گزارش و تحلیل

آمریکا روسیه را به کاربرد سلاح هسته ای تحریک می‌کند

© Photo / Public domainآمریکا روسیه را به کاربرد سلاح هسته ای تحریک می‌کند
آمریکا روسیه را به کاربرد سلاح هسته ای تحریک می‌کند - اسپوتنیک ایران
اشتراک
به گزارش اسپوتنیک با استناد به نشریه آمریکایی «نشنال اینترست»، دولت ترامپ در گزارش خود با عنوان «بررسی وضعت هسته ای » (Nuclear Posture Review Report - NPR) به گسترش زرادخانه هسته ای این کشور با گنجانیدن سلاح هسته ای کم قدرت در آن دعوت می کند.

«جفری ادموندز» کارمند علمی مرکز تحقیقات نظامی — دریایی آمریکا که سه سال در شورای امنیت ملی آمریکا متخصص در امور روسیه بود، در این خصوص می نویسد: دلیل تمایل به بازداشتن دولت روسیه در شرایطی است که بسیاری از سیاستمداران واشنگتن آنرا آستانه پایین هسته ای می نامند. این منطق خطر سوء تفاهم در زمینه ای دارد که در آن دولت روسیه قصد دارد از سلاح های هسته ای استفاده کند و بدیهی است که توانایی ما را برای ارسال سیگنال های معنی دار به روس ها در شرایطی که مسکو برنامه ای برای ایراد ضربه هسته ای پیشگیرانه را بررسی می‌کند بیش از حد بالا ارزیابی می کنند. تهدید به استفاده از سلاح های هسته ای برای بازداشتن روسیه که قرار است به سلاح های هسته ای کم ظرفیت متوسل شود، بعید است که اثر مورد نظر را به باربیاورد.

جدید ترین دکترین هسته ای آمریکا - اسپوتنیک ایران
جدید ترین دکترین هسته ای آمریکا
ایالات متحده و غرب ضمن تفسیر دکترین هسته ای روسیه اغلب بر روی اهداف روسیه برای استفاده از سلاح های هسته ای کم قدرت در درگیری نظامی سنتی تمرکز می کنند و غرب به ناچار نرخ ها را افزایش می دهد. در نظر است که روسیه آستانه هسته ای خود را پایین می‌آورد. بر اساس این گزارش اعتقاد روسیه مبنی بر اینکه سلاح هسته ای کم قدرت آن می‌تواند ایالات متحده را به چیزی مجبور کند اشتباه است و این امر بسیار مهم است که این اشتباه
اصلاح شود. اما ابتدا باید روشن کنیم که مفهوم سطح آستانه یعنی چه

آستانه می‌تواند مجموعه ای از شرایطی باشد که با موجودیت آن‌ها یک اقدام انجام می شود. در مورد آستانه های هسته ای روسیه، اغلب چنین شرایطی ذکر می‌شود که فدراسیون روسیه با تهدید به موجودیت این دولت مواجه است، از جمله تهدید از طرف نیروهای مسلح متعارف مقتدرتر به موجودیت آن. رهبری روسیه، با توجه به اسناد رسمی منتشر شده، اخیرا آستانه هسته ای را کاهش یا افزایش نداده است. آنچه مردم نمی فهمند این است که رهبران سیاسی در روسیه و ایالات متحده، اندیشه های مختلفی در مورد شرایطی دارند که در آن اختلافات خود را در آستانه خطر زد و خورد هسته ای تلقی کنند

دو عامل بسیار مهم در این سناریو از دیدگاه روسیه، اعتقاد به برتری نیروهای مسلح متعارف آمریکا و مقاصدی که ایالات متحده برای مسکو در هر گونه اختلاف بین روسیه و ایالات متحده دارد. در حالی که ارتش روسیه برنامه‌های نظامی خود را با موفقیت های مختلفی به شدت به روز می سازد، رهبران نظامی آن می‌داند که روسیه نمی تواند در یک جنگ متعارف علیه ایالات متحده پیروز شود، به خصوص در برابر ایالات متحده و ناتو. شاید روسیه می‌تواند از بسیاری از همسایگان خود سبقت جوید، اما نیروهای مسلح متعارف ایالات متحده به نوعی قادر اند به مرزهای روسیه نزدیک شوند.

دکترین هسته ای آمریکا - آغاز آخرالزمان است - اسپوتنیک ایران
گزارش و تحلیل
دکترین هسته ای آمریکا - آغاز آخرالزمان است
در این صورت کرملین قصد آمریکا را به عنوان تلاشی برای تغییر رژیم خواهد پذیرفت. رهبری روسیه مدت‌ها در فکر آن است که ایالات متحده تلاش می‌کند روسیه را تضعیف کند تا مانع از پیشرفت آن شود برای اینکه در نهایت رژیم دوبناله روی آمریکا در روسیه برقرار شود. این اندیشه رویدادهای سال 1999 را به خاطر می آورد هنگامی که مداخله ناتو در کوزوو با وجود اعتراضات پی در پی شدید روسیه، ادامه یافت. اقدامات ایالات متحده و ناتو علیه صربستان، سیاستمداران روسیه را متقاعد کرد که ایالات متحده در دستیابی به اهداف سیاست خارجی خود فقط در فکر منافع ملی خود بوده و ملاحظات امنیتی روسیه را در نظر نمی گیرد.

علاوه بر این، مسکو شاهد یک سری انقلاب های رنگی در اروپا و حوادث «بهار عربی» بود و به این نتیجه رسید که اگر امکان باشد ایالات متحده با روسیه نیز همین کار را خواهد کرد. رهبران روسیه می گویند که هر گونه درگیری که در آن ایالات متحده پیروز شود می تواند برای روسیه تهدید باشد. آمریکا به دنبال تغییر رژیم بدون توجه به اطمینانات اش در جهت مخالف عمل خواهد کرد. اینها شرایطی است که رهبری روسیه احتمالا این وضعیت را به عنوان یک تهدید به دولت خود تلقی کرده و از سلاح های هسته ای کم قدرت به عنوان نمایش قدرت و یا ضربه علیه نیروهای مسلح حریف به کار برده و معنای این اقدام بسیار واضح خواهد بود: ایالات متحده باید نیروهای خود را به عقب بکشد.

سیاست های امریکا نسبت به ایران در دکترین هسته‌ای جدید این کشور - اسپوتنیک ایران
سیاست های امریکا نسبت به ایران در دکترین هسته‌ای جدید این کشور
برای جلوگیری از چنین سیر حوادث سلاح هسته ای جدید کم قدرت د مورد نیاز است و گزارش NPR حاکی از این امر است. بنابراین، ایالات متحده می تواند از تمایل خود به حرکت در همین مسیر مانند روسیه و استفاده از سلاح های هسته ای به روش محدودی هشدار دهد، و به این ترتیب روس ها را متقاعد کند که تشدید اختلاف، به آنها کمک نخواهد کرد. این برخورد کاملا اشتباه آمیزاست.

معنای بازدارندگی این است که بر رفتار دشمن تأثیر گذاشته شود. لازم به یادآوری است که روس ها در این وضعیت خود را در آستانه شکست قرار می دهند. چنین سیگنال ها یا استفاده از سلاح های هسته ای، از نظر آنها، تنها راه برای زنده ماندن و باز داشتن ایالات متحده از تغییر رژیم است. این امر بسیار دشوار و شاید غیرممکن است که مردم را از انجام اقداماتی که به نظر آنها برای بقای خود اهمیت دارد، جلوگیری کنیم. اگر ایالات متحده واقعا تصمیم به استفاده از سلاح های هسته ای به عنوان پاسخ به روسیه داشت، احتمالا نمی توانست ایراد ضربات هسته ای اضافی را متوقف کند و یا دولت روسیه را قانع سازد. به عنوان یک شوخی نظامی می‌توان گفت که سلاح های هسته ای تا زمانی که اخلاق بهبود نیابد، تا زمانی که تهدید به تغییر رژیم ها از بین نرود، وجود خواهد داشت.

بنابراین من هیچوقت نمیخواهم بگویم که ما در درگیری با روسیه نباید اراده خود را نشان داده و قاطعانه به دنبال اهداف خود باشیم. با این حال برای رسیدن به این اهداف، باید حریفمان را درک کنیم. اگر رهبری روسیه تصمیم به استفاده از سلاح های هسته ای در مقیاس محدود برای به دست آوردن کنترل بر گسترش آن را بگیرد بر این باور باشد که دولت روسیه نزدیک به سقوط است. اگر هدف ایالات متحده در چنین اختلافی به جای تغییر رژیم بازگشت به وضعیت سابق باشد در این صورت سیاستمداران و کسانی که در این زمینه کار می کنند، باید زمان زیادی را مصرف کنند تا دولت روسیه را قانع کنند که آمریکا قصد ندارد به این اقدام متوسل شود. این وظیفه بسیار دشوار است با توجه به اینکه روس ها درک عمیقی از این دارند که ایالات متحده منبع خطر برای روسیه است.

 

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала