گزارش و تحلیل

موگرینی گیت

© Sputnik / Alexey Vitvitskyموگرینی گیت
موگرینی گیت - اسپوتنیک ایران
اشتراک
رازی که خانم موگرینی فاش کرد در واقع همان بحثی است که امروزه به نام روح برجام معروف است و در مقالات متعددی در سایت اسپوتنیک قبلا نیز به آن اشاره شده.

خانم موگرینی با هدف افشای یک راز محرمانه در مورد برجام اظهار داشتند: " در بخش مقدمه این توافق 104 صفحه‌ای با ایران، در یکی از بندهای آن، یک ارجاع در حد یک نیم ‌جمله با این مضمون وجود دارد مبنی بر اینکه این توافق می‌تواند مسیر را برای نوع دیگری از تعامل یا تعاملی سازنده‌تر در منطقه فراهم کند و زیربنای آن را ایجاد کندآن جملهشاید الان دارم یک راز را افشا می‌کنمبه درخواست ایران گنجانده شد".

رازی که خانم موگرینی فاش کرد در واقع همان بحثی است که امروزه به نام روح برجام معروف است و در مقالات متعددی در سایت اسپوتنیک قبلا نیز به آن اشاره شده.

گو اینکه مطلب فاش شده توسط خانم موگرینی یک مورد تازه نمی باشد اما به هر حال بحث اینکه این مورد با درخواست ایران مطرح شده را می توان یک مورد تازه دانست.

در واقع این مورد افشا شده توسط خانم موگرینی نشان می دهد که چه قدر ایران ومذاکره کنندگان آن در مذاکرات هسته ای حسن نیت داشته اند و مذاکره کنندگان ایرانی حاضر بودند در صورت موفقیت برجام وارد مذاکراتی دیگر برای حل و فصل مشکلات دیگر در منطقه خاورمیانه شوند و یا اینکه برجام می توانست الگویی برای حل و فصل مشکلات دیگر هم میان ایران ودیگر کشورها باشد هم میان دیگر کشورها با یکدیگر.

در مواردی هم پرزیدنت روحانی بحث نیاز به برجام دو و سه را نیز مطرح کردند که به دلیل سنگ اندازی ایالات متحده در اجرای برجام یک با مخالفت شدید رهبری مواجه شد.

به عنوان مثال در صورتی که برجام به موفقیت اجرا می شد احتمال اینکه ایران با دیگر کشورهای منطقه مانند عربستان سعودی وارد مذاکراتی شود و مشکلات میان دو طرف بصورت مسالمت آمیز حل شود.

همچنین همین ماجرا می توانست الگویی برای حل و فصل مشکل ایالات متحده و کره شمالی و یا ایالات متحده و دیگر کشورها باشد.

همچنین این ماجرا می توانست قدمی باشد برای حل دیگر اختلافات میان ایران و ایالات متحده.

روسیه – چین کشورهای آمریکای لاتین و… نیز می توانستند اطمینان یابند که اگر با ایالات متحده در مورد مسایل مورد اختلاف وارد مذاکره شوند می توانند اطمینان حاصل کنند که آمریکا پایبند توافقات خواهد بود و می توان اختلافات را بصورت مسالمت آمیز حل و فصل کنند.

همین صحبت خانم موگرینی کافی است تا همه متوجه شوند ایران چه قدر نسبت به گفتگوهای سیاسی و حل وفصل مشکلات خود با دیگر کشورها بصورت مسالمت آمیز حسن نیت داشته در حالی که ایالات متحده با زیر پا گذاشتن تعهدات خود در برجام، همه تلاش های بین المللی جهت حل و فصل مشکلات بصورت مسالمت آمیز را نابود کرده.

بد نیست اوروپایی ها نیز به این ماجرا توجه ویژه ای داشته باشند و متوجه باشند که باید کدام طرف را بگیرند، طرفی که تلاش دارد با رفتار پدرخوانده ای جهان را نابود کند و یا طرفی که با حسن نیست تلاش دارد الگویی برای حل وفصل اختلافات جهانی بصورت مسالمت آمیز ارائه دهد.

شاید برخی تصور کنند که موگرینی گیت به ضرر دولت ایران است اما به نظر می آید افشای این ماجرا بیشتر حقانیت ایران را ثاب می کند وآمریکا و کشورهای اوروپایی را زیر سوال می برد.

ممکن است عقاید نویسندگان مقالات با سیاست های اسپوتنیک مطابقت نداشته باشد.


نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала