گزارش و تحلیل

سرمایه گذاری شرکت های چینی در ایران

© Flickr / Rafael Roblesبازار تهران
بازار تهران - اسپوتنیک ایران
اشتراک
.یک بازی با حاصل جمعی صفر در ایران در جریان نیست

فریال مصطفوی رئیس هیأت سرمایه گذاری اتاق بازرگانی ایران با سخنرانی در نشست سرمایه گذاری ایران و ایتالیا در رُم از شرکت های غربی دعوت کرد به ایران بیایند، زیرا ممکن است چین جایی برای آن ها باقی نگذارد.

آنها یادآوری می کنند ساختار سرمایه گذاری دولتی «سیتیس گروپ» خط اعتباری 10 میلیارد دلاری را تأسیس کرده و بانک توسعه چین در حال بررسی افزایش وام سرمایه گذاری به میزان 15 میلیارد دلار است.

© Fotolia / MaYichaoسکه و اسکناس چینی
سکه و اسکناس چینی - اسپوتنیک ایران
سکه و اسکناس چینی

خبرنگار اسپوتنیک در این خصوص با آقای محسن شریعتی نیا متخصص مسائل چین و روابط ایران و چین، ژاپن —پژوهشگر مرکز پژوهش های استراتژیک تهران و عضو شورای علمی دانشگاه «بهشتی» تهران به گفتگو نشست.

پرسش: برای شرکت های چینی کدام یک از عرصه های اقتصادی ایران برای سرمایه گذاری اولویت دارد؟

پاسخ: خدمت شما عرض کنم که این در حوزه کاری من نیست. من اقتصاد نخواندم که بتوانم در مورد این بحث ها به شما پاسخ بدهم. من عمدتا روی بحث های سیاست خارجی کار کرده ام ولی این بحث را نمی دانم که ایشان (فریال مصطفوی)بر چه اساسی و بر چه مبنایی این بحث را کردند.

پرسش: نظر شما در مورد همکاری چین با ایران چیست؟

پاسخ: بهرحال چین شریک تجاری ایران هست. از هشت سال گذشته شریک اول تجاری ایران بوده است و تجارت با چین از مجموعه تجارت با کشورهای اروپایی بیشتر است و تا آینده قابل پیش بینی نیز در واقع چین شریک اول تجاری ایران خواهد بود. اما اینکه چینی ها بازار ایران را خواهند گرفت و جایی برای دیگران باقی نمی ماند، من خیلی به آن اعتقاد ندارم. بازار ایران به روی شرکت های مختلف باز است و طبیعتا شرکت هایی که شرایط بهتری را ارائه بدهند، امکان موفقیت بیشتری دارند. ولی یک بازی با حاصل جمعی صفر در ایران در جریان نیست که حتما کسی بازنده بشود و کسی برنده بشود. از نظر من سیاست ایران، آن است که بتواند به بازی های بُرد بُرد با شرکت های مختلف غربی، روسی و چینی شکل بدهد و از توانمندی های مختلف بهترین استفاده را بکند. بنابراین، من برداشتم این نیست که یک بازی «صفر» با حاصل جمع صفر که حتما بُرد چینی ها به معنای باخت اروپایی ها و یا روس های دیگر هم باشد در ایران در جریان است.

پرسش: معمولا چینی ها در چه عرصه هایی در ایران سرمایه گذاری می کنند، انرژی، ماشین آلات… ؟

پاسخ: بخش انرژی ما طبیعتا همانطور که برای اروپایی ها جذاب است، برای چینی ها هم جذاب است. مهمترین سرمایه گذاری که اخیرا چینی ها در ایران انجام دادند در پارس جنوبی است که یک سرمایه گذاری مشترکی هست با شرکت توتال و «سینوپک» و شرکت ملی نفت ایران که  خود این سرمایه گذاری چند میلیارد دلاری نشان می دهد که اصولا بحث بُرد و باخت مطرح نیست و عملا همکاری ایرانی ها، اروپایی ها و چینی ها در این پروژه اتفاق افتاده است. عمدتا در بحث انرژی تا آنجایی که در رسانه های ایران هست، چینی ها سرمایه گذاری می کنند.

شاید دیگران عجله کنند و بگویند که چینی ها در اقتصاد ایران نفوذ زیادی کردند،که حرف دقیقی نیست. اقتصاد ایران به روی همه شرکت ها باز است و هر شرکتی که شرایط بهتری را ارائه بکند طبیعتا در این بازار موفقیت بیشتری دارد.

پرسش: شرط موفقیت چینی ها در بازار ایران چه می تواند باشد؟

پاسخ: چینی ها در همه بازار ها موفق بودند. بازار ایران تنها نیست. چینی ها شریک اول تجاری 140 کشور در جهان هستند و خاص ایران نیست. در منطقه اطراف ایران، مثلا در قزاقستان چینی ها در مجموعه کشورهای آسیای مرکزی سرمایه گذاران مهمی هستند. در پاکستان در حال اجرای یک مگاپروژه 60  میلیارد دلاری هستند. در عربستان سعودی یک سیستم ریلی با سرعت بالا را دارند می سازند، در دوحه سرمایه گذاری کرده اند. چینی ها هر دوهفته  یک شرکت اروپایی را خریده اند و بزرگترین سرمایه گذار در اروپای شرقی هستند. این خاص ایران نیست. چین یک پدیده جهانی است و ایران هم بخشی از این پدیده جهانیست که طبیعتا در سال های اخیر چینی ها به موفقیت های بیشتری  دست یافته اند ولی این به معنای بسته بودن بازار ایران به روی دیگران نیست. به نظر من، بازار ایران اینقدر نیاز به سرمایه گذاری دارد که شرکت های مختلف می توانند در این بازار جای پایی برای خودشان پیدا بکنند.

© Fotolia / Shigeجدول اقتصادی
جدول اقتصادی - اسپوتنیک ایران
جدول اقتصادی
نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала