گزارش و تحلیل

جنگ روانی ناتو علیه ترکیه

© AFP 2023 / Stringerاحتمال دسترسی تروریست ها به تسلیحات هسته ای آمریکا در اینجیرلیک ترکیه
احتمال دسترسی تروریست ها به تسلیحات هسته ای آمریکا در اینجیرلیک ترکیه - اسپوتنیک ایران
اشتراک
به گزارش اسپوتنیک، در ترکیه در رابطه با استفاده از اسامی رجب طیب اردوغان رییس جمهور ترکیه و مصطفی کمال آتا ترک بنیانگذار جمهوری ترکیه به عنوان "سران کشور دشمن ناتو" در جریان رزمایش این پیمان در نروژ جنجالی راه افتاد که به بروز مناظره در جامعه ترکیه در باره لزوم بازنگری مناسبات ترکیه با ناتو و چشم انداز خروج این کشور از ناتو انجامید.

این جنجال سبب پیدایش واکنش شدید مقامات و اپوزیسیون ترکیه گردید. دوباره مساله روابط ترکیه و ناتو که پس از تلاش کودتا در تاریخ 15 ژوئیه 2016 مطرح شد و در دستور روز قرار گرفت. "دولت بهچلی" (Devlet Bahçeli) رییس حزب جنبش ملی گرا که در دوره اخیر از سیاست رییس جمهور حمایت می کند در این خصوص گفت: ما می توانیم بدون عضویت در ناتو به زندگی خود ادامه دهیم و اگر لازم باشد می توانیم از ترکیب این پیمان خارج شده و روز قیامت فرا نخواهد رسید.

پیشتر "تمل کرم الله اوغلو" (Temel Karamollaoğlu) رییس حزب "سعادت" که از خط رییس جمهور پیروی می کند اعلامیه مشابهی کرد. او گفت:

ترکیه - اسپوتنیک ایران
احتمال خروج ترکیه از ناتو
ترکیه که یگانه کشور اسلامی عضو ناتو است باید مناسبات خود را با این پیمان به صورت جدی بازنگری کند.

به نوبه خود "دوغو پرینچک" (Doğu Perinçek) رییس حزب "وطن" اعلام کرد که "عضویت در ناتو استقلال ترکیه را تامین نکرده بلکه آنرا از بین می برد".

"ارکان آکچای" (Erkan Akçay) معاون جناح پارلمانی حزب جنبش ملی گرا در مصاحبه با اسپوتنیک اظهار داشت:

ترکیه تمام تعهدات خود را از سال 1952 — تاریخ ورودش به ناتو اجرا می کرد. ترکیه از بزرگترین کشورهای ناتویی است و کشور ما مطابق مقاصد و نظریات ناتو عمل می کرد ولی به گفته این سیاستمدار "ناتو از 1952 و تا به حال تعهدات خود را در مقابل کشور ما را انجام نمی داد. ناتو در بسیاری موارد از ترکیه حمایت نمی کند".

وی افزود: ناتو به مرکز تدارک اعمال تحریک آمیز علیه ترکیه مبدل شد. به گفته آکچای "استفاده از نام اردوغان و آتاترک بعنوان سر کشور دشمن هنگام رزمایش ناتو "رفتار شنیع است. او گفت:

دبیر کل ناتو هر چه قدر عذرخواهی کند و بگوید که در مورد این قضیه بررسی شروع شده بازهم اگر به برخی نکاتی رخ داده از سال 1952 نگاه بیاندازیم خواهیم دید که در مورد صادق بودن این اعلامیه ها و عذرخواهی ها شک و تردید وجود دارد.

این سیاستمدار ترک در ادامه گفت:

همه این حوادث گویای آن است که ناتو به جنگ روانی علیه ترکیه دست زده است. از این رو ما در باره طرح مساله ضرورت عضویت ما در ناتو صحبت می کنیم. این پیمان یک تعداد خصوصیاتی مختص نیروهای دشمن ترکیه را نشان می دهد و ناتو پرورشگاه حملات و تحریکات گوناگون علیه ما شده است. مخصوصا می خواهم بیاد بیاورم که در سراسر جهان ساختارها و سازمانهای محرمانه کشف شدند که فعالیت آنها در بسیاری کشورها سوال برانگیز شده است. در چارچوب این روند باید این سوال مطرح شود که ساختاری به نام "گلادیو" یک نو ارتش محرمانه ناتو، در ترکیه چکار می کند؟ خروج ترکیه از ناتو نباید بعنوان روز قیامت تلقی شود. عین همین می توان در مورد روند مذاکرات و ورود ترکیه به اتحادیه اروپا گفت. ترکیه امروزی مانند این کشور در 1952 نیست و در وابستگی تنگ به ناتو بسر نمی برد. ترکیه خودش می تواند به طور قانونی از منافع ملت و اراده و موضع آن دفاع کند.

حسن بیتمز (Hasan Bitmez) معاون حزب ملی گرای "سعادت" ترکیه به اسپوتنیک گفت: در شرایط کنونی ترکیه باید دنبال نظریات امنیتی خارج از ناتو را برای خود باشد. وی ادامه داد:

"فکر نمی کنم که ناتو در آینده گام هایی بردارد که مطابق منافع ترکیه، کشورهای منطقه یا کشورهای برادر و دوست ما باشد". ناتو صرفا برای دسترسی به منافع خودش می کوشد. ناتو خواهان آن است که از ترکیه به عنوان سپری استفاده شود که بتواند آنها را از خطرهای خارجی در وضعیت امن نگه دارد. به همین خاطر بازنگری روابط ترکیه و ناتو ضرورت دارد. امنیت ترکیه و امنیت غرب باهم فرق دارد. بعبارت دیگر مواظبت غرب از امنیت خود به هیچ وجه به معنای سرپرستی از امنیت ترکیه نیست. ترکیه باید در جستجوی نظریه جدید امنیتی خارج از ساختار ناتو باشد.

 

 

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала