گزارش و تحلیل

سوریه مکانی برای رقابت پایگاه های نظامی روسیه و آمریکا

© AFP 2023 / Delil Souleimanسوریه مکانی برای رقابت پایگاه های نظامی روسیه و آمریکا
سوریه مکانی برای رقابت پایگاه های نظامی روسیه و آمریکا - اسپوتنیک ایران
اشتراک
اسپوتنیک این سوال را مطرح کرد که چرا حضور یگان های روسیه و آمریکا در سوریه قابل مقایسه نیست.

اسپوتنیک با استناد به نشریه آمریکایی "دیفنس نیوز" نوشت:

حسن روحانی رئیس جمهور ایران - اسپوتنیک ایران
واکنش ها نسبت به طرح آمریکا در سوریه
روسیه و آمریکا مسابقه پایگاه ها را در سوریه راه انداخته و هر طرف می خواهد حضور نظامی خود را در این کشور توسعه داده و خطر های خود را رفع کند.

آمریکا پایگاه خود را در الطبقه در نزدیکی رقه مستقر کرده جایی که قبلا پایگاه هوایی سوریه بود و حالا نظامیان آمریکایی در آنجا دسته های کرد را تمرین می کنند. یک پایگاه دیگر آمریکایی در التنف در دست ساختمان است و آمریکا از ورود دسته های روسی و سوری به آنجا ممانعت می کند.

روسیه به نوبه خود دارای دو پایگاه در سوریه — در حمیمیم و طرطوس است. این نشریه یادآوری کرده که واحدهای روسی با موافقت مقام های سوریه در این کشور عمل می کنند.

اختلا ف نظامی در سوریه از بهار 2011 شروع شده و حالا هم ادامه دارد. روسیه در اکتبر 2015 پس از موافقت مقام های سوریه، بنا به درخواست رسمی به عملیات نظامی علیه گروه های تروریستی در آن کشور پرداخت. در اواسط ماه دسامبر سال جاری میلادی ولادیمیر پوتین رییس جمهور روسیه فرمان داد که بخش اساسی این نیروها از سوریه خارج شود.

تلاش آمریکا برای ماندن در سوریه - اسپوتنیک ایران
تلاش آمریکا برای ماندن در سوریه
ائتلاف به ریاست آمریکا عملیات نظامی خود را بدون موافقت دولت سوریه در آن کشور در 2014 آغاز کرد. شورای امنیت سازمان ملل متحد نیز برای این اقدام هیچ مجوزی صادر نکرده است. با وجود این جیمز متیس رییس پنتاگون در نوامبر سال گذشته اعلام کرد که حضور آمریکا در سوریه جنبه قانونی دارد زیرا شورای امنیت سازمان ملل چند قطعنامه در مخالفت با داعش را صادر کرده بود.

"آلکساندر پرنجیِیف" دانشیار علوم سیاسی دانشگاه اقتصادی مسکو بنام "پلخانوف"، کارشناس در امور سیاسی در مصاحبه با اسپوتنیک گفت که فقط شورای امنیت سازمان ملل و مقامات مشروع آن کشور می توانند اجازه حضور یگان های خارجی در اراضی خود را بدهند. این محقق افزود:

احتمالا ایالات متحده معتقد است که دمشق برایشان حکومت رسمی نیست، و ممکن است برخی از مقامات دیگر برای آنها وجود داشته باشد، مثلا کسانی که در رقه بودند؟ به این معناست که شاید آنها بدانند که "دولت اسلامی" (داعش) ممنوع در روسیه به آنها اجازه داد که آنها پایگاه خود را در سوریه قرار دهند. ولی دمشق رسمی قطعا برایشان مجوز این کار را نداده بود.

به گفته این کارشناس روس، ایالات متحده ضمن اعلام حضور نظامی خود در سوریه و پیشتر در عراق حتی به خود زحمت نمی دهد که استدلال های قانع کننده را جستو جو و ارائه دهد. او در پایان گفت:

این تخیلات آمریکا به قدری دور از واقعیت است که که این تصور پیش می آید که آمریکا با دادن این توضیحات دارد رفتار احمقانه ای می کند و انگار می فهماند که " سعی دارد طوری عمل کند که مورد پسند خودش باشد". ولی در واقع روشن است که آنها بر خلاف قانون عمل کرده و اقدام های آنها با حقوق بین المللی هیچ مطابقتی ندارد و هدف توضیحاشان گمراه سازی افراد ساده لوح و کوته نظر غربی است.

 

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала