گزارش و تحلیل

آقای ترامپ متشکریم!

© AFP 2023 / Jim Watsonآقای ترامپ متشکریم!
آقای ترامپ متشکریم! - اسپوتنیک ایران
اشتراک
اگر پرزیدنت ترامپ یکصد ملیارد دلار به ایران هدیه می کرد شاید اینقدر که تصمیم اخیرش در به رسمیت شناختن قدس به عنوان پایتخت اسرائیل حقانیت سیاست های ایران را به اثبات رساند تاثیر گذار نمی بود.

نباید تصور کرد که تصمیم آقای ترامپ در این مورد یک تصمیم آنی بوده بلکه این تصمیم نتیجه سیاست های استراتژیک ایالات متحده طی سالهای متمادی و همپنین شرایط موجود در منطقه می باشد.

شما خود را جای آقای ترامپ قرار دهید وقتی به ریاض سفر می کنید شصت رهبر کشورهای اسلامی و عربی همه برای اظهار ارادت خدمت شما می آیند و مقامات سعودی همه اصول اسلامی خود در برخورد با رفتار شما و همسر و دخترتان را زیر پا می گذارند.

طبق اظهار نظر خود همسر آقای ترامپ وی به دلیل گرمای هوا یک دامن کوتاه بر تن داشت اما در نهایت در هواپیما تصمیم گرفت این دامن را عوض کند، یعنی حتی حافظان حرمین شریفین اینقدر وجود نداشتند که به وی اطلاع دهند عربستان سرزمینی اسلامی است و برای احترام به مسلمانان باید پوشش خود را رعایت کند.

نیمی از شاهزاده های دربار عربستان هم تلاش داشتند دختر آقای ترامپ را متقاعد کنند از همسرش جدا شود و با آنها ازدواج کند و چک های سفید امضا تقدیم ایشان کردند امری که پس از انتشار آن در رسانه های اجتماعی توسط خانم ایوانکا ترامپ به جوک روز تبدیل شد.

تنها چیزی که در این اجلاس مطرح نشد حل مشکلات کشورهای عربی و اسلامی بود.

طبق تویت خود آقای ترامپ در این اجلاس مشاهده می کند که رهبران کشورهای اسلامی و عربی همه تلاش دارند بر علیه یکدیگر توطئه بچینند و از وی تقاضا می کنند ایالات متحده به آنها کمک کنند تا دیگر مسلمانان را سلاخی کنند.

به جای اینکه بحث کمک به آوارگان میانمار یا فلسطین یا حل وفصل جنگ یمن و یا سوریه و یا عراق و یا بحرین و یا … مطرح شود از او تقاضا می شود که اجازه دهد بر علیه دیگر کشورهای اسلامی توطئه کنند و حق حساب پرداخت نمایند مانند اتفاقی که برای قطر پیش آمد.

در این اجلاس آقای ترامپ همه را به ایجاد یک جبهه بر علیه ایران دعوت می کند و یک نفر واکنشی هر چند خجولانه نشان نمی دهند.

بعد آقای ترامپ پرواز از عربستان سعودی که مدعی حافظ حرمین شریفین مسلمانان است به سرزمین های اشغالی مسلمانان افتتاح می کند اما دریغ از یک واکنش از مسلمانان.

ترامپ وقتی وارد بیت المقدس می شود یهودی ها همسر و دختر وی را وادار می کنند تا روسری سر کنند تا بتوانند وارد بخش های مقدس خود شوند فقط هم نتانیاهو از وی پذیرایی می کند.

اگر بخواهیم این مساله را به زبان دیپلماتیک ترجمه کنیم یعنی یهودی ها به ترامپ فهماندند که ارزش ملاقات با نخست وزیر آنها بیش از ملاقات با شصت رهبر کشورهای اسلامی است و اینکه حتی اگر چه وی رئیس جمهوری ایالات متحده است ولی برای ملاقات با آنها باید اصول وعرف و قوانین آنها را رعایت کند.

تصور می کنید اگر شما جای ترامپ بودید پس از یک چنین سفری چه دیدگاهی نسبت به کشورهای اسلامی در مقابل یهودی ها پیدا می کردید؟

کنگره ایالات متحده حدود بیست سال پیش تصمیم به پذیرش قدس به عنوان پایتخت اسرائیل گرفت اما هیچ رئیس جمهوری حاضر نشد این تصمیم را اجرایی کند ولی الآن رئیس جمهوری ایالات متحده موقعیت را مناسب دانسته تا این تصمیم را اجرایی کند.

چهل سال است ایران می گوید که اصل مشکل منطقه و جهان وهمه جنگ ها و مصائبی که امروزه مسلمانان شاهد آن هستند ایجاد رژیم صهیونیستی است و تنها راه آزادی سرزمین های اشغالی مقاومت و مبارزه است و در مقابل کشورهای عربی در حال جنگ و ستیز بر علیه ایران هستند چون حامی مقاومت است و این کشورها تلاش می کنند جهت جنگ و مبارزه را از اسرائیل به سمت ایران تغییر دهند.

آقای ترامپ با تصمیم اخیر خود حقانیت ایران را ثابت کرد و نشان داد بر عکس رهبران ملت های اسلامی و عربی هنوز اسرائیل را دشمن اول مسلمانان و اعراب می دانند وامروزه همه متوجه شده اند که گفتگو وسازش با رژیم صهیونیستی هیچ نتیجه ای نخواهد داشت و تنها راه حل مقاومت و مبارزه است.

اگر بنا بود ایران صد ملیارد دلار خرج کند شاید نمی توانست چنین نتیجه ای را به دست آورد ولی آقای ترامپ با یک سخنرانی کوتاه همه این نتایج را برای ایران برآورد نمود.

ایران اگر صدها ملیارد دلار خرج می کرد نمی توانست به ملت های اسلامی نشان دهد که چه رهبران خار و ذلیلی دارند و این شرایط جنگ و تفرقه بوجود آمده به نفع که است و چرا رهبران برخی کشورهای اسلامی تلاش دارند با فتنه بر انگیزی مسلمانان را به جان هم بیاندازند و وجهه اسلام در جهان را تخریب کنند، اما آقای ترامپ با یک سخنرانی کوتاه این کار را انجام داد.

آقای ترامپ با یک سخنرانی کوتاه محور مبارزه را مجددا به سمت اسرائیل باز گرداند وحد اقل توجه همه مسلمانان مجددا به مشکل اصلی که همانان آزاد سازی قدس و سرزمین های اشغالی است جلب شد.

پس شاید بهتر باشد از آقای ترامپ تشکر کنیم و بگوییم "آقای ترامپ متشکریم".

ممکن است عقاید نویسندگان مقالات با سیاست های اسپوتنیک مطابقت نداشته باشد.

 

 

 

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала