گزارش و تحلیل

آیا ایران حضور نظامی خود را در سوریه کاهش می دهد؟

© Sputnik / Mikhail Voskresenskyآیا ایران حضور نظامی خود را در سوریه کاهش می دهد؟
آیا ایران حضور نظامی خود را در سوریه کاهش می دهد؟ - اسپوتنیک ایران
اشتراک
رئیس جمهور روسیه پس از بازدید از پایگاه هوایی "حمیمیم" در سوریه، دستور خروج بخشی از نیروهای روسیه از سوریه را صادر کرد.

ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه ضمن صدور دستور خروج برخی از نیروهای این کشور از سوریه در پایگاه هوایی "حمیمیم" خطاب به این نیروهای نظامی روسیه گفت: شما با پیروزی به وطن خود و نزد خانواده، بستگان، دوستان و نزدیکان خود باز می گردید. دوستان وطن در انتظار شماست. از شما برای انجام خدمات متشکریم.

سفر پوتین به سوریه غرب را شوکه کرده است - اسپوتنیک ایران
گزارش و تحلیل
سفر پوتین به سوریه غرب را شوکه کرده است
دستور رئیس جمهور روسیه مبنی بر خروج بخشی از نیروهای روسیه از سوریه پس از انجام عملیات موفقیت آمیز نیروی هوایی این کشور با مشارکت نیروهای ایران و ارتش سوریه در کاهش خشونت و شکست داعش در سوریه صادر شد.
رئیس جمهور روسیه تاکید کرد: عملیات ما در این مرحله در خاک سوریه به پایان رسیده و دوباره خبر نابودی کامل تروریست ها را اعلام می کنم.
با توجه به اینکه تهدید تروریست ها در برخی مناطق همچنان ادامه دارد، عکس العمل متحدان روسیه در سوریه چگونه خواهد بود؟ آیا ایران حضور نظامی خود در سوریه را کاهش می دهد؟
آقای حسن هانی زاده، تحلیلگر ارشد رسانه ای و کارشناس مسائل خاورمیانه و جهان عرب و همچنین سردبیر سابق خبرگزاری مهر نیوز در مصاحبه ای با اسپوتنیک در این خصوص چنین گفت:

 

سفر ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه به سوریه یک اقدام شجاعانه است و پیام بسیار مهمی دارد که بحران سوریه در حال حاضر رو به پایان است.

دولت روسیه در طول چند سال این بحران تمام امکانات خود را برای سرکوب گروهک های تروریستی به کار گرفته و این نه فقط ارسال تجهیزات و تسلیحات و نیروی نظامی بلکه ارسال کمک انسان دوستانه بود. در نتیجه سوریه امروز به سمت ثبات و آرامش حرکت می کند.
سفر آقای پوتین به سوریه می توان به عنوان پیام خاصی برای دادن اطمینان به مردم و دولت این کشور تلقی کرد. یعنی مسکو همچنان در کنار دمشق باقی خواهد ماند. با توجه به این که سوریه الآن به سمت استقرار و ثبات می کند، از این رو نیاز دیگر به وجود برخی نیروهای نظامی روسیه وجود ندارد. این نشان می دهد که دولت سوریه می تواند به تنهایی در مقابل با گروهک های تروریستی ایستادگی بکند. پس این امر، پیام برای هم پیمانان دیگر روسیه است که آنها هم باید سوریه را ترک کنند. به همین دلیل ایران در حال رایزنی با مقامات سوریه است.

اگر از سوی دمشق درخواستی باشد که ایران نیروهای خودش را باید از سوریه خارج کند، قطعا ایران خارج خواهد شد. اما توجه فرمایید که آمریکاییان در خاک سوریه نیز حضور غیر قانونی دارند. بیش از دو هزار نیروی نظامی آمریکایی فقط در شهر رقه سوریه مستقر شدند. قطعا، آنها باید کشور سوریه را ترک کنند چون نیروهای آمریکایی بدون اجازه دولت سوریه در آنجا مستقر شدند.


پوتین: دو پایگاه نظامی روسیه به طور دائم در سوریه مستقر خواهد بود - اسپوتنیک ایران
پوتین: دو پایگاه نظامی روسیه به طور دائم در سوریه مستقر خواهند بود
دولت سوریه در حال حاضر در صدد آن است که از هم پیمانانش بخواهد برخی از نیروهای نظامی خودشان را در سوریه باقی بگذارند تا هم نیروهای آمریکایی خارج بشوند و هم احتمالی پیش نیاید که گروهک های تروریستی بار دیگر وارد سوریه بشوند و ناامنی و بحران را در این کشور ایجاد بکنند. به هر حال دولت سوریه در مورد این مسئله تصمیم گیر نهایی خواهد بود.
آلان وضعیت میدانی سوریه به گونه ای است که آمریکاییان ممکن است بار دیگر گروهک های تروریستی را سازمان دهی کنند و ناامنی ها را در سوریه تشکیل بدهند.


در این راستا باید تاکید نمود که خروج برخی از نیروهای نظامی روسیه از سوریه به معنای پایان حضور نظامی روسیه نیست چراکه روسیه پایگاه نظامی در طرطوس را در اختیار دارد. و اگر لازم باشد نیروهای روسیه، نیروهای ایران و نیروهای مقاومت بار دیگر برای ایجاد امنیت در سوریه ورود پیدا خواهند کرد. فعلا که سوریه به سمت آرامش حرکت می کند.

آقای هانی راده همچنین تاکید کرد: شکست گروهک های تروریستی، به ویژه داعش که از سوی آمریکا حمایت می شود، با حضور کوچکی از نیروهای روسیه به وقوع پیوست. کلید موفقیت و پیروزی بر تروریست ها، تعامل و همکاری با متحدان بوده.

دولت روسیه به خوبی می داند که گروهک های تروریستی مانند داعش، «جبهه النصره»، «جیش الاسلام»، «احرار الشام» و دیگران به وسیله آمریکا و هم پیمانان منطقه ای آمریکا در سوریه شکل گرفتند. روسیه هزینه بسیار زیادی را برای مقابله با گروهک های تروریستی با کمک ایران و مبارزان از جنبش «حزب الله» لبنان داده است. این امر باعث شد که سوریه به «سومالی جدید» در خاور میانه تبدیل نشود. به همین دلیل بخشی از نیروهای روسیه بنا به خواست دولت سوریه و در چارچوب همکاری های نظامی دمشق- مسکو- تهران در پایگاه طرطوس (حمیمم) باقی می ماند.

 

 

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала