گزارش و تحلیل

گوشی سامسونگ نوت 8، سلاحی بسیار خطرناک در حد تحریم های سازمان ملل

© AP Photo / Ahn Young-joonگوشی سامسونگ نوت 8، سلاحی بسیار خطرناک در حد تحریم های سازمان ملل
گوشی سامسونگ نوت 8، سلاحی بسیار خطرناک در حد تحریم های سازمان ملل - اسپوتنیک ایران
اشتراک
جای تاسف دارد که ورزشکاران ما در حد ورزشکاران کره شمالی نیز ظاهر نشدند و به جای اینکه هدیه شرکت سامسونگ را رد کنند هم هدیه را دریافت کردند و هم اینکه به این شرکت اجازه دادند عکس آنها در حال دریافت گوشی ها را بگیرد و منتشر کند تا مقداری از ناراحتی ایرانی ها را کم کند.

ماجرای خودداری تحویل این گوشی ها به ورزشکاران ایرانی یک رفتار نژادپرستانه تمام عیار بود که بر علیه ورزشکاران ایرانی بوقوع پیوست و تلاش برای ختم ماجرا به این شکل خود توهینی بزرگتر به حساب می آید.

در ابتدای ماجرا نمایندگان شرکت سامسونگ اعلام کردند که به دلیل اینکه قطعاتی در آن هستند که می توانند مصرف نظامی داشته باشند به ورزشکاران ایرانی تحویل داده نشد.

ماجرا ما را به ماجرای گوشی های سامسونگ 7 که سال گذشته در دست کاربران منفجر می شد و آتش می گرفت بر می گرداند و این مساله در اذهان را منعکس می کند که نکند سامسونگ در گوشی های خود بمبی کار گذاشته بوده که ضامن آن به یکباره منفجر می شد و بعد گفتند که به دلیل داغ کردن آتش می گرفت.

راستی بسیاری از ایرانی هایی که این گوشی ها را خریداری کردند امکان برگرداندن آنها را نداشتند چون خدمات سامسونگ در ایران خدمات مرجوعی نداشت در حالی که تقریبا در تمام کشورهای جهان گوشی های کاربران را پس گرفتند.

معلوم نیست چه قطعه ای در این گوشی ها هست که سامسونگ واهمه داشت که این شرکت مدعی بود کاربرد نظامی دارد و نباید به دست ایرانیها برسد اما اگر این قطعات نباید تحویل ایرانی ها شود چرا پس همین دستگاه در ایران فروش می رود؟

آیا مثلا سامسونگ این قطعه را از گوشی هایی که به ایران ارسال می شود بر می دارد؟

یعنی کیفیت گوشی هایی که به ایران ارسال می شود با گوشی هایی که به بقیه کشورهای جهان ارسال می شود متفاوت است؟

آیا این شرکت در این مورد هم رفتار نژاد پرستانه در قبال ایرانی ها دارد؟

در مورد بقیه کالاهای این شرکت چی؟

مثلا تلوزیون ها و تبلت ها و لوازم خانگی هوشمند.

آیا کیفیت اینها نیز با کیفیت وسایلی که به دیگر کشورها فروش می رسد فرق می کند؟

سوال دیگری که در اذهان نیز پیش می آید این است که همکاری شرکت سامسونگ با سازمان های اطلاعاتی دشمن ایران به چه صورت است؟

آیا ممکن است شرکت سامسونگ برای راضی کردن دشمنان ایران قطعاتی را در دستگاه های هوشمند خود جاسازی کرده باشد که برای جاسوسی استفاده شود؟ ما که نمی دانیم مثلا IP  ویا اطلاعات دوربین هوشمند تلوزیون های سامسونگ ما و یا دوربین ها و یا میکروفون های ما در اختیار دیگران قرار می گیرد یا نه.

چه تضمینی برای ایرانی ها وجود دارد که این شرکت برای راضی کردن دشمنان ایران همه اطلاعات ایرانی ها را در اختیار آنها قرار ندهد؟

آیا می توان باور کرد که کمیته بین المللی المپیک فقط در مورد گوشی ایرانی ها اشتباه کرده؟

اصلا یک سوال دیگر، کمیته بین المللی المپیک یک تشکیلات ورزشی است یا سیاسی؟

چه ربطی به این کمیته دارد که ایرانی ها تحریم هستند یا نه؟

برخی مدعی بودند به دلیل فساد در این کمیته برخی کارکنان این کمیته می خواستند گوشی هایی که برای ایرانی ها اختصاص داده شده را برای خود نگاه دارند.

اگر ماجرا به این شکل بود که باید فاتحه این کمیته را خواند که چه قدر اوضاع نا بسامانی دارد و اگر کارمندان آن حاضر هستند وجدان خود را برای چهارتا گوشی بفروشند پس ممکن است وجدان خود را برای بسیاری از امور دیگر نیز بفروشند.

البته بسیاری از ما ایرانی ها ناداوری هایی که دو بار در مورد بهداد سلیمی وزنه بردار کشورمان شد را بخوبی به یاد داریم و مشخص بود که حتی داوران این کمیته ها وجدان خود را فروخته بودند و تصمیم داشتند هرطور شده وزنه بردار ایرانی را با ناداوری شکست دهند.

وقی که می بینیم کمیته بین المللی المپیک با ورزشکاران روس چه رفتاری داشته می توانیم بخوبی بپذیریم که فساد در این کمیته تا چه حد است.ومی توان پذیرفت که شرکت سامسونگ برای پوشش کار خود هزینه کرده و مسئولین این کمیته را وادار به عذرخواهی کند تا مسئولیت را از گردن خود ساقط کند و بیش از این توسط ایرانی ها مورد مؤاخذه قرار نگیرد.

شاید هم بهترین رفتار همان رفتار ورزشکاران کره شمالی بود که گوشی ها را در صورت نمایندگان کمیته بین المللی پرت کردند و از دریافت آن به شرط بازگرداندن قبل از بازگشت به کشور خود خودداری کردند.

اما یک سوال اصلی مطرح است و آن این است که آیا ما ایرانی ها باید باز هم این سناریو را بپذیریم وماجرا همین جا ختم شود؟

 

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала