گزارش و تحلیل

طرح ایران برای حل مسئله فلسطین و اورشلیم چیست؟

© AFP 2023 / Thomas Coexطرح ایران برای حل مسئله فلسطین و اورشلیم چیست؟
طرح ایران برای حل مسئله فلسطین و اورشلیم چیست؟ - اسپوتنیک ایران
اشتراک
اقدام اخیر دونالد ترامپ در جهت اعلام شهر اورشلیم به عنوان «پایتخت اسرائیل» مثل یک زلزله کشورهای عربی و اسلامی را تکان داد و با موج مخالفت‌های شدید رو به رو شد.

Эрдоган призвал признать Иерусалим столицей Палестины - اسپوتنیک ایران
اردوغان: اورشلیم پایتخت فلسطین شود
در تعدادی از کشور های اسلامی تظاهرات مردمی علیه این اقدام دونالد ترامپ برپا شد، تا بالاخره شخص رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه ابتکار دیپلماتیک و سیاسی را از خود نشان داد و از رهبران کشورهای عربی — اسلامی عضو«سازمان کنفرانس اسلامی» خواست که برای پیگیری جدی مسئله وضعیت بیت المقدس و موقعیت حقوقی این شهردو پاره گرد هم شوند.
روز چهارشنبه نشست ‌فوق‌العاده «سازمان کنفرانس اسلامی» در استامبول ترکیه برگزار شد.
رجب طیب اردوغان درسخنرانی افتتاحیه این نشست از نمایندگان بیش از 48 کشورعربی — اسلامی خواست با انتشار بیانیه ای، بخش شرقی بیت المقدس را به عنوان پایتخت فلسطین به رسمیت بشناسند. در نهایت این تصمیم گرفته شد و اکثریت کشورهای عرب با این پیشنهاد رئیس جمهور ترکیه موافقت کردند. در حالی که برخی از کشورهای شرکت کننده این نشست با این عقیده و پیشنهاد کاملا مخالف بودند. جمهوری اسلامی ایران یکی از این کشورهای مخالف بود. از طرف ایران در این کنفرانس دکتر حسن حسن روحانی، رئیس‌جمهور جمهوری اسلامی شرکت داشت.
حالا پیشنهاد ایران برای حل این مسئله هیجان آمیز و دردناک چه بود؟
سید هادی افقهی، کارمند سابق سفارت ایران در لبنان و کارشناس ارشد مسایل خاور میانه در گفت و گو با «اسپوتنیک» نظر خود را در مورد نتایج نشست ‌فوق‌العاده «سازمان کنفرانس اسلامی» و طرح جمهوری اسلامی برای حل مسئله بیان داشت:

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала