گزارش و تحلیل

چرا روسیه کوسه های عظیم جثه را اره می کند؟

© Photo / Bellona Foundation / Typhoon class submarine at seaچرا روسیه کوسه های عظیم جثه را اره می کند؟
چرا روسیه کوسه های عظیم جثه را اره می کند؟ - اسپوتنیک ایران
اشتراک
به گزارش اسپوتنیک ، بزودی زیردریایی های پروژه 941 موسوم به کوسه - نماد جنگ سرد را به آهن پاره تبدیل خواهند کرد.

مقدار آهن پاره زیاد خواهد بود: طرح کوسه بزرگترین زیردریایی ها در جهان در کتلب گینس ثبت شده است. به اطلاع منبع خبرگزاری "ریا نووستی"، تا 2020 دو زیردریایی از این طرح "آرخانگلسک" و "سِوِرستال" پاره خواهند شد ولی "دمیتری دونسکو" هنوز در تشکیل نیروی دریایی روسیه باقی خواهد ماند.

کارشناسان نظامی می گویند که زیردریایی های این طرح بیش از حد سنگین اند. وزن آن ها 71 هزار تن — ظرفیت روسطحی آن 23 هزار تن و زیر آبی 48 هزار تن، طول بدنه 172 و عرض 23 متر است.

روسیه دو فروند از بزرگترین زیردریایی های جهان را اوراق می کند - اسپوتنیک ایران
روسیه دو فروند از بزرگترین زیردریایی های جهان را اوراق می کند
"کنستانتین ماکیِنکو" معاون مرکز تحلیل استراتژی و فناوری مسکو گفت که این نوع زیردریایی ها بیش از حد بزرگ و گران است و از این رو شوروی فقط 8 عدد از آنها را ساخته هر چند که می خواست مانند "اوهایو" آمریکا 20 تا داشته باشد. ولی بزرگی این زیردریایی تقصیر کشتی سازنان نیست تقصیر آن به عهده موشکی بود که قرار بود بر آن نصب شود. رهبری شوروی می خواست که آن کشتی مجهز به موشک های دارای سوخت جامد تسلیح شود. آنها در مقایسه با موشک های دارای سوخت مایع چند برتری دارند: آماده سازی کوتاه مدت برای پرتاب و شرایط آسان و مناسب نگه داری و سرویس.

اتحاد شوروی در 1983 سامانه موشکی "تایفون" با موشک جامد سوختی "اُسیوتر" راه اندازی کرد. این موشک یک و نیم — سه برابر سنگینتر از "ترایدنت" آمریکا است. برای این موشک "کوسه" غول پیگر تولید شد. وزن "اسیوتر" همراه با سیستم پرتاب بیش از 94 تن است. همانا به این خاطر لازم شد که کوسه بسیار سنگین ساخته شود.

ساختار این کشتی از نوع کاتامِران یعنی قایق دو بدنه بود. در بدنه خارجی سبک وزن دو بدنه سنگین وزن قرار داشت. وزن جمعی مخازن کوسه از 20 هزار تن تجاوز کرد. ظرفیت "اهایو" آمریکا 18500 تن و زیردریایی آمریکایی حامل 24 موشک ولی کوسه دارای 20 موشک است.

زیر دریایی روسی - اسپوتنیک ایران
زیردریایی اتمی نسل جدید روسیه
طراحان کوسه برای اتنقال سامانه موشکی این زیردریایی یک جرثقیل زیر بنایی دو طرفه با ظرفیت حمل بار 125 تنی طرحریزی کردند. یکی از آنها در پایگاه موشکی — فنی در کرانه دریای سفید و دیگری در "سورودوینسک" در شمال غربی روسیه نصب شد. به منظور حمل و نقل و قرار دادن موشک ها مخصوص کوسه به چاه ها در اوایل دهه 1980 یک کشتی ویژه موشک برِ "آلکساندر بریکین" با ظرفیت 16 هزار تن ساحته شد.

یکی دیگر از ساخت و ساز های پرخرجی که در 1980 به سفارش نیروی دریایی شوروی در سوئد مخصوصا برای سرویس و نگهداری کوسه ساخته شد، بندر شناور "پی دی —50" بود. تا به امروز، این یکی از بزرگترین تاسیسات این نوع در جهان محسوب می شود.

اولین و تنها موشک شلیک شده از منطقه قطب شمال بوسیله کوسه در سال 1995 بود. اینکه به همه شرکت کنندگان این تیراندازی جوایز دولتی اعطا شد گویای پیچیدگی و اهمیت این اقدام است.

در مجموع از سال 1982 به این طرف شش فروند زیردریایی پروژه 941 تولید و به ناوگان شوروی تحویل شد. تا دوره ما تنها سه کشتی کوسه زنده ماندند: "دمیتری دونسکو"، "سورستال" و "آرخانگلسک". پیشتر رسانه ها نوشتند که همه آنها ممکن است به موشک های "بولاوا آر-30" دارای سوخت جامد تسلیح شوند. موشک های قبلی متعلق به کوسه ها در اواسط سالهای 2000 منهدم شدند.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала