گزارش و تحلیل

اهالی خاورمیانه نفوذ روسیه، آمریکا و ترکیه در منطقه را ارزیابی کردند

© Photo / Pixabayاهالی خاورمیانه نفوذ روسیه، آمریکا و ترکیه در منطقه را ارزیابی کردند
اهالی خاورمیانه  نفوذ روسیه، آمریکا و ترکیه در منطقه را ارزیابی کردند - اسپوتنیک ایران
اشتراک
به گزارش اسپوتنیک، نظرخواهی مرکز تحقیقی آمریکایی پیو، Pew) Research Center) انجام شده در بهار 2017 در کشورهای خاور میانه حاکی از آن است که نقش روسیه، ترکیه و آمریکا در آن سامان در طول ده سال افزایش یافته است.

محافل اجتماعی خاور میانه بر آن هستند که نقش ایالات متحده و روسیه در این حوزه مهمتر از ده سال پیش است. حد اقل نیمی از پرسش شدگان در باره رشد نفوذ روسیه سخن گفتند. تعداد طرفداران این عقیده از همه بیشتر در لبنان است، ازمیان آن‌ها 81 درصد اهل تشیع و 77 درصد اهل تسنن است.

اکثر مخاطبان در باره افزایش نقش آمریکا در منطقه در طول ده سال صحبت کردند. اکثر اهالی پرسش شده اسراییل —51 درصد گفتند که نفوذ آمریکا در حال حاضر در این حوزه بالا است.

در لبنان 78 درصد سنی‌ها، 64 درصد مسیحیان و 54 درصد شیعیان با این دیدگاه موافق بودند.

سفر پوتین به سوریه غرب را شوکه کرده است - اسپوتنیک ایران
گزارش و تحلیل
سفر پوتین به سوریه غرب را شوکه کرده است
حدود یک سوم مخاطبان و کمتر برخورد مثبت به روسیه و یا آمریکا را ابراز کردند. 35 درصد به روسیه و 27 درصد به آمریکا.

خیلی‌ها مطمئن اند که نقش ترکیه در منطقه از همه بیشتر است. ترک ها و اردنی ها در باره افزایش نقش ترکیه در منطقه صحبت می کنند. اسراییل یگانه کشوری است که اهالی آن می‌گویند که ترکیه در ده سال اخیر نفوذ خود را تا اندازه‌ای از دست داده است. این دیدگاه در میان 46 درصد از یهودیهای پرسش شده و در میان 29 درصد از اعراب ثبت شده است.

اکثر پرسش شدگان گفتند که اهمیت مصر در منطقه کاهش یافته است. 53 درصد نقش فزاینده ایران در منطقه را تأکید کردند.

اهالی خاور میانه در باره سران کشورها بصورت منفی صحبت کردند. فقط یک سوم مخاطبان برخورد مثبت خود را به السیسی رئیس جمهور مصر و سلمان پادشاه عربستان سعودی اعلام کردند. ریتینگ عبد الله دوم پادشاه اردن نیز بالا نیست. تنها عده بسیار معدود به بنیامین نتانیاهو نخست وزیر اسراییل برخورد مثبت داشته و 12 درصد به حسن روحانی رئیس جمهور ایران و بشار اسد رئیس جمهور سوریه برخورد خوب داشتند. برخورد به رجب طیب اردوغان از منظره کلی استثناء بود، ولی برخورد به او هم یک معنا نبود.

در باره پایان اختلاف در سوریه 26 درصد از مخاطبان گفتند که جنگ در سوریه در سال آینده تمام خواهد شد، 32 درصد منتظر پایان آن در پنج سال آینده و 29 درصد در دوره بیش از پنج سال بودند.

نظرخواهی مرکز(Pew Research Center) در میان 6204 فرد مخاطب در اسراییل، اردن، لبنان و ترکیه از 27 فوریه تا 25 آوریل سال 2017 انجام شد.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала