گزارش و تحلیل

آیا مسلمانان در استانبول می توانند برای اسلام کاری کنند؟

© Fotolia / badahosآیا مسلمانان در استانبول می توانند برای اسلام کاری کنند؟
آیا مسلمانان در استانبول می توانند برای اسلام کاری کنند؟ - اسپوتنیک ایران
اشتراک
نتیجه اجلاس اضطراری سران کشورهای اسلامی در ترکیه می تواند شمشیری دو لبه باشد، لبه ای که میتواند ایالات متحده و دیگر کشورها را وادارد از تعدی به قدس عقب نشینی کنند یا لبه ای که می تواند چراغ سبزی برای تعدی به قدس و دیگر علایق مسلمانان باشد.

وقتی اینجا بحث از تعدی به قدس و دیگر علایق مسلمانان می کنیم به این دلیل است که آقای ترامپ با این تصور چنین تصمیمی را اتخاذ کرده که امروزه جدایی و تفرقه موجود میان کشورهای اسلامی بهترین فرصت را برای اتخاذ چنین تصمیمی ایجاد کرده و قطعا اگر هماهنگی هایش با برخی رهبران کشورهای اسلامی و عربی نبوده چنین کاری را انجام نمی داد، وگذشتن از این ماجرا می تواند وی و دیگران را تشویق کند تا بر علیه مسلمانان تصمیم بگیرند.

ترامپ اورشلیم - اسپوتنیک ایران
اورشلیم پایتخت اسرائیل
بدیهی است که سطح حضور رهبران کشوران در این اجلاس نشان می دهد که کدام کشورها هستند که ترامپ را تشویق کرده اند چنین تصمیمی را اتخاذ نماید.
امروزه این اجلاس رهبران کشورهای اسلامی را در مقابل دو چالش قرار می دهد، آیا واقعا اختلافات میان رهبران کشورهای اسلامی در حدی است که بهانه تشکیل سازمان همکاری های اسلامی که همانا مسجد الاقصی است را قربانی اختلافات خود کنند و اینکه آیا کشورهای دیگر با خیال راحت خواهند توانست از ایالات متحده در این مورد تبعیت کنند یا نه.
در واقع خروجی این کنفرانس نه فقط منجر به آن خواهد شد که ترامپ از تصمیم خود عقب نشینی کند و یا راه خود را ادامه دهد بلکه منجر به آن خواهد شد که دیگر کشورهای جهان تصمیم بگیرند قدس را به عنوان پایتخت اسرائیل بپذیرند یا نه.
در اجلاس وزرای امور خارجه کشورهای عربی وزیر امور خارجه مسیحی لبنان مسلمان تر از بسیاری از وزرای خارجه دیگر کشورها بود.
حد اقل کاری که رهبران کشورهای اسلامی می توانند انجام دهند پاسخ دادن به آقای ترامپ به زبانی است که به خوبی متوجه می شود و آن تحریم اقتصادی ایالات متحده می باشد.
اگر رهبران کشورهای اسلامی بخواهند جسارت بیشتری به خرج دهند باید سفرای خود را از واشنگتن فرا بخوانند و در سطحی بالاتر از سفرای ایالات متحده بخواهند کشورهایشان را ترک کنند و اگر جسارت بیشتری داشته باشند همه روابط سیاسی و تجاری خود با ایالات متحده را قطع کنند.
بحث قطع روابط آن کشورهای اسلامی که با اسرائیل رابطه دارند که اصلا نباید موضوع بحث باشد چون امری بدیهی است.
چه کسانی بر تصمیم ترامپ درباره اورشلیم موثربودند؟ - اسپوتنیک ایران
چه کسانی بر تصمیم ترامپ درباره اورشلیم موثربودند؟
اگر رهبران کشورهای اسلامی یکبار در زندگی خود بتوانند تصمیمی بگیرند که آمریکا را وادار به عقب نشینی کنند می توان امیدوار بود که در آینده هم ایالات متحده و هم دیگر کشورهای جهان در هرگونه تصمیم بر علیه کشورهای اسلامی چند بار فکر کنند اما در صورتی که این رهبران نتوانند با تصمیمی در شآن کشورهای خود بیرون بیایند.
اینبار باید توجه داشت که ملت های مسلمان در میدان هستند و اگر رهبران نتوانند خواسته ملت ها را محقق کنند این ملت ها خواهند بود که فرمان را به دست خواهند گرفت و در خیابان خواسته های خود را محقق خواهند کرد، امری که قطعا منجر به واکنش تند ملت ها خواهد شد، وهمانگونه که چند روز پیش تظاهر کنندگان در لبنان به سمت سفارت ایالات متحده یورش بردند اینبار در همه کشورهای اسلامی سفارت های ایالات متحده با حمله ملت های خشمگین مواجه شوند.
بحث تحریم کالاهای آمریکایی هم که اگر رهبران تصمیم شرافتمندانه ای گرفتند که هیچ اما در صورتی که خروجی این کنفرانس در شان ملت های مسلمان نبود کمپین تحریم کالاهای آمریکایی در کشورهای اسلامی می تواند خود به خود کار را انجام دهد و دیگر تصمیم گیری از دست رهبران خارج خواهد شد.
خودداری رهبرای برخی کشورها از حضور در این اجلاس فرصتی طلایی برای دیگر سران کشورهای اسلامی فراهم کرده تا بتوانند یک تصمیم طلایی بگیرند باید ببینیم آیا آنها خواهند توانست در حد خواسته های ملت ها ظهور کنند؟

ممکن است عقاید نویسندگان مقالات با سیاست های اسپوتنیک مطابقت نداشته باشد.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала