گزارش و تحلیل

از نامه سردار سلیمانی تا اجلاس سوچی

© AFP 2023 / ISNA/MEHDI GHASEMIاز نامه سردار سلیمانی تا اجلاس سوچی
از نامه سردار سلیمانی تا اجلاس سوچی - اسپوتنیک ایران
اشتراک
سرعت اتفاقات یکی دو روز اخیر در منطقه خاورمیانه آنقدر زیاد بود که خیلی از تحلیلگران باور دارند که با سرعت نور هم نمی توان به تحلیل این ماجراها پرداخت اما امری که بدیهی است منطقه بزودی شاهد اتفاقاتی خواهد بود همه تصورات گذشته بسیاری را دگرگون خواهد کرد.

اگر بخواهیم از نامه سردار سلیمانی به مقام معظم رهبری شروع کنیم می توانیم بگوییم این نامه به اضافه تبریکات مقامات سیاسی و لشکری دیگر به مقام معظم رهبری بی دلیل نبوده.
بسیاری از آنهایی که پیگیر ماجرای اتفاقات منطقه و سوریه نبودند شاید اطلاع نداشته باشند زمانی که ماجرای سوریه شروع شد در ایران دو دیدگاه متفاوت وجود داشت و برخی باور داشتند که باید دولت آقای بشار الاسد را تشویق کنند تا با مخالفات به مذاکره بپردازد در حالی که برخی دیگر اطمینان داشتند ماجرا فراتر از دولت سوریه و شخص بشار الاسد است و نقشه ای پشت پرده برای نابودی سوریه و سپس رسیدن به ایران وجود دارد.
حتی می توان گفت در همان ابتدای اتفاقات سوریه دیدگاه اول بر تصمیمات سیاستمداران در ایران حاکم بود وبرخی مخالف دخالت ایران در ماجرای سوریه بودند چون تصور داشتند هزینه آن برای ایران سنگین خواهد بود و ایران نخواهد توانست از پس گروه های تروریستی مورد حمایت ده ها کشور قدرتمند جهان بر آید، البته هنوز هم برخی چنین دیدگاه هایی را دارند.

سردار سلیمانی: داعش در سوریه و عراق به پایان رسید - اسپوتنیک ایران
سردار سلیمانی: داعش در سوریه و عراق به پایان رسید

در واقع اگر این دیدگاه در ایران موفق می شد امروز ایرانی ها مجبور بودند با گروه های تروریستی در داخل ایران به مبارزه بپردازند چه بسا که حتی ایران شاید مورد حمله آمریکا و عربستان سعودی و اسرائیل قرار گرفته بود.
تصمیم گیری در مورد این ماجرا بر عهده مقام معظم رهبری بود و آیت الله خامنه ای با اقتدار در مقابل آنهایی که از رویارویی با گروه های تروریستی واهمه داشتند ایستاد و باور داشت که گروه های تروریستی در سوریه و عراق را می توان نابود کرد و با هر وسیله ای که هست باید دست به کار شد.
اگر هم توان تسلیحاتی و سرمایه گذاری ایران در این ماجرا را با توان تسلیحاتی و سرمایه گذاری طرف های مقابل مقایسه کنیم طبق هیچ مقایسه ای امکان نداشت همپیمانان ایران بتوانند بر جبهه مقابل پیروز شوند، در واقع طرف مقابل از ده ها برابر توان مالی و تسلحیاتی و لژستیک و حمایت سیاسی و بین الملل برخوردار بود.
امروزه و پس از حدود شش سال از این ماجرا با سرنگونی داعش در منطقه ابوکمال سوریه مردم عراق و سوریه می توانند جشن نابودی فیزیکی داعش را بگیرند و مشخص شد که تصمیم آیت الله خامنه ای در آن زمان تصمیم صحیحی بود که هم ایران، هم منطقه و هم جهان را از وجود تروریست ها نجات داد.
پس بی دلیل هم نیست که همه به آیت الله خامنه ای تبریک می گویند.
به هر حال اگر امروزه راه تهران تا بغداد تا دمشق تا بیروت باز شده بیش از همه چیز به درایت رهبری در ایران مرهون است ودر مقابل مقامات سیاسی کشورهای دشمن ایران اشتباه های مهلکی انجام دادند تا ایران بتواند به این موفقیت دست یابد، این ماجرا نشان داد که پیروزی فقط وابسته به تسلیحات و ثروت نیست بلکه وابسته به درایت رهبری جبهه و ایمان و جسارت مبارزین است.
بدیهی است که اگر همپیمانی روسیه با ایران در این ماجرا نبود این موفقیت به دست نمی آمد و امروزه این موفقیت یک موفقیت برای جبهه ایران و روسیه به حساب می آید یعنی از سپاه پاسداران انقلاب اسلامی گرفته تا ارتش روسیه تا ارتش سوریه و ارتش عراق و نیروهای مقاومت از حزب الله گرفته تا الحشد الشعبی و یگان های مدافع حرم همه شریک این ماجرا می باشند.
همانگونه که قبلا گفتم داعش بصورت فیزیکی نابود شده اما به هر حال هنوز زمینه اجتماعی پذیرنده این گروه وجود دارد و همانگونه که سید حسن نصر الله گفتند آمریکایی ها تلاش دارند اینان را بگونه ای دیگر ساماندهی نمایند تا مجددا منطقه را به آشوب بکشند.
تنها راهی که می توان از این موفقیت صیانت کرد به این ترتیب است که ارتش وحکومت سوریه بر کل سرزمین های خود مسلط گردد و امنیت با اقتدار حکومت در این کشور برقرار گردد و مردمان این کشور هم احساس کنند شریک حکومت در بسط امنیت هستند، این اتفاق هم باید تا طرف مقابل دست به کار نشده انجام گردد.
مردم باید احساس کنند که حکومت از آنها و برای آنها است تا از جذب شدن مجدد به گروه های تروریستی بپرهیزند و دست به دست هم بدهند تا از شر مزدوران خارجی وتروریست ها خلاص شوند.
مشخص است پرزیدنت پوتین هم برای ایجاد شرایط هموار و جهت ایجاد نوعی مصالحه ملی در سوریه دست به کار شده و متوجه است که باید این مصالحه قبل از اینکه طرف مقابل بخواهد سنگ اندازی کند انجام گردد.
به همین دلیل هم طی چند روز اخیر تماس های بسیار گسترده ای میان پرزیدنت پوتین و مقامات ذیربط منطقه برقرار شد و همپنین آقای بشار الاسد در سوچی حضور یافتند تا نظرات خود به عنوان رئیس جمهوری سوریه جهت آشتی ملی را مطرح کنند و روسای جمهوری روسیه و ایران و ترکیه قرار است در شهر سوچی بنشینند و برای مرحله بعدی که مرحله راه حل سیاسی بحران سوریه است با هم به مشورت بپردازند.
در واقع این اجلاس قرار است عصاره اجلاس های آستانه باشد و زمینه اجلاس آتی سوچی جهت مصالحه ملی در سوریه را فراهم نماید دولت سوریه با مخالفین خود دور میز گفتگو بنشینند.
در مقابل ایالات متحده — عربستان سعودی و اسرائیل تلاش دارند با سوء استفاده از نام سازمان ملل و گفتگو های ژنو بحث مصالحه سوریه را بر هم زنند و ماجرا را تا زمانی که بتوانند نقشه جدیدی برای ادامه روند جنگ در سوریه پیدا کنند ادامه دهند.
امروزه نقشه ایجاد جنگ مذهبی وجنگ قومی در منطقه برهم خورده و اگر کشورهای منطقه دست به کار نشوند ممکن است توطئه دیگری چیده شود.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала