گزارش و تحلیل

ختنه وحشتناک زنان در کلمبیا

© AP Photo / Fernando Vergaraختنه وحشتناک زنان در کلمبیا
ختنه وحشتناک زنان در کلمبیا - اسپوتنیک ایران
اشتراک
به گزارش اسپوتنیک، حتی در 2018 ختنه زنان باز هم در کلمبیا یک مساله جدی برای قوم "اِمبرا" (embera) باقی می ماند. این رسم در دوره استعمار هنگامی که بردگان از مالی به آنجا می بردند شروع شد. راهبه های کانولیک این جریان را ادامه دادند.

در تاریخ 6 فوریه، سازمان ملل متحد روز جهانی برخورد غیر قابل تحمل به عملیات جراحی صدمه دهنده آلت تناسلی زن را برگزار می کند.
خانم دایانا دومیکو (Dayana Domicó) نماینده قوم امبرا و هماهنگ کننده مسایل جوانان در سازمان بومی های کلمبیا در مصاحبه با اسپوتنیک این مساله را چنین توصیف کرد:
همانا راهبه های کاتولیک بودند که ادامه این رسم در کلمبیا را تحریک کردند. سازمان ملل متحد برداشتن کلیتوریس را به عنوان نقض حقوق زنان و دختران دانسته و از سال 2012 مجمع عمومی آن خواستار مبارزه بخاطر از بین بردن این شیوه شده و قطعنامه مربوطه را به تصویب رساند.

زنان ونزوئلا با فاحشگی اجباری امرار معاش کودکان خود را تأمین می‌کنند + ویدیو - اسپوتنیک ایران
گزارش و تحلیل
زنان ونزوئلا با فاحشگی اجباری امرار معاش می‌کنند + فیلم
دومیکو توضیح داد که در مورد کلمبیا، ختنه زنان بخشی از فرهنگ قومی "امبرا" نیست، اما این پراتیک به اصرار شخصیت های مذهبی کاتولیک و انجیلی ادامه یافت. بدین طریق آنها طرز تفکر بیگانه را به ما تحمیل می کنند.
ختنه زنان یعنی برداشتن کلی یا جزئی کلیتوریس است تا زن بنا به ملاحظات فرهنگی یا دیگر علل غیر پزشکی از لذت جنسی محروم باشد. کلمبیا همراه با 17 کشور آفریقایی یکی از کشورهایی است که هنوز هم باید این سنت را ریشه کن کند. صندوق جمعیت سازمان ملل متحد برای از بین بردن این روند مهلتی تا سال 2030 را تعیین کرده است.

سازمان بومی های کلمبیا (ONIC) وظیفه افزایش آگاهی میان جوامع قومی کلمبیا در میان زنان مسن و ماماها را انجام داده است تا زنان معلول نشوند. بحث در مورد این موضوع در سال 2007 شروع شد، زمانی که رسانه های ملی مرگ امبرا چامی (Embera Chamí) که در اثر عمل جراحی کلیتوریس فوت کرد را پوشش دادند.
این حادثه، پراتیکی را برملا کرد که مختص قبایل آفریقایی است. دومیکو گفت:

«مطالعه سنت های "امبرا" شروع شد و بسیاری از افراد مسن تر توضیح دادند که ختنه زنان هرگز از خصوصیات این قوم و فرهنگ آن و جهان بینی اقوام بومی این کشور نبود.

داغ کردن پستان دختران با اتو - اسپوتنیک ایران
گزارش و تحلیل
داغ کردن پستان دختران با اتو
با این وجود، فرهنگ محلی مردم بومی، این رسم را بعنوان "ابزار ضروری" برای "پاکیزگی، وفاداری و اطاعت و فرمان برداری زنان" تلقی می کند. در نگاه اول، به نظر می رسد که این ایده از طریق نیاز جامعه به یک قانون پا بر جا شده است. چنان قانونی که تصورات جامعه در باره رفتار شایسته زنان را تامین کند.
در کلمبیا 32 دپارتمان هست و تنها در سه از آنها ، والی دلکاوکا، ریسارالدا و چاکو (Valle del Cauca, Risaralda, Chocó) ختنه زنان را انجام میدهند. ONIC قصد دارد این فعالیت را از طریق توسعه پروژه هایی که بر نقش زنان تأکید دارند و به منظور افزایش آگاهی از اهمیت دست نخورده بودن جسمی و اجتماعی آنها متوقف کند.
دومیکو گفت: اِمبرا زن نه تنها به عنوان حامل زندگی جدید شناخته شده است، بلکه نگهبان خانه و خانواده است، او مادر است که نیاز به احترام دارد."
Domico در پایان گفت: در کلمبیا بیش از 300 هزار نفر امبرا زندگی می کنند. مهاجرت های پی در پی آنها منجر به این شد که زنانشان از لحاظ تاریخی از خشونت فیزیکی و جنسی رنج می بردند و موارد ختنه زنان در شهر های بزرگ مانند بوگوتا، پایتخت این کشور گسترش یافته است.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала