گزارش و تحلیل

ایران قصد ساخت ناوچه های هسته ای را اعلام کرد

© AP Photo / Mass Communication Specialist 3rd Class J. M. TolbertАмериканский авианосец Harry S. Truman в Османском заливе
Американский авианосец Harry S. Truman в Османском заливе - اسپوتنیک ایران
اشتراک
به گزارش اسپوتنیک، ایران مایل است ناوگان نظامی پیشرفته بسازد.

ولادیمیر ساژین خاورشناس و تفسیرگر این تارنما نوشت: چند روز پیش آیت الله علی خامنه ای رهبر و فرمانده کل نیروهای مسلح ایران در دیدار با فرماندهان نیروی دریایی ایران گفت که پیشرفت ناوگان نظامی قدرتمند — هدف برتر برنامه جمهوری اسلامی است.

امیردریادار حسین خانزادی فرمانده نیروی دریایی ایران در ادامه سخنان رئیس خود اظهار داشت که «ایران می‌خواهد یک ناوهواپیمابر بسازد» و یادآوری نمود که ایران «حق دارد» برای بازداشتن دشمنان، ناوگانی متشکل از زیردریایی های اتمی بسازد.

اول، این سؤال پیش می‌آید که ناوهای هواپیمابر و زیردریایی های اتمی تا چه اندازه «وسیله بازدارندگی» است؟ این سؤال به استراتژیست های نظامی ایرانی است. برای دیگران، سؤال دوم جالب است و آن اینکه آیا ایران از نظر فنی و فناوری قادر است ناوهای هواپیمابر و زیردریایی های اتمی و دیگر انواع پیچیده اسلحه را بسازد؟

آزمایش بمب قوی غیر هسته ای - اسپوتنیک ایران
ایران چه نیازی به بمب «هوشمند» دارد؟
چندی پیش امیرسرتیپ کیوامرث حیدری فرمانده نیروی زمینی ایران اعلام کرد که ارتش ایران تا آخر سال جاری 1396 یعنی تا 20 مارس 2018 تانک معاصر «کرار» را دریافت خواهد کرد که «یک ماشین خوب، ایده‌آل و کارگراست». در واقع این تانک جدید است و 12 مارس برای اولین با رسما رونمایی شد. تانک «کرار» کپیه پروانه ای تانک روسیه Т-90МS میباشد. تارنمای روسی «بررسی نظامی» نوشت: داده‌های دقیق جدید نشان دادند که این تانک هر چند که به Т-90МS شباهت دارد کپیه دقیق و کامل آن تانک روسی نیست. می‌شود گفت که پروژه «کرار» برپایه برخی طرح ها و دستاوردهای شوروی و روسیه انجام شده که به این یا آن‌گونه در دسترس صنایع ایران قرار گرفتند.

و اما گفته‌های امرای ارتشی و سیایتمداران عالی رتبه ایران در باره ساخت ناوهای هواپیمابر و زیردریایی های اتمی اصلاً فانتزی به نظر می رسد. لا اقل به ارزش این کشتی‌ها را نگاه کنیم. مثلاً ارزش ناو هواپیمابر «جورج بوش» آمریکا 6.2 میلیارد دلار و ارزش یک زیردریایی آمریکا از 1 تا 2.5 میلیارد دلار است. بنا به داده‌های Military balance (سال 2017)، کل بودجه نظامی ایران در 2016 به 15.9 میلیارد دلار رسید و میزان محصول ناخالص ملی ایران412 میلیارد دلار بود و مطابق اطلاع خبرگزاری تسنیم، بودجه نظامی ایران در سال‌های 2015- 2016 فقط 9.3 میلیارد دلار بود. ناوجنگی ها گران اند و همه کشورها قدرت ساختن آن‌ها را ندارند. الآن نتها 5 کشور روسیه، آمریکا، چین، انگلیس و فرانسه دارای ناوگان نظامی هستند. هند دارای دو زیردریایی اتمی است.

پاسخ موشکی ایران به تحریم های آمریکایی - اسپوتنیک ایران
پاسخ موشکی ایران به تحریم های آمریکایی
مطلب تنها سر ارزش نیست. با وجود اینکه سطح پیشرفت نظامی ایران بعنوان کشور در حال رشد خوب است راه اندازی تولید تسلیحات پیشرفته برای ناوگان و دیگر رسته ها عملاً از صفر در ماهیت امر نه حالا و نه در آینده نزدیک محال است. تا چه رسد به ساخت موتور های هسته ای کشتی‌ها که به اورانیوم غنی سازی شده از 30 تا 90 % احتیاج دارند.

از این گذشته، تحریمات شدید وضع شده علیه ایران در مورد تحویل تسلیحات سنگین و فناوری های نظامی و دوگانه به ایران از پیشرفت رشته‌های دارای فناوری پیشرفته برای مجتمع نظامی — صنعتی به ایران ممانعت می کنند. اقدام های تحریمی علیه ایران تا سال‌های 2020- 2023 معتبر است. بعلاوه مطابق مفاد برجام محدودیت‌ها در رشته طراحی های هسته ای تا 2025-2030 حفظ خواهد شد.

برای پیشرفت ثمربخش رشته‌های نوآورانه از جمله صنایع نظامی جهش ضرورت دارد و نقش فناوری های پیشرفته خارجی در این راستا بی‌اهمیت نیست. رسیدن به موفقیت بر پایه سیاست خودکفایی از نظر علمی، فناوری و پولی میسر نیست.

تا هنگامی که این موقعیت سپری نشود در ایران نمونه‌های خارجی از تکنیک جدید نظامی اداپته شده برای شرایط ایرانی تولید خواهند شد.

ولی راستش راه اندازی کارزار های تبلیغاتی در رابطه با تولید تسلیحات جدید ایرانی یا پیرامون تشکیل ناوگان نظامی اتمی برای بالا بردن روحیه معنوی ملت و هشداردهی قاطعانه به همه دشمنان جمهوری اسلامی ایران اهمیت دارد.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала