گزارش و تحلیل

چطور موشک به فضا می فرستیم ولی ماشین روی زمین نمی توانیم بسازیم؟

© AP Photo / Vahid Salemiچطور موشک به فضا می فرستیم ولی ماشین روی زمین نمی توانیم بسازیم؟
چطور موشک به فضا می فرستیم ولی ماشین روی زمین نمی توانیم بسازیم؟ - اسپوتنیک ایران
اشتراک
یکی از سوالاتی که فکر می کنم در ذهن هر ایرانی وجود دارد این است که چطور می شود ما می توانیم موشک دوربرد بسازیم، در تکنولوژی های نوین پیشرفت کنیم، موشک به فضا بفرستیم و پیشرفته ترین هواپیمای بدون سرنشین آمریکایی را مهندسی معکوس کنیم اما نمی توانیم یک ماشین مورد نیاز مردممان بسازیم.

طبق اظهار نظر مسئولین بیش از 80% قطعات ماشین های تولید داخل کشور از خارج وارد می شود.
البته ای کاش مسئولین آمار می گرفتند که این 80% قطعات از کجا وارد می شود وآیا این قطعه های خارجی همان خارجی است که در ذهن ما می باشد؟
قطعا این 80% از جایی وارد نمی شود که قطعات با کیفیت در اختیار ایران قرار می دهد.

خودرو هایما اس 5 قبل از سال نو وارد بازار ایران می شود - اسپوتنیک ایران
خودرو هایما اس 5 قبل از سال نو وارد بازار ایران می شود
قطعا هم وقتی 80% قطعات ماشین های ایرانی از خارج وارد می شود پس تولید ماشین در ایران به نفع تولید کنندگان قطعات در ایران نیست.
می توان گفت بیش از 80% آلودگی بوجود آمده از سوی ماشین ها در تهران و شهرهای بزرگ که طبق اعلام وزارت بهداشت سرطان زا هست نیز به دلیل همین ماشین ها و قطعات است، یعنی آنهایی که اقدام به واردات و یا تولید این قطعات می نمایند هیچ فرقی با کسانی که به جان مردم سوء قصد می کنند ندارند، اما یه خورده با کلاس تر.
وقتی بیش از 80% قطعات ماشین های تولید داخل خارجی است چه فرقی می کند که ماشین را کامل وارد کنیم یا اینکه بصورت قطعات وارد کنیم که بخواهیم عوارض نجومی بر آن ببندیم، و جالب تر اینکه ماشین هایی که آلودگی کمتر ایجاد می کنند عوارض شان 1500% اضافه می شود وبعد مشخص می شوند آنهایی که توسط تصمیم گیرندگان مورد مشورت قرار گرفته اند خیانت در امانت کرده اند ودولت مردان را درست توجیه نکرده اند، یا شاید بهتر است بگوییم به جای اینکه به نفع دولت و ملت مشورت دهند به نفع مافیاهای خودرو مشورت داده اند.
آیا نباید بلایی سر این مشاوران آورد تا عبرتی شوند برای دیگران؟
در سفری که چند ماه پیش به چین داشتم نکته ای توجه بنده را جلب کرد و آن این بود که ماشین های چینی که در تهران وجود دارند اکثرا در خیابان های چین نیست و بیشتر ماشین هایی در پکن و شانگهای می چرخد که شبیه ماشین های اوروپایی و آمریکایی است، قیمت ها که به کنار.
بانوان مکانیک خودرو در ایران - اسپوتنیک ایران
گزارش و تحلیل
ظهور بانوان مکانیک خودرو در ایران + عکس
وقتی ماجرا را جویا شدم دوستان چینی گفتند چین ماشین هایی با همه نوع سطح و کیفیت تولید می کند اما وارد کنندگان ایرانی به دنبال پایین ترین کیفیت کالا هستند نه با کیفیت ترین.
آنها مدعی بودند که کارخانه های اوروپایی و آمریکایی ماشین های خود برای شرق آسیا را با همان کیفیت اوروپا و آمریکا در چین تولید می کنند و خود چینی ها هم همان ماشین ها را برای مصرف داخلی خریداری می نمایند.
آنها همچنین اصرار داشتند که ماشین ها را کامل تولید می کنند و هیچ قطعه ای در کشورشان مونتاژ نمی شود واینکه ضوابط خود چین برای تولید ماشین و قطعات بسیار سخت تر از سطح کیفیت اوروپا و آمریکا است ولی ماشین های صادراتی را بنا به سفارش مشتری تولید می کنند.
بنده بحث چین را به پیش کشیدم چون در ایران برخی کره جنوبی را برای مقایسه انتخاب می کنند چون کره جنوبی مونتاژ ماشین را چند سال بعد از ما شروع کرد وامروزه به یکی از تولید کنندگان بزرگ ماشین در جهان تبدیل شده اما چین مونتاژ ماشین را کمتر از بیست سال پیش شروع کرد وامروزه یک تولید کننده شده.
بماند که متاسفانه مشکل واردات کالای خارجی در همه موارد مانند ماشین است و وارد کنندگان ایرانی متاسفانه تلاش می کنند پایین ترین کیفیت را برای ایرانی ها خریداری کنند چون در واقع ایرانی ها چاره دیگری غیر از خرید این کالا را ندارند.
چند روز پیش آقای جهانگیری معاون اول رئیس جمهوری اظهار می داشت که رئیس جمهوری هم زورش به مافیای خودرو نمی رسد.
این حرف خیلی پر معنایی است.
ایران از نیژنی نوگورود خودرو خریداری می کند - اسپوتنیک ایران
ایران از نیژنی نوگورود خودرو خریداری می کند
یعنی یک مافیا در راس کار هست که به دلیل درآمد های چندین هزار ملیارد تومانی در حال بازی کردن با جان مردم است.
اگر (طبق آمار موسسات مالی و اقتصادی) به ماجرای سود 102.5 هزار ملیارد تومانی که این مافیا اخیرا بر اثر یک تصمیم اخیر دولت در مورد واردات خودرو توجه کنیم می توانیم متوجه شویم که این مافیا چه قدر قدرت مند است و بخش جزئی از همین پول می تواند چه کارهایی انجام دهد.
شاید نیاز نباشد صدها دلیل دیگر را بیان کنیم تا متوجه شویم که چرا تولید خودرو در ایران پیشرفت نمی کند.
شاید اگر ورود خودرو به ایران مانند ورود فناوری های نوین و همچنین موشکی و یا هسته ای ممنوع بود و ایران در این زمینه ها تحریم بود آنوقت می دیدیم که ایرانی ها ماشین های آمریکایی و اوروپایی را مهندسی معکوس می کنند و بهتر از آنها را تولید می کنند.
اما افسوس که، به قول معاون اول ریاست جمهوری، حتی زور رئیس جمهوری هم به این مافیا نمی رسد وفعلا تنها مقصر مردم هستند که باید چپ و راست تاوان پس بدهند.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала