گزارش و تحلیل

ده بازی المپیکی که سیاسی شده بودند

© Sputnik / Ramil Sitdikov /  مراجعه به بانک تصاویر ده بازی المپیکی که سیاسی شده بودند
ده بازی المپیکی که سیاسی شده بودند - اسپوتنیک ایران
اشتراک
به گزارش اسپوتنیک به نقل از نشریه نروژی "ان. آر. کی" المپیک کنونی در کره جنوبی می تواند راهگشای اختلاف دو کره باشد. ولی در تاریخ جنبش المپیک مواقع بوده که خود بازی های المپیک به صحنه سیاست جهانی تبدیل می شدند. نگاهی بیاندازیم به چند بازی المپیکی که به عللی به آنها جنبه سیاسی داده شد.

1. بازیهای المپیک در آلمان در سال 1936 — تبلیغات نازی

بازی های تابستانی 1936 به عنوان یک جشنواره تبلیغاتی طولانی برای نازی ها توسط آدولف هیتلر توصیف شده است. در سال 1931، دو سال قبل از اینکه هیتلر به قدرت برسد، کشور آلمان حق برگزاری بازی تابستانی و زمستانی را دریافت کرد.

آیا روسیه مانند ایران در سال 2012 بازی‌های المپیک را تحریم خواهد کرد؟ - اسپوتنیک ایران
گزارش و تحلیل
آیا روسیه مانند ایران در سال 2012 بازی‌های المپیک را تحریم خواهد کرد؟
در اوت 1936، استادیوم المپیک برلین پر از پرچم های قرمز و سفید با صلیب شکسته بود. در ابتدا، حزب نازی نمی خواست یهودیان و سیاهپوستان را به رقابت ها راه دهد، اما سرانجام به ناچار اولتیماتوم کمیته المپیک بین المللی را قبول کرد.

در همان سال بازی های زمستانی در Garmisch-Parntenkirchen آلمان، نروژ بیشترین تعداد مدالها را بدست آورد "سونیا هِنی" ستاره اسکیت نمایشی نروژی افتخار مشکوک را برای فشردن دست هیتلر را از آن خود کرد.

سه سال بعد از بازی های المپیک در آلمان، سربازان آلمانی به لهستان حمله کردند که به معنای آن بود که جنگ جهانی دوم آغاز شد.

© AP Photoبازیهای المپیک در آلمان در سال 1936
بازیهای المپیک در آلمان در سال 1936 - اسپوتنیک ایران
بازیهای المپیک در آلمان در سال 1936

2. بازی های المپیک به دلیل جنگ های اول و دوم جهانی لغو می شدند

چند بازی المپیک به دلیل جنگ های اول و دوم جهانی لغو شد. قرار بود بازی های تابستانی 1916 در برلین برگزار شود و ژاپن در سال 1940 بایستی میزبان بازی های المپیک تابستانی و زمستانی شود.

 

تحریم پنهانی علیه ورزشکاران روس - اسپوتنیک ایران
"تحریم پنهانی" علیه ورزشکاران روس
3. بازی های المپیک در مکزیکو سیتی در سال 1968 — آشوب ها در مورد حقوق مدنی

شاید بازی های مکزیکو سیتی به خاطر اعتراضات دانشجویان علیه شرایط سیاسی و اجتماعی در مکزیک نیز ماندگار باشد.

تظاهرات دانشجویان مکزیک در سال 1968 بعدا در پاییز به اوج رسید اما مقامات از ترس اینکه شورش ها می توانند بر مسابقات المپیک تاثیر بگذارد پیشدستی کرده و ده روز قبل از افتتاح بازی های المپیک، سربازان بسوی تظاهر کنندگان آتش گشودند.

معلوم نیست که چه قدر از افراد کشته شده اند. بعضی ها ادعا می کنند که 300 نفر، اما رسما تایید شد که تعداد افراد کشته شده 40 نفر بود.


4. بازی های المپیک مونیخ در سال 1972 — اختلاف خونین خاورمیانه

پنجم سپتامبر تاریک ترین روز در تاریخ بازی های المپیک معاصر است.

هشت تروریست فلسطینی از سازمان "سپتامبر سیاه" وارد دهکده المپیک مونیخ شدند و دو تن از ورزشکاران اسرائیلی را کشتند. آنها نه نفر را به گروگان گرفتند و و خواستار آزادسازی 234 زندانی فلسطینی از زندان های اسرائیل شدند.

بعدها، نه گروگان در جریان عملیات ناموفق بخاطر آزادسازی شان نابود شدند. در مجموع 11 اسرائیلی، پنج فلسطینی و یک پلیس آلمان در جریان حادثه گروگانگیری کشته شدند.

پس از این فاجعه بسیاری در مورد ادامه بازی های مونیخ اعتراض کردند.

© AP Photo بازی های المپیک مونیخ در سال 1972
 بازی های المپیک مونیخ در سال 1972 - اسپوتنیک ایران
بازی های المپیک مونیخ در سال 1972

5. بازی های المپیک مسکو در سال 1980 — جنگ در افغانستان

هنگامی که شوروی در سال 1979 وارد افغانستان شد، روابط متشنج میان اتحاد شوروی و غرب دستخوش آزمایش دیگری گردید.

زمانی که مسکو یک سال بعد میزبان المپیک تابستانی بود، جنگ سرد در نقطه انجماد قرار گرفت. همانطور که 65 کشور، از جمله نروژ، ترجیح دادند بازی های المپیک 1980 را تحریم کنند، عمدتا به دلیل حمله شوروی به افغانستان.

چهار سال بعد زمانی که بازی های المپیک تابستانی در لوس آنجلس در ایالات متحده برگزار شد، اتحاد شوروی و کشورهای بلوک شرق از شرکت در آن پرهیز کردند.

© Sputnik / Sergey Guneevبازی های المپیک مسکو در سال 1980
بازی های المپیک  مسکو در سال 1980  - اسپوتنیک ایران
بازی های المپیک مسکو در سال 1980

6. بازی های المپیک در سارایوو در سال 1984 — جنگ داخلی مانند آتش زیر خاکستر

در واقع بازی های زمستانی سارایوو یوگسلاوی در سال 1984 بدون هیچ مشکلی برگزار شد. ولی پدر یوگوسلاوی، یوزف بروز تیتو، چهار سال پیش فوت کرد و یوگوسلاوی دولت تاسیس شده پس از جنگ جهانی دوم به زودی به وسیله ی خونین فرو پاشیده است. یوگسلاوی به دلیل جنگ داخلی وحشیانه اجازه حضور در بازی های المپیک تابستانی در بارسلونا در سال 1992 نداشت. و جای خالی توسط بازیکنان هندبال نروژی که در رقابت حذفی ناکام شدند اشغال شد. آنها مدال های نقره را به دست آوردند.

7. بازی های المپیک در سالت لیک سیتی — رسوایی فساد

در سال 1998 یک عضو کمیته بین المللی المپیک برخی از همکارانش را متهم کرد که برای رأی دادن به نامزدی سالت لیک سیتی به عنوان برگزار کننده بازی های المپیک زمستانی در سال 2002 رشوه خواسته اند. ده عضو عضو کمیته بین المللی المپیک اخراج شدند، به ده نفر دیگر برای دریافت هدایا به صورت پول، درمان، تحصیل یا کار هشدار داده شد.

شیوه رفتار افراد مرتبط با قضیه سالت لیک سیتی "قابل محکومیت" و "غیر اخلاقی" نامیده شد.

© Sputnik / Sergey Kuznetsov /  مراجعه به بانک تصاویر بازی های المپیک در سالت لیک سیتی
بازی های المپیک در سالت لیک سیتی - اسپوتنیک ایران
بازی های المپیک در سالت لیک سیتی

8. بازی های المپیک پکن در سال 2008 — حقوق بشر مورد آزمایش قرار گرفت

بعضی کشورها به دلیل نقض حقوق بشر، بازی های تابستانی در چین در سال 2008 را محکوم کردند و برخی فکر کردند که آیا این بازی ها را تحریم خواهند کرد یا نه.

پس از بازی های المپیک تابستانی پکن، چین شروع به رویکردی سخت تر نسبت به همه کسانی کرد که اعتراض کردند و خواستار رعایت دقیق مفاد قانون اساسی چین شدند که آن در واقع نوشته شده است که این کشور دارای آزادی مطبوعات، سخنرانی و تجمعات است.

© Sputnik / Anton Denisov  /  مراجعه به بانک تصاویر بازی های المپیک پکن در سال 2008
بازی های المپیک پکن در سال 2008  - اسپوتنیک ایران
بازی های المپیک پکن در سال 2008

9. بازی های زمستانی المپیک سوچی در سال 2014 — مناقشه بر سر کریمه و مبارزه برای حقوق همجنسگرایان

قرار بود بازی های المپیک زمستانی سوچی به یک پروژه مهم و با پرستیژ روسیه و ولادیمیر پوتین تبدیل شود، در آن زمان اندکی بیش از 22 سال پس از فروپاشی اتحاد شوروی گذشت.

برگزاری این بازیها در روسیه باعث برخی واکنشهای متضاد شده است، به دلیل قانون جدید علیه همجنسگرایان پذیرفته شده در کشور و الحاق شبه جزیره کریمه اوکراین. (مطابق روایت این نشریه نروژی)

یکی دیگر از مسائل بحث برانگیز صرف هزینه های هنگفت در کشوری بود که بسیاری از آساکنان آن نمیتوانند با پول های خود سر و کار داشته باشند. برخی معتقد بودند که نیمی از 12 میلیارد دلار مصرف شده برای این المپیک توسط فساد خورده شده است.

© Sputnik / Vitaly Belousov  /  مراجعه به بانک تصاویر بازی های زمستانی المپیک سوچی در سال 2014
بازی های زمستانی المپیک  سوچی در سال 2014  - اسپوتنیک ایران
بازی های زمستانی المپیک سوچی در سال 2014

10. آیا بازی های المپیک پیونگ چانگ در سال 2018 — راه حل درگیری دو کره است؟

در تاریخ 9 فوریه سال 2018، همه جهانیان به بازی های المپیک زمستانی در پیونگ چانگ ، جایی که کره جنوبی و کره شمالی زیر پرچم مشترک بودند، چشم دوختند. آخرین بار دو کشور که رسما هنوز در حال جنگ هستند، در اوایل سال 2000 تحت پرچم مشترک قرار داشتند.

برخی امیدوارند که این حادثه ممکن است سرآغاز روند آشتی و مصالحه بین دو کشور همسایه و حل مساله بروز جنگ جهانی هسته ای شود.

کیم جونگ اون، رهبر کره شمالی، همراه با هیئت رسمی، کیم یو جونگ خواهرش را به بازی فرستاد. کیم یو جونگ در ضیافت ناهار با مون جه این، رئیس جمهور کره جنوبی ملاقات کرد. خواهر رهبر کره شمالی اولین عضو از خانواده کیم جونگ اون است که از زمان جنگ 1950-1953 میان دو کره، از کره جنوبی دیدار نمود.

 

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала