گزارش و تحلیل

هفده سال پس از حضور آمریکا در افغانستان

CC BY 2.0 / The U.S. Army / Returning to base هفده سال پس از حضور آمریکا در افغانستان
هفده سال پس از حضور آمریکا در افغانستان - اسپوتنیک ایران
اشتراک
سال 2001 ایالات متحده با هدف نابودی گروه های خود ساخته القاعده و طالبان به افغانستان لشکر کشی کرد و صدها هزار انسان بیگناه را در افغانستان و پاکستان به خاک و خون کشید اما نه فقط طالبان و القاعده از بین نرفتند بلکه در افغانستان داعش نیز به آنها اضافه شده.

گزارش های زیادی مبنی بر اینکه آمریکایی ها فرماندهان داعش را از مهلکه در عراق و سوریه نجات داده اند و به افغانستان و یا یمن منتقل نموده اند طی چند ماه اخیر منتشر شد و امروزه هم در افغانستان داعش تلاش می کند خود نمایی کند و هم در یمن داعش تلاش دارد خود نمایی کند.
زمانی که آمریکایی ها به همراه همپیمانان خود القاعده را در افغانستان جهت مبارزه با شوروی سابق ایجاد کرد از این گروه در رسانه های آمریکایی به عنوان قهرمان یاد می شد اما وقتی که این گروه در مقابل ایالات متحده قرار گرفت به یک گروه تروریستی تبدیل شد.

ژنرال ایرانی :‌ آمریکا داعش را به افغانستان و آسیای میانه می‌برد - اسپوتنیک ایران
ژنرال ایرانی :‌ آمریکا داعش را به افغانستان و آسیای میانه می‌برد
در حالی که در عراق دولت این کشور حاضر به پذیرش حضور نیروهای آمریکایی نبود در افغانستان دولت این کشور زیر بار توافق با آمریکایی ها رفت و با این حال آمریکایی ها هیچ تلاشی برای تامین امنیت این کشور نکردند.
در واقع بسیاری باور دارند این خود آمریکایی ها هستند که گروه های تروریستی در افغانستان را تغذیه می کنند چون می دانند ماندن آنها گروی ماندن تروریست ها می باشد.
طبق گزارش های بین المللی تولید مواد مخدر در افغانستان هم از زمان ورود آمریکایی ها به بیش از بیست برابر رسیده ونمی توان باور داشت که آمریکایی ها در این ماجرا دست ندارند.
طبق گفته های اخیر وزیر امور خارجه روسیه آقای لاوروف ظاهرا ایالات متحده تصمیم دارد شمال افغانستان را به بزرگترین مکان تجمع گروه های تروریستی در جهان تبدیل کند.
ظاهرا آمریکایی ها ضمن انتقال گروه های تروریستی از مکان های مختلف به این منطقه تلاش دارند داعش را در اینجا احیا کنند، تروریست هایی که در عراق و سوریه از منابع نفتی تغذیه می شدند و در افغانستان قرار است از تولید و قاچاق مواد مخدر تغذیه شوند.
آمریکا، داعشی ها را به مرزهای شمالی افغانستان می برد - اسپوتنیک ایران
آمریکا، داعشی ها را به مرزهای شمالی افغانستان می برد
همانگونه که مافیاهای وابسته به آمریکا و اسرائیل در شمال عراق و سوریه خریداران اصلی نفت و عتیقه های تاریخی بودند در افغانستان هم همین مافیاها خریداران اصلی مواد مخدر افغانستان و تامین کنندگان تسلیحات این گروه ها به حساب می آیند واینگونه نیست که این تروریست ها خود قاچاق و پخش مواد مخدر تولیدی در مناطق تحت اشغال خود را عهده دار گردند.
در شمال عراق مشاهده کردیم که ائتلاف وابسته به آمریکا طی بیش از پنج سال از حضور خود نه فقط کاری نکرد که مناطق تحت اشغال داعش یک وجب کم شود بلکه در موارد زیادی زمینه گسترش قدرت داعش را فراهم می کرد و اگر ورود ایران و روسیه به ماجرا نبود قطعا الآن داعش هم سوریه و هم عراق را در اختیار گرفته بود.
بدیهی است با جمع کردن داعش در شمال افغانستان در واقع آمریکا تلاش دارد علاوه بر افغانستان و پاکستان، روسیه — چین — هند و ایران را نا امن و درگیر گروه های تروریستی هم مرز خود نماید وشاید وقت آن رسیده باشد که این کشورها برا تامین امنیت ملی خود تا دیر نشده دست در دست هم بگذارند و دست به کار شوند.
بدیهی است تجربه همکاری ایران وروسیه در مبارزه با تروریست ها در سوریه و عراق می تواند تجربه خوبی برای انتقال به دیگر کشورها به حساب آید.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала