گزارش و تحلیل

مسدود کردن تلگرام و مخاطرات کسب و کار در ایران

© Sputnik / Kirill Kallinikov /  مراجعه به بانک تصاویر جاسوسی تلگرام از کاربران ایرانی برای آمریکا و اسرائیل
جاسوسی تلگرام از کاربران ایرانی برای آمریکا و اسرائیل - اسپوتنیک ایران
اشتراک
در پیام رسان تلگرام بالغ بر یکصد میلیون نفر حضور دارند و روزانه بیش از 15 میلیارد پیام بدون پرداخت هیچ هزینه ای از طریق این اپلیکیشن ارسال می شود، آنچه مسلم است فعالیت تجاری در این فضا کسب وکار کم رونقی نخواهد بود.

خبرگزاری اسپوتنیک- اگرچه پیام رسان تلگرام یک اپلیکیشن تجاری نیست، اما ناخواسته برای برخی کاربران فضای مناسب کسب و کارهای کوچک وتبلیغات پرسود را فراهم آورد. طبق آمارهایی که مدیرعامل تلگرام اعلام کرده بیش از ۴۰ میلیون ایرانی کاربر این اپلیکیشن هستند و بدون شک فعالیتهای اقتصادی از طریق تلگرام تاثیرات اقتصادی خود را در کشور خواهد داشت. بر این اساس به گفتگو با هوشیار رستمی- کارشناس و تحلیلگر مسائل اقتصادی پرداختیم.
هوشیار رستمی در خصوص تاثیرات کسب و کارهای تلگرامی بر اقتصاد کشور به اسپوتنیک گفت:

ما در حوزه کسب کارموضوعی به نام موانع ورود به بازار یا موانع ایجاد کسب و کار داریم. می دانیم که محیط کسب و کار در ایران بسیار متلاطم است و بارها نیز گزارشهایی مبنی بر ضرورت بهبود وضعیت بازار و کسب و کار در ایران ارائه گردیده و بر اهمیت ایجاد بستر مناسب برای حضور رقبای جدید و فعالان اقتصادی بیشتر تاکید شده است.

انتشار آمار فعالیت کاربران ایرانی در تلگرام - اسپوتنیک ایران
انتشار آمار فعالیت کاربران ایرانی در تلگرام
اگرچه هیچکدام از آنها هنوز اتفاق نیافتاده، اما اکنون با ظهور شبکه های اجتماعی این امکان فراهم شد تا یکسری بازیگر جدید در حوزه کسب و کار داشته باشیم و البته دولت در این عرصه جدید نقشی نداشته اما می تواند از تبعات مثبت آنها بهره مند گردد.

رستمی در ادامه گفت: کشورهای پیشرفته همیشه نیازمند خلق عرصه ای جدید برای رشد بیشتر هستند چراکه در زمینه های قبلی تقریبا اشباع شده اند، اگرچه ایران هنوز به مرحله اشباع نرسیده است، اما وقتیکه تکنولوژی و جامعه بشری امکان جدیدی را در اختیار ما قرار می دهد باید از آن بهره برده تا بتوانیم ارزش افزوده بیشتر را کسب نماییم.
وی افزود، اقتصاد ایران در دست شرکتهای بزرگی دولتی و شبه دولتی و یا واسته به حاکمیت است، اما در حال حاضر بستری فراهم شده تا فعالان اقتصادی بتوانند محصولات و خدمات خود را با کمترین هزینه ارائه نمایند. اغلب این محصولات مبتنی بر ایده هستند و کار روتینی را انجام نمی دهند، بلکه با ایده های خود فعالیت نموده و همین امر نیز مزیت رقابتی را ایجاد می نماید. به این ترتیب با حداقل هزینه یکی از موانع ورود به بازار برای این افراد برداشته شده و دیگر نیازی به مکان خاص و یا مجوز خاصی نیست.
هوشیار رستمی در ادامه خاطر نشان کرد، اگرچه اشتغالی که از این مسیر ایجاد می شود زیاد نیست و حتی نسبتا قابل اغماض است، اما اشتغال و ارزش افزوده ای که ایجاد می نماید بسیار باکیفیت و تعیین کننده می باشد. امروز که نسل جوان تحصیل کرده بیکار در کشور داریم این فضای جدید امیدی برای آنها ایجاد نموده تا فعالیت اقتصادی داشته باشند و کم کم رشد نمایند.

چه کسی تلگرام را رفع فیلتر کرد؟ - اسپوتنیک ایران
چه کسی تلگرام را رفع فیلتر کرد؟
حال بستن فضاهای مجازی مانند تلگرام می تواند امید به فعالیت اقتصادی نزد جوانانی که در بدو ورود به این عرصه هستند را بشدت ناامید کرده و تاثیرات منفی داشته باشد و اصلا به صلاح نیست و بهتر است که اتفاقا مورد حمایت قرار گیرند.
هوشیار رستمی در پایان گفت:

بدون اینکه بخواهیم از کسی طرفداری نموده و یا مردم به سمت و سوی خاصی سوق دهیم، باید گفت شبکه های اجتماعی چه داخلی و یا خارجی بسته به نوع امکانات خود قاعدتا می توانند مخاطب جذب نموده و شرایطی برای کار کردن و کسب درآمد مردم ایجاد نمایند، بر همین اساس فکر می کنم که شبکه های اجتماعی ابزار مهمی برای اقتصاد ایران به حساب می آید و نقش آن نیز در آینده بسیار افزایش می یابد.

در ادامه همین بحث نظرات «نسرین حسن زاده» که در زمینه فروش محصولات کودک «مام پک» و «پنبه ریز» با استفاده از اپلیکیشن تلگرام فعالیت دارد را شنیدیم.
وی در گفتگو با اسپوتنیک در مورد چگونگی فعالیت تجاری و تبعات منفی بسته شدن موقتی تلگرام در ایران گفت: طبیعتا افرادی هستند که کالا محصولات خود را به صورت حضوری به فروش می رسانند، اما برخی افراد بنا به دلایل گوناگون مثل بعد مسافت یا اینکه خانم خانه دار بودن یا هر دلیل دیگری ترجیح می دهند که خدمات و کالای خود را از طریق شبکه های اجتماعی بفروش برسانند که من اینکار را با استفاده از تلگرام انجام می دهم. روش کار به این ترتیب است که سفارش گرفته می شود، صحبت های پیش از خرید، قیمت، انتخاب کالا و چگونگی انتقال کالا انجام می گیرد و در نهایت تصویر چک واریزی دریافت شده و کالا ارسال می گردد.
در بسیاری از موارد میلیونها تومان خرید و فروش صورت می گیرد، بدون حتی یک تماس تلفنی و یا ضرورت خروج از منزل، ترافیک و آلودگی هوا و البته تمام این مراحل از طریق پیامهای تلگرامی انجام می شود.
در این دو هفته که تلگرام در ایران مسدود شد، به جرات می توان گفت که حداقل روزانه هفتاد درصد کاهش معامله داشتم و البته چون اصرار داشتم که به هر ترتیب کار را متوقف نکنم در نتیجه متوسل به اپلیکیشنهایی مثل واتس آپ یا اینستاگرام و سایر اپلیکیشنها شدیم که سردرگمی بسیار بدی را ایجاد نمود.

 

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала