گزارش و تحلیل

آیا ماجرای سامسونگ فقط با چهارتا گوشی حل می شود؟

© REUTERS / Kim Hong-Ji/آیا ماجرای سامسونگ فقط با چهارتا گوشی حل می شود؟
آیا ماجرای سامسونگ فقط با چهارتا گوشی حل می شود؟ - اسپوتنیک ایران
اشتراک
اگر برخی واکنش ها نسبت توهین اخیر شرکت کره ای سامسونگ به ورزشکاران ایرانی را با تامل بخوانیم می بینیم که برخی ظاهرا فقط از ماجرای اینکه ورزشکاران گوشی تلفن همراه دریافت نکرده اند ناراحت هستند و اگر این شرکت به ورزشکاران ایرانی مانند دیگر ورزشکاران گوشی تحویل دهد دیگر مشکل حل است، اما افسوس از این کوته نظری که ماجرا بسیار بزرگتر است.

در واقع شرکت های بین المللی از جمله شرکت سامسونگ باید التماس کند که ورزشکاران المپیکی ایرانی گوشی های این شرکت را در دست بگیرند چون این ماجرا یک تبلیغ بسیار ارزشمند برای این شرکت ها به حساب می آید و اینگونه نیست که شرکت ها برای علاقه به ورزش هدایایی به ورزشکاران اهدا کنند.
متاسفانه در بسیاری از موارد سطحی نگری در روابط مان با دیگر کشورها اساس اکثر مشکلاتی است که ما به دلیل آن با مشکل مواجه می شویم.

عدم اعطای تلفن‌های همراه سامسونگ به ورزشکاران ایرانی - اسپوتنیک ایران
واکنش سامسونگ نسبت به رفتار شرم آور با ورزشکاران ایرانی
در عالم سیاست و اقتصاد که امروزه به هم تنیده شده اند واکنش هایی وجود دارد که اقتدار و عزت ملی را حفظ می کند و در مقابل واکنش هایی وجود دارد که اقتدار و عزت ملی را تضعیف می کند.
شاید اگر ما واکنش صحیح را در موارد بسیاری نشان داده بودیم امروزه شاهد آن نمی بودیم که ایرانی ها در صف های طولانی در مقابل برخی سفارت ها بیاستند و یا اینکه دیپلمات های این سفارت ها دست در دست دلال ها بگذارند تا اینکه ملت ایران را سرکیسه کنند و با توهین با مردم ایران رفتار کنند.
شاید اگر ما واکنش صحیح را در موارد بسیاری نشان داده بودیم حتی امروزه بسیاری از مقامات دیگر کشورها جسارت پیدا نمی کردند به ملت ایران توهین کنند و یا اینکه زیر توافقات خود با ایران بزنند و یا اینکه حتی اصلا ایرانی ها را تحریم کنند.
در واقع رفتار ما است که جایگاه ما را در جامعه بین المللی مشخص می کند و جایگاه ما ایرانی ها این ای نیست که برای ما در جامعه بین المللی ترسیم شده.
ایرانی ها ملتی با فرهنگ و تمدن بزرگ و ثروت مند و تحصیل کرده هستند وباید با آنها بر این مبنا برخورد شود.
من یک مثال می زنم تا واضح تر صحبت کنم.
توهین سامسونگ به ورزشکاران ایرانی و خطر ازدست دادن بازاری بزرگ - اسپوتنیک ایران
توهین سامسونگ به ورزشکاران ایرانی و خطر ازدست دادن بازاری بزرگ
چند سال پیش وقتی که ترکیه یک جنگنده روسی را سرنگون کرد بسیاری معتقد بودند که شاید این ماجرا منجر به جنگ میان روسیه و ترکیه شود و یا حتی ماجرا فراتر برود و تبدیل به جنگی میان روسیه و ناتو گردد اما پرزیدنت پوتین با تصمیم سیاسی خود کاری کرد که ترکیه متوجه اشتباه خود شود و در نهایت رئیس جمهوری آن از روسیه عذرخواهی رسمی کند و نه فقط روابط دو کشور در نهایت به جنگ منجر نشد بلکه مجددا به روابط دوستانه بازگشتند.
اگر واکنش به موقع و درست روسیه نبود قطعا یا جنگ پیش می آمد و یا روابط موسکو و آنکارا تا به حال در حالت خصومت به سر می برد اما با این واکنش روسیه حد و مرزی برای روابط فیما بین دو کشور ترسیم کرد تا این روابط در آینده بهتر ادامه یابد.
در واقع این واکنش خط و مرزی برای دیگر کشوها نیز ترسیم کرد.
اگر به روابط اقتصادی وتجاری ترکیه و روسیه در آن زمان بنگریم متوجه می شویم چنین تصمیمی برای روسیه و مردم روسیه که عادت داشتند کالای ترک بخرند خیلی هم راحت نبود اما ماجرای اقتدار و عزت ملی هم برای دولت وهم برای مردم روسیه بیش از روابط اقتصادی و یا تجاری و یا تفریح در سفر به ترکیه ارزش داشت.
شاید ما هم اگر در رفتار خود با دیگران بیشتر به نظرات موسسات مطالعاتی خود احترام بگذاریم و بررسی کنیم بهترین راه برای مقابله با رفتار دیگر کشورها چیست مجبور نباشیم درگیر بسیاری از مشکلات امروزه باشیم.
ماجرای رفتار شرکت سامسونگ نیز بیش از ارزش مالی ماجرا توهین به عزت ملی ایرانیان به حساب می آید.
این رفتار شرکت سامسونگ نه فقط یک توهین بزرگ به مردم ایران است بلکه قطعا منجر به آن خواهد شد تا ورزشکاران ایرانی هم روحیه خود را از دست دهند و احساس تحقیر کنند.
حتی اگر بنا باشد این شرکت گوشی ها را به ورزشکاران ایرانی تحویل دهد و حتی اگر عذر خواهی هم بکند آید ماجرا می تواند جبران توهینی باشد که به ملت ایران شده و یا تاثیر منفی ای که بر ورزشکاران ایرانی گذاشته جبران خواهد شد؟
آیا ماجرا باید همین جا ختم شود؟
واکنش ظریف به اقدام غیراخلاقی سامسونگ در المپیک زمستانی - اسپوتنیک ایران
واکنش ظریف به اقدام غیراخلاقی سامسونگ در المپیک زمستانی
آیا متوجه هستید حجم فروش کالای سامسونگ در ایران چه قدر است؟
کافی است که مثلا دولت تصمیم بگیرد برای تنبیه شرکت سامسونگ ورود تمام کالای سامسونگ مخصوصا گوشی های آن به ایران را ممنوع کند واین شرکت به دست و پا بیافتد تا کفاره بدهد.
یا اینکه برای جریمه کردن شرکت هایی که رفتار غیر متعارف بر علیه ایرانیان نشان می دهند قوانین خاصی قایل شود و عوارض سنگینی اعمال کند تا این شرکت ها تنبیه شوند.
البته ظاهرا فعلا به دلایلی تصمیمی برای گرفتن چنین تصمیم هایی وجود ندارد و فقط ماجرا در عذر خواهی و تحویل گوشی خلاصه شده.
در این شرایط می توان گفت این وظیفه مردم ایران است که واکنش نشان دهند و این شرکت را تنبیه کنند تا عبرتی شود برای دیگران و همه متوجه شوند که حق ندارند با احساسات ملت ایران بازی کنند و یا به ملت ایران توهین کنند.
بهترین واکنش می تواند در آن باشد که مردم ایران دست به کار شوند و مردم ایران خرید کالای سامسونگ را تحریم کنند و در گروه های اجتماعی کمپین هایی راه اندازی شود تا مردم تشویق به تحریم کالای این شرکت شوند.
قطعا اگر همه مردم ایران به این کمپین بپیوندند وزرشکاران ما نیز احساس غرور کنند و روحیه شان نیز بازگردد.
اگر یک بار هم همه ایرانی ها چنین کاری کنند قطعا ماجرا عبرتی خواهد شد برای تمام شرکت های دیگر و قطعا اینان در صورتی که بخواهند رفتاری در مقابل ملت ایران انجام دهند تجدید نظر کنند.
شاید این ماجرا بتواند تمرینی برای ما شود تا در مقابل دیگر توهین هایی که بر علیه ما می شود واکنش مردمی نشان دهیم و همه متوجه شوند که باید به ملت ایران احترام بگذارند.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала