنان می شود ولی دريافت مبالغ بالا در قبال برگزاری اردوهای دانش آموزی انصاف نيست و بهتر است كه اين اردوها با هزينه مدارس برگزار شود یا اگر منابع مالی برای اینکار ندارند برگزار نکنند چون من بسختی از عهده مخارج خانواده 4 نفری ام بر می آیم چه برسد به اردوی فرزندم.

—  فاطمه خانه دار در اين خصوص گفت: دانش آموزان با رفتن به اردو به دور از مدرسه و در محيطی آزاد كنار يكديگر قرار مي گيرند و اين تاثير خوبی بر روحيه آنان دارد اما دريافت هزينه های بالا براي شركت در اردو باعث می شود كه اغلب دانش آموزان از رفتن به چنين اردوهايی باز بمانند.

زایمان با استفاده از هیپنوتیزم در مشهد - اسپوتنیک ایران
زایمان با استفاده از روش هیپنوتیزم در ایران
—  پروين آ. دبير تاريخ كه فرزندش در يكی از مدارس درس می خواند نيز معتقد است: حضور بچه ها در اردوهای پايان سال موجب بهبودی روحيه آنان در ايام سال تحصیلی مي شود ولی دريافت مبالغ بالا در قبال برگزاری اردوهای دانش آموزی انصاف نيست و بهتر است كه اين اردوها با هزينه مدارس برگزار شود.

در روسیه چه خبر است؟

زمان اردوهای رایگان دیگر سپری شده است و این نوع اردوها برای بچه ها به گذشته پیوسته است. حالا هزینه اردوها بر دوش والدین سنگینی می کند که یک تفریح ارزان نیست، به ویژه اگر در خانه بیش از یک فرزند باشد. اما در روسیه امکان دریافت مبالغ جبرانی وجود دارد. در روسیه نیز هزینه اردو وابسته به محل برگزاری اردو و تعداد روزها و تخصصی بودن آنها متفاوت است. اردوهای روزانه در مدارس هزینه بالایی ندارند و اکثرا رایگان هستند. اردوهای تابستانی 10 روزه و یا دو هفته و سه هفته مخارجی از 550 تا 1500 دلار برای والدین می تراشند.

بعضی از شرکت ها و سازمان ها مخارج اردو را برای کارمندان خود تأمین می کنند که 21 روزه هستند. والدین مبلغ ناچیزی پرداخت می کنند. مبلغ جبرانی از 40 تا 90 درصد است. این نوع تخفیف ها، بچه ها از سن 6 تا 15 سال را دربرمی گیرد. اردوها برای خانواده های پراولاد و یا فقط با یکی از والدین، بچه های معلول و یا کارمندان دولت که حقوق هر یک از اعضای خانواده بالاتر از سطح حداقل دستمزد نباشد، می تواند رایگان باشد.

 ادامه دارد…

 

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала