گزارش و تحلیل

افشای نام قاتلین مردم در کودتای اوکراین

© Sputnik / Andrey Stenin /  مراجعه به بانک تصاویر افشای نام قاتلین مردم در کودتای اوکراین
افشای نام قاتلین مردم در کودتای اوکراین - اسپوتنیک ایران
اشتراک
به تک تیرانداز ها فرمان داده شد که به سمت جمعیت شلیک کنند تا اوضاع را به خشونت کشیده و بحران سیاسی در اوکراین را به شدت تحریک نمایند.

بیستم فوریه سال 2014 در"میدان" شهر کی یف، تک تیرانداز ها به سمت افراد ناشناس آتش گشودند. 53 نفر کشته شده و 49 نفر از معترضین و 4 نفر از کارکنان پلیس زخمی شدند. رهبران اپوزیسیون و نمایندگان آمریکا و اتحادیه اروپا فورا " رژیم ویکتور یانوکویچ" را متهم کردند. علاوه بر این تحقیقات و بررسی های رسمی به بن بست رسید: جنایت کاران تا به امروز پیدا نشدند. اسپوتنیک با افرادی که ادعا می کنند، تک تیرانداز بوده اند، ملاقات کرد. آنها افرادی اهل گرجستان هستند و تایید می کنند که رهبران میدان به آنها فرمان دادند (کودتا در اوکراین). ضمنا فرمان مستقیم شلیک نه تنها به سمت نیروهای پلیس بلکه به معترضین هم بود تا به خشونت دامن زده و بحران سیاسی را تحریک و تشدید نمایند.

برای اولین بار ژنرال تریستان تسیتلاشویلی، فرمانده سابق گردان نخبگان ارتش " آوازا" گرجستان در خصوص تیراندازی در میدان با شرکت تک تیراندازهای گرجستانی خبرداد.  این فرمانده در آبخاز جنگیده بود و در عملیات های نظامی در ماه اوت سال 2008 و در زمان " جنگ پنج روزه" شرکت داشت. اما بعدا دشمن شخصی میخاییل ساکاشویلی شد ، کسی که سعی داشت شکست خودش را به گردن ارتش بیاندازد.

تسیتلاشویلی در مصاحبه ای با اسپوتنیک گفت: " من از سال 2014 می دانستم که افرادی از گرجستان در میدان بودند و آنها را مخصوصا برای تیراندازی به آنجا بردند. برخی از آنها ، سربازان من در ارتش گرجستان بودند. برخی دیگر هنوز در اوکراین هستند و در عملیات های جنگی شرکت می کنند. بعضی هم برگشته اند. آنها مدت زمانی طولانی می ترسیدند چیزی بگویند. حالا هم می ترسند! برای آنکه این شاهدین غیرضروری را می توانند از بین ببرند."

© Sputnik / Stringerژنرال تریستان تسیتلاشویلی
ژنرال تریستان تسیتلاشویلی - اسپوتنیک ایران
ژنرال تریستان تسیتلاشویلی

"در میان مردم ما را زوندرکماندو (گروه ضربتی ویژه برای عملیاتهای مخفی در بین مردم) نامیدند"

یکی از کسانی که ژنرال تسیتلاشویلی در خصوص وی صحبت کرد، کوبا نرگادزه نام دارد.

نیروی نظامی ارتش گرجستان. در سال های 2003 تا 2004 در برخی عملیات های ویژه در منطقه ی ارگنتی که بین گرجستان و اوستیای جنوبی قرار دارد، شرکت داشت.

در سال 2006 او از واحد مبارزه در بخش ارشد استعفا داد و بعد از مدتی با حمایت ماموکی مامولاشویلی، به خدمت بخش امنیت وزارت دفاع گرجستان در آمد. امروز مامولاشویلی، فرمانده به اصطلاح لژیونرهای گرجستان است که در عملیات های نظامی در شرق اوکراین و در طرف کی یف رسمی شرکت دارند.

نرگادزه اعتراف کرد: " من رسما به عنوان محافظ در تجمعات برگزار شده در تفلیس کار می کردم تا برخوردی بین طرفداران و مخالفان ساکاشویلی به وجود نیاید. در واقع به ما برنامه سرکوب تجمعات مخالفین را داده بودند و ما باید بر اپوزیسیون ها نظارت می کردیم."

© Sputnik / Stringerکوبا نرگادزه
کوبا نرگادزه - اسپوتنیک ایران
کوبا نرگادزه

افسر سابق می گوید: " در صورت لزوم به دستور فرماندهان، کارکنان سازمان ما رهبران اپوزیسیون را کتک می زدند. معمولا ما چنین کارهایی را با پوشش ماسک انجام می دادیم. مردم ما را "زوندرکماندو" می نامیدند. گاهی کارکنان ما محل کارشان و کاری که می کنند را مخفی می کردند."  ماموران به گروه های ده نفر تقسیم می شدند. یکی از آنها هم نرگادزه بود. بقیه  اعضای گروه ده نفره که شناخته شده بودند نامشان گئورگی سازالیدزه، مراب کیکابیدزه و داوید ماکیاشویلی بود.

کوبا در گفتگو با اسپوتنیک در خصوص " قیمت ها " گفت. به طور مثال برای کتک کاری نماینده ی مخالفین به آنها 1000 دلار آمریکایی می دادند.

در دسامبر سال 2013 مامولاشویلی " گروه ارشد " را جمع کرد و به آنها برنامه " ورود  فوری به اوکراین برای کمک به معترضین " را داد. به گروه نرگادزه 10 هزار دلار اختصاص داده شد. 50 هزار دلار دیگر قرار بود بعد از بازگشت از ماموریت به آنها داده شود. به آنها پاسپورت های تقلبی دادند. نرگادزه پاسپورتی با نام گئورگی کاروسانیدزه (سال تولد 1977) داشت.

در کی یف گروه در خیابان اوشینسکی پراکنده شد. آنها هر روز در میدان قدم می زدند. این افسر می گوید: " به ما دستور دادند که مراقب نظم باشیم ، کسی در خیابان مست نباشد، حواسمان به مقررات باشد و تحریک کنندگان از دولت را شناسایی کنیم."

نرگادزه  سال جدید را در هتل " اوکراین" که توسط معترضین کنترل می شد ، جشن گرفت.

یک نظامی سابق گرجستانی که در اوج آشوب ها در کی یف بود ، الکساندر روازیشویلی نام داشت. پس از خدمت در ارتش گرجستان او یکی از فعالین سازمان طرفدار ساکاشویلی یعنی " منطقه آزاد" بود.  به گفته ی خودش " به صفوف مخالفین نفوذ کرده و دعوا و درگیری راه می انداختند."  کوبا خابازی این سازمان را سرپرستی می کرد و روازیشویلی را با مامولاشویلی آشنا کرد. او یک  متخصص نظامی بازنشسته بود که در ارتش تک تیراندازی می کرد.

© Sputnik / Stringerالکساندر روازیشویلی
الکساندر روازیشویلی - اسپوتنیک ایران
الکساندر روازیشویلی

اواسط فوریه روازیشویلی ، خابازی و چهار نماینده " منطقه آزاد"  با پرواز خط هوایی اوکراین به کی یف رفتند. در خیابان وازدوخوفلوتسکی از آنها استقبال شد و سپس آنها را به کنسرواتوری که توسط اپوزیسیون محاصره شده بود ، بردند.

"سرگی پاشینسکی با خودش اسلحه آورد"

نرگادزه می گوید: " چهاردهم یا پانزدهم فوریه گروه ارشد یعنی من ، کیکابیدزه، ماکیاشویلی، سارالیدزه و نام کسانی که یادم نمی آید ، در طبقه ی سوم هتل " اوکراین" در یک اتاق جمع شدیم. در آنجا پاروبی (آندری  پاروبی سیاست مدار راست افراطی اوکراینی که در دوره ی آشوب ها در کی یف " فرمانده میدان" بود و از سال 2016 سخنگوی شورای عالی اوکراین است.) و پاشینسکی (سرگی پاشینسکی ، سیاست مدار جنجالی اوکراینی ، تاجر و نماینده مردمی اوکراین) بودند. پاروبی برایمان سخنرانی کرد: " باید به ملت برادرمان کمک کنیم و به زودی برنامه هایی به ما ابلاغ می شود." اما هیچ چیز روشن و دقیقی نگفت. در آن زمان من اسلحه را در دستان معترضین دیدم. سلاح های شکاری و تفنگ داشتند."

در این دیدار کسی با نام کریستوفر براین حضور داشت که او را سرباز سابق آمریکایی معرفی کردند.

نرگادزه ادامه داد: " عصر 19 فوریه سرگی پاشینسکی به همراه چند فرد دیگر با کیف های بزرگ دوباره به هتل آمد. آنها از کیف هایشان تفنگ نیمه اتوماتیکی سیمونوف ، تفنگ اتوماتیک کالاشنیکوف کالیبر 7.62 و همچنین یک تفنگ نیمه خودکار دراگونوف و کارابین خارجی بیرون آوردند. پاشینسکی به ما توضیح داد که این سلاح ها برای دفاع لازم است اما به سوال من که در مقابل چه کسانی باید دفاع کنیم پاسخی نداد و از اتاق خارج شد. "

نرگادزه و مامولاشویلی با هم صحبت کردند. مامولاشویلی از " برنامه ویژه " گفت و اینکه " باید آشوب در میدان ایجاد کنند و از اسلحه برای شلیک به هر هدفی چه معترضین و چه  پلیس (فرقی نمی کند) استفاده نمایند. " قرار شد پول ماموریت را پس از انجام دستورات بدهند.

روازیشویلی شرح می دهد که در همان روز اسلحه را به کنسرواتوری بردند: " مامولاشویلی ، سارالیدزه و تقریبا ده نفر دیگری که نمی شناختم." آنها خارج شدند. چند دقیقه بعد پاشینسکی و چند نفر دیگر با کیف هایی که درونشان اسلحه بود ، آمدند. در کل تفنگ نیمه اتوماتیکی سیمونوف به همراه داشتند. خود پاشینسکی اتومات کالاشنیکوف داشت."

 

در بین حاضرین ولادیمیر پاراسیوک ، رئیس یکی از گروه های صدنفره میدان که بعدا فرمانده گردان چهارم " دنپر" و نماینده مردمی اوکراین  بود نیز حضور داشت.

روازیشویلی افزود: " پاشینسکی از من برای انتخاب مواضعی برای تیراندازی کمک خواست. به من گفت که شب ممکن است " برکوتوم" به سمت کنسرواتوری حمله کند و معترضین را فراری دهند."

روازیشویلی می گوید: " در شب ، تقریبا چهار یا پنج صبح من صدای تیراندازی شنیدم. به نظرم آمد که از طرف کاخ آکتیابرسکی شلیک می شود. پاشینسکی از خواب پرید و بیسیم را برداشت و فریاد کشید که به تیراندازی خاتمه دهند و الان زمانش نیست. تیراندازی بلافاصله قطع شد. تقریبا 7.30 صبح شاید هم دیرتر پاشینسکی به همه دستور داد که آماده شلیک باشند. هر کس دو تا سه تیر شلیک کند و فورا موضعش را تغییر دهد. تیراندازی تقریبا 10 تا 15 دقیقه طول کشید. پس از آن به ما دستور دادند که اسلحه را زمین گذاشته و ساختمان را ترک کنیم."

سپس او به میدان برگشت و شنید که مردم عصبانیند و بعضی از آنها فکر می کنند که یگان برکوت (نیروهای ویژه پلیس) شلیک کرده اند. برخی هم برعکس فکر می کنند که خود معترضین تیراندازی کرده اند. روازیشویلی داستانش را اینطور خاتمه داد: " من فهمیدم که ممکن است پایان تلخی داشته باشد و من در اوضاع بدی گیر افتاده ام. اگر بفهمند ممکن است همینجا من را تکه پاره کنند. در میدان قدم زدم. بعد تصمیم گرفتم که وقت رفتن است. تاکسی گرفتم و به فرودگاه رفتم. "

نرگادزه می گوید: " صبح زود بیستم  فوریه تقریبا در ساعت 8 صبح من صدای تیراندازی را از سمت کنسرواتوری شنیدم. سه یا چهار دقیقه بعد گروه مامولاشویلی از پنجره هتل " اوکراین" و از طبقه ی سوم تیراندازی را شروع کرد. جفت جفت شلیک می کردند. پس از تیراندازی ها به اتاق دیگر رفتند و دوباره شروع کردند. وقتی همه چیز تمام شد ، به ما دستور خروج دادند. در همان روز من و بژو به سمت تفلیس پرواز کردیم. "

افسر سابق ارتش گرجستان پول های قول داده شده را هیچ وقت دریافت نکرد. او امروز از کینه و انتقام همکاران سابقش می ترسد.


کوبا نرگادزه و الکساندر روازیشویلی آماده اند که سخنان خود را در دادگاه اوکراین علنی کنند. نسخه هایی از شهادت رسمی که آنها به وکیل الکساندر گاراشینسکی و استفان رشکو دادند در تحریریه اسپوتنیک قرار دارد. این وکلا نمایندگان دادگاه منطقه ای سویاتوشینسکی کی یف هستند که از منافع کارکنان سابق یگان ویژه ی " برکوت" دفاع می کنند. همچنین نسخه هایی از بلیط های پرواز که تایید می کند نرگادزه و روازیشویلی در زمان حوادث" میدان"  در کی یف بودند در تحریریه اسپوتنیک وجود دارد.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала