گزارش و تحلیل

ایران سناریوی جایگزینی در مقابل خروج آمریکا از برجام دارد

© Sputnik / Vladimir Trephilov /  مراجعه به بانک تصاویر ایران سناریوی جایگزینی در مقابل خروج آمریکا از برجام دارد
ایران سناریوی جایگزینی در مقابل خروج آمریکا از برجام دارد - اسپوتنیک ایران
اشتراک
مهدی سنایی اعلام نمودند که ایران، روسیه را در جریان سناریوهای احتمالی خود (در خصوص برجام) قرار می دهد.

سفیر جمهوری اسلامی ایران در روسیه جناب آقای "مهدی سنایی" در مصاحبه با خبرگزاری اسپوتنیک، در خصوص مسائل مهم جهانی و منافع مشترک ایران و روسیه در زمینه های تجاری، سیاسی اظهار نظر نمودند. من جمله در این مصاحبه سنایی یک بار و برای همیشه در خصوص سوال وجود "قرارداد تبادل نفت در برابر کالا" میان روسیه و ایران صحبت نمودند. این مصاحبه با همکاری خبرگزاری راشا تودی، اسپوتنیک و بخش سرویس مطبوعاتی سفارت ایران در روسیه تهیه شده است.


- جناب آقای سنایی، نظر شما در خصوص سطح همکاریهای ایران و روسیه در حال حاضر چیست؟ آیا می توان گفت که سال گذشته 2017، سالی جهشی از نظر توسعه همکاری های راهبردی تهران و مسکو بوده است؟
در مجموع همکاری ها بین ایران و روسیه همه جانبه می باشد و عوامل فعالی را در خود دارد که در روابط بین دولتی وجود دارند. به نظر من روابط سیاسی ما بصورت عالی توسعه پیدا می کنند، همچنین همکاریهای ما در سطوح منطقه ای و بین المللی به خوبی توسعه پیدا می کنند. اگر در خصوص روابط منطقه ای صحبت بکنیم مایلم به این نکته اشاره کنم که هر دو کشور تقریبا بر تروریسم در سوریه پیروز شده اند. ما در چارچوب فرمت آستانه با هم همکاری می کردیم و مناطق کاهش تنش را ایجاد نمودیم که خود دستاوردی بزرگ بود.

مصاحبه ای اختصاصی اسپوتنیک با امیرعبداللهیان دستیار ارشد رئیس مجلس ایران - اسپوتنیک ایران
گزارش و تحلیل
امیرعبداللهیان: همکاری تهران – مسکو در زمینه سوریه می تواند الگویی برای حل دیگر مشکلات باشد
سال گذشته دو بار رویس جمهور ما به روسیه سفر نمود، یکبار پوتین به ایران سفر کرد، وزاری امور خارجه ما بارها با هم ملاقات نمودند، تماسهای تلفنی زیادی بین مقامات مسئول دو کشور برقرار شد. سال گذشته ما حجم بالایی از تبادل هیات ها را داشتیم، حتی رئیس مجلس ایران دو بار به روسیه سفر نمود، به همین دلیل سال 2017 را می توان سالی بی بدلیل در روابط دو جانبه خود بنامیم.
اما روابط اقتصادی- تجاری از دیدگاه من با سرعتی متوسط رشد می کنند. و در سال گذشته این روابط بدتر از سال مشابه قبل از آن رشد داشت. در سال 2016 میران تبادل کالا بین دو کشور 70% رشد داشت که البته این در بر گیرنده همکاری های فنی و نظامی نمی باشد. این درحالی است که تمامی کارهایی که ذیپلماسی اقتصادی می بایست انجام دهد، صورت گرفته است. تمامی اسناد مورد نیاز به امضا رسیده اند، در این حوزه تمامی موارد ضروری ایجاد شده اند. همچنین پروژه های دولتی فراوانی وجود دارند که در انتظار اجرایی شدن می باشند. علت آنهم کندی و بروکراسی اداری می باشد که در کشورهای ما وجود دارد. از طرف دیگر علت آن می تواند در ضعیف بودن حضور بخش خصوصی ما و ضعف تعامل بخش خصوصی دو کشور باشد که باید فعالانه وارد میدان شود.
من امیدوارم که اجرایی سازی پروژه های دولتی که شروع شده اند و نیز فعالیت بخش خصوص ما عامل آن شوند که در آینده شاهد توسعه روابط باشیم. در مجموع مقامات رسمی ما در جریان ملاقاتها از روند توسعه روابط ابراز رضایت می کنندو معتقدند که توسعه روابط ایران و روسیه زمینه ساز صلح و ثبات در منطقه می شوند.

عبداللهیان: بد عهدی آمریکایی ها تا به امروز همچنان ادامه دارد - اسپوتنیک ایران
عبداللهیان: بد عهدی آمریکایی ها تا به امروز همچنان ادامه دارد
- همایش اقتصادی سنت پترزبورگ امکان خوبی برای توسعه روابط می باشد. آیا حضور هیات ایرانی در همایش امسال انتظار می رود و چه کسی می تواند در راس این هیات قرار گیرد؟
ایران در دوسال گذشته در همایش اقتصادی سنت پترزبورگ حضور داشته است آنهم در سطح عالی. فکر میکنم که ایران امسال نیز در این همایش حاضر خواهد شد. ما دعوتنامه دریافت کرده ایم. همچنین اضافه می کنم که ما چنین ایده ای داریم که با کمک روس کنگرس و وزارت توسعه اقتصادی همایش اقتصادی جنوب را آغاز کرده و آنرا در یکی از شهرهای جنوبی روسیه برگزار نماید. این می تواند نه تنها همایش اقتصادی ایران و روسیه باشد. ببینید همایش سنت پترزبورگ وجود دارد، همایش اقتصادی شرق وجود دارد و همایشی هم در آرخانگلسک وجود دارد. همایش جنوبی هم می توانست روسیه را با ایران و کشورهای خلیج فارس، هند و ترکیه متحد نماید. ما این طرح را با روس کنگرس مطرح کرده و روی آن کار می کنیم.

- آیا این همایش می تواند امسال برگزار شود؟
نه، فکر نمی کنم. ما فعلا روی برگزاری همایش ایران و روسیه که می تواند در نیمه اول امسال برگزار شود کار می کنیم. و امیدوارم که این همایش بتواند بنیانی برای برگزاری همایش بین المللی گردد.


_ شرایط سوریه، قبل از هرچیز در بخش شمالی کشور، بشدت بدلیل عملیات ترکیه در آن منطقه تشدید شده است. آیا اقدامات ترکیه علیه کردها مزاحم حل مسئله سوریه نخواهد شد؟ موضع ایران چیست؟
علاقمندم بگویم که کنگره گفتگوی ملی سوریه که در شهر سوچی برگزار شد، همایشی در خور شان بود. در این کنگره نمایندگانی از احزاب، اقوام، مذاهب مختلف حضور داشتند و به نظر من این قدمی بزرگ در مسیر حل و فصل سیاسی بحران سوریه می باشد. و این در شرایطی می باشد که ما شاهدیم که اجلاس ژنو حرکت خاصی را ندارند. به همین دلیل توافقهایی که در جریان این کنگره بدست آمدند و اسنادی که تایید شدند بسیار با اهمیت می باشند. روند آستانه اهدافی را داشته است- این اهداف شامل این می شدند که در چارچوب فرمت آستانه ما مناطق کاهش تنش را ایجاد نمودیم. بعد از آن ما کنگره سوچی برگزار شد. آنوری که من تصور می کنم در ملاقاتهایی که در ژنو برگزار می شوند، دیدگاه واقع بینانه ای وجود ندارد و طبیعتا به همین دلیل دستاوردهای بزرگی هم وجود ندارند. ما امیدواریم که تجربه بدست آمده با کمک فرمت آستانه و کنگره سوچی، به حل این مشکل کمک کند. در خصوص عفرین، جمهوری اسلامی ایران در راستای منشور سازمان ملل متحد و قوانین بین المللی خواستار حفظ تمامیت ارضی سوریه بوده و معتقد است که هرگونه اقدامات و حضور نظامی در خاک سوریه می بایست با هماهنگی دولت جمهوری عربی سوریه صورت پذیرد. ایران، روسیه و ترکیه تجربه خوب همکاری در چارچوب فرمت سه جانبه در فرآیند آستانه دارند به همین دلیل اگر سه کشور نگرانی هایی هم داشته باشند بهتر است این نگرانی ها را در چارچوب فورمت سه جانبه آستانه رفع نمایند. با توجه به اینکه راه نظامی حل و فصل مسئله را سخت تر می نماید.


- کار مشترک ایران و روسیه در خصوص سوریه با چه شدتی انجام می پذیرد؟

سفیر روسیه در ایران - اسپوتنیک ایران
گزارش و تحلیل
سفیر روسیه در ایران: ارتباطات ایران و روسیه در خصوص سوریه، مرحله ی جدید همکاری منطقه ایست
می بایست تاکید کنم که مشاوره هایی که توسط کشورهایمان در خصوص سوریه صورت می پذیرند، جدی و با شدت می باشند. وزاری امور خارجه در ماه های اخیر چندین ملاقات داشته اند، وزرای امور خارجه اتفاقا با هم ملاقات کرده و در خصوص این بحث با هم صحبت کردند. الکساندر لاورنتیف نماینده ویژه رئیس جمهور روسیه بارها به ایران سفر کرده است، با طرف ایران دیدار داشته و در خصوص این مسئله مذاکره کرده است. طرف ایرانی نیز بارها به اینجا سفر کرده و با همکاران روسی خود در این خصوص مذاکره کرده است. به همین دلیل من معتقدم که دستاوردهایی که ما در سال گذشته بدست آوردیم، اتفاقا نتیجه همکاریهای نزدیک و دائمی بین مسئولین سیاسی و نظامی دو کشور می باشد. اخیرا هم نشست چهارجانبه میان ایران، روسیه، سوریه و عراق در بغداد برگزار شد. رئیس جمهور ایالات متحده امریکا بارها با شاره به اینکه اگر برجام بازنگری نشود، ایالات متحده از برجام خارج خواهد شد، خواستار بازنگری تفاهمنامه در خصوص برنامه هسته ای ایران شده است.

- ایران درخواستهای وی از سایر طرفین توافق را چگونه ارزیابی می نماید؟
برنامه جامع اقدامات مشترک(برجام) یک موافقتنامه بین المللی است. این یک موافقتنامه دو جانبه نیست. من مایلم بر جنبه بین المللی آن تاکید کنم و برای اینکه این موافقتنامه بدست آید زمان زیادی صرف شده است. برجام حاصل پروسه طولانی مذاکرات بین ایران و ابرقدرتها بزرگ، بین ایران و اعضای ثابت شورای امنیت سازمان ملل متحد می باشد و اگر برجام را زیر سوال برد، این در درجه اول نشان می دهد که متاسفانه امریکایی ها در حل و فصل سوالات مختلف مجددا بازهم دنباله رو دیدگاه یکجانبه می باشند که البته 

سفیر روسیه در ایران از افزایش سطح روابط تهران و مسکو خبر داد - اسپوتنیک ایران
سفیر روسیه در ایران از افزایش سطح روابط تهران و مسکو خبر داد
دستاوردی هم به همراه ندارد. و ثانیا البته که این تجربه بدی می باشد. و همانطور که وزیر خارجه روسیه سرگئی لاوروف اذعان کرد، اگر برجام را زیر سوال برد، پس به چه روش حل و فصلی برای حل مساول مختلف می توان اعتماد کرد؟ اگر رئیس جمهور یکی از کشورها تغییر کند و در این راستای این تغییر توافقات موجود نیز تغییر کنند، در نتیجه سنگ روی سنگ بند نخواهد شد. ایران البته که سعی خواهد کرد با روسیه و چین همکاری کند و همچنین با کشورهای اروپایی و تلاش خواهد کرد که برجام را حفظ کند. اکا اگر برجام نقض شود، البته که ایران نیز سناریوهای اقدامات خود را خواهد داشت. من می بایست اضافه کنم که در عین حال مقامات رسمی ایرانی همواره قدردان همکاران روسی خود بابت موضع بسیار صحیح و عادلانه شان در خصوص برجام می باشند.

— این سناریوها کدامند؟ بیانیه هایی در ایران صورت گرفته اند که در صورت شکست برجام تهران می تواند تعداد سانتریفوژهایش را تا سطح قبلی افزایش دهد. اگر امریکا دست به اقداماتی بزند، ایران پاسخ خواهد داد؟
البته. یعنی ایران اقدامات پاسخی دارد. مطمئنا" ایران اقدامات و پاسخ مشخصی برای خود خواهد داشت.  

- و اینها با شرکا هماهنگ نخواهند شد، مثلا با روسیه؟
ما همیشه با روسیه مشورت می کنیم و ایران روسیه را در جریان سناریوهای احتمالی خود قرار داده است.


- چه پروژه های مشترکی با روسیه در حوزه نفت و گاز در سالجاری برنامه ریزی شده است؟ بخصوص پروژه «گاز مایع طبیعی ایران» بین «گازپروم» و ایران در چه سطحی از مذاکرات قرار دارد؟
سال گذشته سال خوبی از نظر توسعه ارتباطات دوجانبه در انرژی بود، می توان از رشد قابل توجه در این زمینه صحبت کرد. درک مشترکی بین شرکتهای نفت و گاز روسیه و وزارت نفت ایران بدست آمد. باید تاکید کنم که شش شرکت عمده نفت و گاز روسی تفاهمنامه در خصوص درک متقابل دارند و برخی از آنها تحقیقات خود را ارائه نموده اند. امیدواریم که همه اینها زمینه ساز امضای قراردادهایی در سال 2018 بشود. طرف ایرانی معتقد است که اجرایی سازی برخی از این قراردادها در نیمه اول 2018 آغاز خواهد شد.
شرکتها در حال بررسی چاه های نفت می باشند ولی برخی شرکتها به امضا قرارداد نزدیک تر هستند. بعنوان مثال «روس نفت» خوب پیش می رود، «گاز پروم» در حال مذاکره جدی در خصوص «گاز مایع طبیعی» است، «زاروبژ نفت» پیش قرارداد را امضا کرده است. «گازپروم نفت» هم تعاملات خوبی با طرف های ایرانی دارد. «لوک ایل» نیز در سطح عالی در حال زایزنی با طرفهای ایرانی است.

- آیا قرارداد «گازپروم نفت» در خصوص گاز مایع طبیعی در نیمه اول سال به امضا خواهد رسید؟

سفیر ایران: قرارداد معادله نفت در مقابل کالا با روسیه نداریم - اسپوتنیک ایران
سفیر ایران در روسیه: قرارداد "تبادل نفت در مقابل کالا" با روسیه نداریم
طرف ایرانی خیلی امیدوار است که این اتفاق بیفتد. مایلیم که شرکتهای روسی عجله کنند و قراردادهای مرتبط را امضا نمایند. من می خواهم بگویم که چنین شرکتهایی مثل «روس نفت»، «گازپروم نفت» پیشرفت آنها با طرف ایرانی بسیار قابل توجه می باشد. و من خیلی امیدوارم که در سال 2018 قراردادهایی بین این شرکتها و ارگانهای مرتبط ایرانی به امضا برسد. در خصوص حجم سرمایه گذاری ها، این مقادیر در قراردادها مشخص خواهند شد.

- آیا روسیه در طی سالجاری از ایران و در غالب معامله«نفت در برابر کالا» نفت خریده است؟ در چه حجمی و با چه قیمتی؟
اولا من می خواهم توضیحاتی را در این خصوص ارائه بدهم. ما قرارداد«نفت در برابر کالا» نداریم. اسم درست توافقنامه — قراداد خرید نفت می باشد. در آن نوشته است که 50% درآمدهای بدست آمده از فورش نفت، برای اجرای پروژه های مختلف مشترک هزینه خواهد شد. بخش دیگر این پولها به حساب بانک مرکزی ایران واریز خواهند شد.
و از این منظر سال 2017 سال خوبی بود زیرا این قرارداد شروع به اجرا شد. من خیلی امیدوارم که در سال 2018 اجرای آن ادامه داشته باشد زیرا این قرارداد اهمیت ویژه ای را داراست. زیرا از یک طرف اجرای آن همکاری های انرژی ما را نزدیک تر خواهد کردو از سوی دیگر به حل یکی از مهمترین مشکلات در روابط ایران و روسیه کمک خواهد کرد-مشکل عدم وجود منابع مالی. اجرای این قرارداد به ایجاد منابع مالی برای اجراسازی پروژه های مشترک ما کمک خواهد کرد. اتفاقا در سال 2017 یکی از اتفاقات خواشایند، اجرا شدن همین قرارداد بود.
همچنین سرمایه گذاری غیر دولتی پروژه ها هم شروع شده است. شرکت «اکسار» چند قرارداد بزرگ را به امضا رسانده است، بانکهایی مثل «اکزیم بانک»، «ازبربانک» و «گازپروم بانک» شروع به سرمایه گذاری در پروژه های مشترک کرده اند.


_ ایران تاثیر معامله «اپک +» را چگونه ارزیابی می کند و چقدر کشور از این معامله پول کسب کرده است؟
این سوال را می بایست از وزیر نفت بپرسید. اما اشاره می کنم که در مجموع همکاری کشورهای ما در حوزه نفت در سال 2017 به خوبی اجرا شد. توافقات بدست آمده در چارچوب اپک+ منافعی را هم برای ایران داشتند و هم برای روسیه. این تجربه خوبی هم برای مسکو و هم برای تهران بود که منابع مالی اصلی خود را از فروش نفت بدست می آورند. و این تجربه خوبی از دیدگاه همکاری سه جانبه غیر مستقیم بین ایران، روسیه و عربستان سعودی بود که نتایج خوبی به همراه داشت.

- قبلا ایران از علاقمندی به خریداری هواپیماهای روسی SSJ-100 صحبت کرده بود و بخصوص اینکه توافقاتی در خصوص خرید 12 هواپیما وجود دارد. تحویل اولین هواپیماها از این سری در چه زمانی انتظار می رود؟

هواپیمای SSJ-100 روس (ویدیو) - اسپوتنیک ایران
هواپیمای SSJ-100 روسی (ویدیو)
اراده قوی از جانب ایران برای خرید سوپر جت وجود دارد، اام طرف روسی- شرکت روس توافقات را اجرا نمی نماید. آنها می گویند که باید برخی مجوز ها را درسافت کنند که نمی توانند بدون آنها تحویل بدهند. ایران کاملا آماده تحویل این هواپیماها است. شرکتهای متعددی از ایران می خواهند و آماده هستند که SSJ-100 را خریداری نمایند. در این خصوص باید بیشتر صحبت کرد. چون دائما می گویند که ایران تصمیمی برای خرید SSJ-100. اما چرا؟ ایران می خواهد این هواپیماها را بخرد اما این طرف روسی هست که نمی تواند این هواپیماها را پیشنهاد کند. آنها اشاره می کنند به اینکه در هواپیماها برخی قطعاتی وجود دارند که توسط ایالات متحده ساخته شده اند و برای این کار لازم است مجوز هایی توسط OFAC صادر شوند. و فعلا آنها منتظر این مجوزها می باشند. اما شرکتهای ایرانی خیلی منتظر هستند که این مشکل حل شود. زیرا شرکتهای ایرانی از «سوپرجت» خوششان آمده است.


-سرژ سرگسیان، رئیس جمهور ارمنستان در نوامبر 2017 به ریانووستی اعلام کرد که توافقنامه منطقه آزاد تجاری بین اتحادیه اقتصادی اوراسیا و ایران در ماه های آتی به امضا خواهد رسید. مراسم امضا این توافقنامه چه زمانی برگزار خواهد شد؟

تنظیم قرارداد موقت منطقه آزاد تجاری ایران و روسیه - اسپوتنیک ایران
تنظیم قرارداد موقت منطقه آزاد تجاری ایران و روسیه
می خواهم تاکید کنم که پروسه مثبت و مذاکرات به خوبی در حال رشد می باشند. فهرستی از اقلام هست که می بایست بین ایران و سازمان اقتصادی اوراسیایی تایید شود. فهرست نهایی شده و الان مشاوره های بسیار جدی در جریان است. مذاکرات بین وزیر تجارت اتحادیه اقتصادی اوراسیایی ورونیکا الگوونا نیکیشینا و افراد مسئول ذیربط در ایران. وی ایشان یعنی نیکیشینا و افراد مسئول ایرانی بارها در جاهای مختلف ملاقات کرده اند و مذاکرات در این زمینه را برقرار می کنند. و در مجموع می بایست بگویم که پروسه مثبت است و کمیسیون اقتصادی اوراسیایی نظر بسیار مثبتی نسبت به مذاکرات داردو گفتن این که بعد از ویتنام که توافقات لازم با آن امضا شده است، با رشد ترین مذاکرات با ایران در جریان است. ما خیلی امیدواریم که در سال 2018 این مذاکرات به امضای توافقات لازم در خصوص همکاری اتحادیه اقتصادی اوراسیایی و ایران منتهی شوند. البته که پروسه بسیار سخت است. چرا؟ از آنجایی که هر توافقی می بایست بین ایران و هر یک از پنج عضو اتحادیه اقتصادی اوراسیایی تایید گردد. به این دلیل این پروسه بسیار سخت می باشد ولی به پیش می رود. ما امیدواریم که در سال 2018 این توافقنامه به امضا برسد.
ایروان به تهران وعد داد که ایران در امضای منطقه آزاد تجاری با اتحادیه اروپا حمایت کند - اسپوتنیک ایران
ایروان حمایت خود را از تهران در امضای توافقنامه منطقه آزاد تجاری با اتحادیه اروپا اعلام کرد
یک مسئله دیگر نیز در خصوص اتحادیه اقتصادی اوراسیایی وجود دارد و روسیه و قزاقستان به حل آن علاقمند هستند و آن مسئله گندم می باشد. در حال حاضر مذاکرات جداگانه ای بین ایران، روسیه و قزاقستان در این خصوص در جریان است. قطعا در این زمینه توافقات جداگانه ای لازم می باشند. در مجموع من فکر می کنم بخش اعظم کار نهایی شده است. جزئیاتی باقی مانده اند که من امیدوارم که آنها نیز در آینده نزدیک حل و فصل گردند. همین روزها شرکت های ایرانی در حال مذاکره با طرفهای روس روس در مسکو برای حل این مسئله هستند. و یک مسئله دیگر که با روسیه حل شده است و ولی مذاکرات با طرف بلاروسی در جریان است، بحث خرید گوشت می باشد. ما با روسیه این مسئله را حل کردیم و مذاکرات و مشورتهای لازم را با طرف بلاروسی در جریان است. بحث دیگری که در جریان است مسئله صادرات سیمان ایران به روسیه است. شما می دانید سیمان بخش بزرگی از اقلام صادراتی ایران است. ورود سیمان ایران به روسیه ممنوع شده است و این یکی از مواردی است که در مورد آن بحث می شود. در مجموع می خواهم تاکید کنم که بخش عمده این مسائل حل شده است. و باید منتظر ماند که کی تمامی مسائل حل خواهند شد و بعد از آن ما منتظر امضای موافقتنامه خواهیم بود.


- شما در خصوص قزاقستان و روسیه- در مورد گندم صحبت کردید. آیا خریدی در سالجاری صورت خواهد گرفت و یا اینکه آنها در جریان هستند؟
میدانید این سوال خیلی سختی است. در کل لازم به ذکر است که در طی دو سال گذشته ایران به خودکفاتیی در تامین گندم رسیده است و دیگر گندم وارد نمی کند. ولی مذاکرات در این خصوص بین ایران و روسیه و قزاقستان برای یافتن یک مکانیزمی که به وسیله آن گندم این دو کشور از طریق خاک ایران به کشورهای دیگر صادر شود، در جریان است.

- شما به جام جهانی فوتبال که در آن تیم ایران هم حضور خواهد داشت، اشاره کردید. آیا شما قصد دارید بازی ها را در وزرشگاه ها تماشا کنید؟
من خیلی دلم می خواهد چون من فوتبال را دوست دارم و قبلا خودم هم در خط میانی بازی می کردم. اما فعلا نمی دانم این بستگی دارد به کار من. در بازی دوستانه ایران و روسیه در کازان من حضور داشتم. ایران در سه شهر سنت پترزبورگ، کازان و سارانسک بازی خواهد کرد و تعدا زیادی از هواداران ایرانی خواهند آمد. این درحالیست که این هواداران نه تنها از ایران بلکه از سایر مناطق روسیه، دیگر کشورهای جهان، اروپا و امریکا خواهند آمد و در نتیجه این برای ایران حادثه بزرگ ورزشی، فرهنگی و گردشگری خواهد بود. و ما برای طرفداران برنامه های فرهنگی متفاوتی را در نظر خواهیم گرفت.


- شانس موفقیت تیم ملی از دید شما چگونه است؟
این بستگی دارد که چقدر شما از تیم ما حمایت کننید(لبخند می زند)من قطعا از تیم مان طرفداری خواهم کرد. اما باید بگویم که حقیقتا در ایران از نتایج قرعه کشی مسابقات جام جهانی خیلی راضی نیستند چون ایران با تیم خیلی سختی افتاده است. اما خود حضور تیم ایران در مسابقات جام جهانی به خودی خود حائز اهمیت است. ما تلاش خواهیم کرد که پیروز شویم.

 

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала