گزارش و تحلیل

موشک «زیرکن» روسی قاتل ناوهای هواپیمابر آمریکا

© Sputnik / Oleg Lastochkinموشک «زیرکن» روسی قاتل ناوهای هواپیمابر آمریکا
موشک «زیرکن» روسی قاتل ناوهای هواپیمابر آمریکا - اسپوتنیک ایران
اشتراک
به گزارش اسپوتنیک، رسانه‌های آلمانی می‌نویسند که روسیه یک سامانه موشکی« زیرکن» را طراحی میکند که در حکم خطر جدی برای ناوهای هواپیمابر آمریکایی است.

ویکتور موراخوفکسی» کارشناس نظامی روس در مصاحبه با اسپوتنیک ویژگی اصلی این سامانه موشکی را تشریح کرده گفت:

در مقاله هفته نامه «اشترن» چاپ آلمان گفته می‌شود قرار است رزمناو های «آدمیرال ناخیموف» و «پیوتر وِلیکی» (پتر کبیر) به سامانه های مدرن پدافند هوایی اس 500 و موشک های بالدار «کالیبر» مجهز می‌شوند و اما تازگی اصلی این ناوچه ها — موشک هایپرصوتی «زیرکُن 3ام 22» خواهد بود.

سرعت آن شش برابر از سرعت صوت (بیش از دو کیلومتر در ثانیه) بوده و شعاع عمل آن تا 600 کیلومتر خواهد رسید. اشترن خاطرنشان می‌کند که به کمک این موشک، روسیه آمریکا را به مخاطره انداخته تا چه رسد به کشورهای دیگر.

آمریکا به چه دلیلی کلاهک های هسته ای کوچک را ترجیح می دهد؟ - اسپوتنیک ایران
گزارش و تحلیل
آمریکا به چه دلیلی کلاهک های هسته ای کوچک را ترجیح می دهد؟
در این مقاله یادآور می شود که درگیری مسلحانه بین مسکو و واشنگتن بعید به نظر می‌رسد و روسیه از رزمناو های مدرن برای تقویت پرستیژ جهانی و شهرت خود بعنوان یک ابرقدرت و برای باصطلاح قدرت بخشیدن در نقاط مختلف جهان استفاده خواهد کرد. این رسانه خلاصه می کند این کشتی ها اقیانوس های زمین را به "آب های خطرناک" برای هواپیماهای آمریکایی تبدیل خواهند کرد. موشک «زیرکن» آخرین دستاورد طراحان روسی است. براساس اطلاعات حاصله از رسانه‌ها، شرکت نظامی ماشینسازی روسیه مشغول به تولید این سلاح است. کار بر روی این پروژه جنبه بسته دارد. تنها این امر معلوم است که این موشک قادر به شتاب بخشیدن و رسیدن تا سرعت 5 الی 10 ماخ بوده و شعاع عمل آن در محدوده از 300 تا 500 کیلومتر خواهد بود. برای مقایسه: در حال حاضر نیروی دریایی روسیه مسلح به موشک ضد کشتی با سرعت حد اکثر 2-2.5 ماخ است.

ویکتور موراکوفسکی، عضو هیئت مدیره کمیسیون نظامی و صنعتی روسیه، کارشناس نظامی در مصاحبه با اسپوتنیک توضیح داد که ویژگی اصلی " زیرکون" چیست. به گفته وی "زیرکن" یک موشک جدید هایپورصوتی است و لازم نیست که موشک جدید حتماً بروی کشتی نصب شود، این موشک می تواند همچنین بر روی زمین مستقرشود. از آنجایی که این کار هنوز به پایان نرسیده است، هنوز زود است گفته شود که این موشک در چه مدلی و در کدام جاها مستقر خواهد شد.

اما این امر معلوم است که آزمایشهای این موشک در واحدهای نظامی روسیه با موفقیت انجام می شود. اعلام شد که این موشک در آزمایش ها در اتموسفر به میزان هفت تا هشت سرعت صوت رسید. تا به امروز هیچ موشکی در هیچ کشوری تا این سرعت نرسیده است. ویکتور موراخوفسکی گفت:

از این رو، پدافندهای هوایی و موشکی امروزی برای دفع اهدافی که با چنین سرعتی پرواز می کنند و آن هم مسیر را تغییر می‌دهند کارایی ندارند. به این خاطر این رسانه آلمان نتیجه گیری می‌کند که در حال حاضر وسیله غلبه بر این موشک روسی در جهان وجود ندارد.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала