گزارش و تحلیل

روسیه در چشم انداز زیردریایی اتمی نسل پنجم خواهد ساخت

© Photo / Рress-service of JSC "PO "Sevmas"شلیک موشک بولاوا از زیردریایی " یوری داگاروکین" روسیه
شلیک موشک بولاوا از زیردریایی  یوری داگاروکین روسیه - اسپوتنیک ایران
اشتراک
به گزارش اسپوتنیک به نقل از نشریه ژاپنی "دیپلمات"، ممکن است برای ناوگان نظامی روسیه در سالهای 2030 زیردریایی های اتمی چند منظوره نسل پنجم ساخته شود.

دریادار"ویکتور بورسوک" معاون فرمانده ناوگان روسیه این خبر را به خبرگزاری روسی "تاس" اعلام کرد. در باره برنامه ساخت این زیردریایی ها موسوم به "هاسکی" اطلاعات بسیار محدود وجود دارد. انتظار می رود که دفتر طراحی "مالاخیت" اولین طرح تصویری این زیردریایی ها را در تابستان 2018 ارائه بدهد.

احتمالا زیردریایی های جدید سه مدل خواهند داشت:

زیردریایی چندمنظوره اتمی، زیردریایی اتمی دارای موشک های بالدار و زیردریایی اتمی مسلح به موشک های بالستیک. هر سه نوع دارای یک شکل بدنه و سامانه های هیدرواکوستیک و موتور های یکسان خواهند داشت.

زیردریایی اتمی کنیاز پاپزارسکی - اسپوتنیک ایران
داده نمایی
زیردریایی اتمی "کنیاز پاژارسکی"
ظرفیت زیردریایی های جدید بسته به نوع آن از 4 تا 6 هزار تن خواهد بود. به احتمال قوی زیردریایی های حامل موشک های بالستیک قاره پیما عظیم جثه خواهند بود زیرا برای این موشک ها گنجایش بیشتری ضرورت دارد. به خاطر شروع ساخت این زیردریایی ها احتمال تولید زیردریایی های نوع "هاسکی" کمتر به نظر می رسد.

در ماه گذشته روسیه اولین ناو زیردریایی پروژه 955А «Borey-А» را به بهره برداری انداخت. این زیردریایی مانند ناوزیردریایی اتمی راهبردی "یوری دولگوروکی" می باشد. قرار است روسیه تا 2025 هشت فروند زیردریایی اتمی مدرن راهبردی نوع "بوری" بسازد. حالا نظامیان این کشور نوع تکمیل شده آن، "بوری- ب" را طراحی می کنند.

در کشتی جدید "هاسکی"، به طور واضح، بسیاری از عناصر جدید مانند سیستم های کاهش سروصدا گرفته شده از زیردریایی های "بوری" و "یاسِن" متعلق به پروژه 885-М نصب خواهند شد. در شرایط کمبود پول یکی از اهداف اصلی طرح "هاسکی" صرفه جویی از هزینه " در مقایسه با هزینه های گزاف دوران شوروی خواهد بود.

Атомная подводная лодка Омск проекта 949А Антей - اسپوتنیک ایران
ساخت زیردریایی اتمی چند منظوره نسل پنجم در روسیه تا سال 2020
به احتمال زیاد، در زیردزیایی های پروژه "هاسکی" تعداد کمترموشک ها در مقایسه با زیردریایی "یاسِن" وجود خواهد داشت. ساخت زیردریایی های "هاسکی" بلافاصله پس از اتمام کار بر روی آخرین زیردریایی "یاسن" آغاز خواهد شد. در حال حاضر پنج زیردریایی از پروژه "یاسن-ام" در دست ساخت هستند و تنها یک زیردریایی "ک —329" موسوم به Severodvinsk وارد ناوگان روسیه شده است.

به اطلاع وزارت دفاع روسیه آخرین زیردریایی "یاسِن" باید تا سال 2020 وارد نیروی دریایی این کشور شود. اما همانطوری که قبلا اشاره شد، به دلیل محدودیت های بودجه ای، تا سال 2020 بعید است روسیه بیش از دو کشتی "یاسن-ام" را به بهره گیر بیندازد چون آنها یکی از گران ترین سیستم های تسلیحاتی در این کشور است.

دفتر طراحی مرکزی "روبین"، که پروژه زیردریایی "بوری" را تهیه کرده، در ماه اوت طراحی مقداماتی "کالینا" — زیردریایی غیر هسته ای جدید نسل پنجم را به اتمام رساند. پایه این زیردریایی دیزل —الکتریکی را زیردریایی ضربتی متعلق به پروژه شماره 677 — "لادا" را تشکیل خواهد داد.


 

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала