گزارش و تحلیل

ایرانی ها را از حیله رندان نترسانید

© AFP 2023 / Saul Loebایرانی ها را از حیله رندان نترسانید
ایرانی ها را از حیله رندان نترسانید - اسپوتنیک ایران
اشتراک
آقای ترامپ بار دیگر مجبور شد پایبندی ایران به برجام را تایید کند و با تهدید و وعده وعید قول دهد که این آخرین بار است مگر شرطها و شروطها!

رئیس جمهوری ایالات متحده در کمپین های انتخاباتی خود وعده داده بود که برجام را پاره کند و برجامی که سلفش به تعهدات ایالات متحده در آن پایبند نبود را به یک کاغذ پاره تبدیل کرد که هیچ منفعتی برای ایران نداشته باشد.
در واقع آمریکایی ها تلاش دارند با حیله و رندی کاری کنند که ایران به هیچ وجه نتواند از منافع اقتصادی برجام سودی به دست آورد وهمه کشورها و شرکتها و بانکهایی که تمایل دارند با ایران تعامل کنند میان هوا وزمین آویزان بمانند و از ترس اینکه قرار است تحریم های آمریکا مجددا برگردد جرئت نکنند قدمی بردارند.

نتایج اختلال در برجام از نظر وزارت خارجه روسیه - اسپوتنیک ایران
نتایج اختلال در برجام از نظر وزارت خارجه روسیه

آمریکا تلاش دارد با این کارهای خود ایرانی ها را وادار کند تا از برجام خارج شوند و برجام به هم بخورد چون بخوبی می دانند خروج ایالات متحده از برجام منجر به برهم زدن آن نخواهد شد و فقط خروج ایران از برجام می تواند برجام را بر هم بزند و در واقع آن را پاره کند.
همه تصمیمات و اقداماتی که دولت جدید ایالات متحده در مورد برجام می گیرد هم در این راستا می باشد.
با توجه به شخصیت یک دنده آقای ترامپ، تصور اینکه رئیس جمهوری ایالات متحده به حرف اوروپایی ها و یا دیگران گوش داده و بار دیگری انعطاف پذیری نشان داده هم بسیار دور از ذهن می باشد، همه می دانند کوچکترین انعطاف در فلسفه امثال آقای ترامپ یعنی شکست.
آقای ترامپ به بهانه کردن خواسته های خیالی و باطل که به هیچ وجه مورد قبول دیگران نمی باشد شهرت دارد.
همه متفق القول هستند که برجام یک توافق بین المللی است و به عنوان یک سند بین المللی در سازمان ملل نیز به ثبت رسیده و در صورتی که به هر دلیلی مجددا طرفهای امضا کننده بخواهند در مورد آن مذاکره کنند همه چیز باید به روز اول برگردد یعنی ایران مجددا شروع به غنی سازی کند و اورانیوم های غنی سازی شده ایران به این مملکت بازگردد، نیروگاه اراک مجددا به فعالیت باز گردد و همه اقداماتی را که ایران تا بحال جهت انجام تعهدات برجامی خود انجام داده لغو گردد.
اما ایالات متحده می خواهد با توجه به اینکه ایران همه تعهدات خود را انجام داده زیر توافق بزند و شرط و شروط های جدیدی را به برجام اضافه کند بدون اینکه تعهدات خود را انجام داده باشد.
بدیهی است که نه ایران و نه هیچ کشور دیگری در جهان با چنین شرایطی موافقت نخواهند کرد و این همان چیزی است که آمریکا می خواهد.
ایرانی ها بخوبی می دانند که با توجه به اینکه ایالات متحده کشور قابل اطمینانی نیست و به تعهدات سابق خود عمل نکرده هیچ تضمینی وجود ندارد که این کشور به تعهدات دیگر نیز پایبند باشد و قطعا اگر حتی قبول کنند مجددا پای میز مذاکره بنشینند و به همه خواسته های ایالات متحده تن بدهند باز هم رئیس جمهوری ایالات متحده بهانه های جدیدی را مطرح خواهد کرد و به هیچ وجه تعهدات خود را انجام نخواهد داد، چون در نهایت هدف اصلی رئیس جمهوری آمریکا نابودی برجام است و نه رسیدن به یک توافق مرضی الطرفین.
مسکو اظهارات ترامپ نسبت به توافق هسته ای ایران را منفی ارزیابی کرد - اسپوتنیک ایران
مسکو اظهارات ترامپ درباره توافق هسته ای ایران را منفی ارزیابی کرد

با توجه به این شرایط بهترین گزینه روبروی ایران این است که به همین ترتیب که هست در برجام بماند وطرف مقابل را وادار به رفتارهای عجولانه کند، وحتی با توجه به اینکه ایالات متحده به تعهدات خود عمل نکرده اقدام به تعلیق اجرای برجام تا زمان اجرای تعهدات طرف مقابل نماید تا همه تقصیر ها گردن آمریکا بیافتد، چون فعلا چاره دیگری نیست.
نظر به اینکه ایالات متحده هیچ تحریمی را عملا از سر ایران بر نداشته پس ایرانی ها نباید واهمه ای از تحریم های جدید داشته باشند، به قول معروف سرشان زیر آب است حال چه یک وجب چه صد وجب.
قطعا سیاست مداران ایرانی هم به آمریکایی ها گوشزد خواهند کرد که توجه داشته باشند ایرانی ها از دریاهای طوفانی گذر کرده اند، آنها را از نم نم باران نترسانند.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала