گزارش و تحلیل

مذاکرات ایران، روسیه و نماینده عضو ناتو در سوچی - نشانه شکست آمریکا

© Photo / MFA RussiaГлавы МИД Ирана, Турции и России во время встречи в Анталье
Главы МИД Ирана, Турции и России во время встречи в Анталье - اسپوتنیک ایران
اشتراک
روسیه، ایران و ترکیه به آمریکا سیگنال های نمادین می فرستند حاکی از اینکه پس از شکست داعش احتمالا همانا قدرت های منطقه ای شرایط بازی را دیکته خواهند کرد.

به گزارش اسپوتنیک با استناد به روزنامه "جرروزالم پست" چاپ اسراییل، دیپلمات های روسیه، ایران و ترکیه 19 نوامبر در آنتالیا ترکیه برای تدارک جلسه سوچی- شهر بندری در ساحل روسی دریای سیاه در تاریخ 22 نوامبر با هم دیدار کردند. موضوع این همایش سوریه بوده، اما رسانه ها می نویسند که هدف واقعی آن تمایل مسکو برای به نمایش درآوردن رشد نفوذ خود در منطقه است.

وزیر امور خارجه ترکیه مولود چاووش اوغلواعلام کرد که در این دیدار نمایندگان این کشورها قصد دارند درباره "چگونگی احیای صلح و ثبات در سوریه" تصمیم بگیرند. در دیدار سران سوچی روسای جمهوری سه کشور ولادیمیر پوتین، حسن روحانی و رجب طیب اردوغان حضور خواهند داشت.

این روزنامه نوشت:

سال جاری مقام های ترکیه با شدت بیشتری از سیاست آمریکا نقد می کنند. اردغان آمریکا را به این امر متهم کرد که وعده های خود را در مورد پا پس کشیدن نیرو های تحت حمایتشان — دسته های مدافع خلق YPG و نیروهای دموکراتیک سوریه از نواحی آزادسازی شده از وجود داعش برآورده نکرده است.

اردوغان افزود: متاسفانه دولت کنونی آمریکا به ما می گوید که با نیروهای دموکراتیک سوریه که این نام جدید دسته های مدافع خلق است، همکاری می کند. آنها نباید این کار را بکنند. ما در آن جا پیش از آمریکا بودیم و از هویت هر دسته در این منطقه آگاهی کامل داریم.

ابراهیم کالین (Ibrahim Kalin) مشاور ویژه رییس جمهور ترکیه در مقاله منتشره خود در نشریه Daily Sabah نوشت:

داده های هرچه بیشتری در دست هست حاکی از اینکه آمریکا از این نیروها یعنی از داعش و دسته های مدافع خلق بعنوان بهانه ای جهت ادامه حضور خود در شرق سوریه استفاده می کند تا این نیرو های قدرتی موازنه در مقابل حضور روسیه و ایران در آنجا باشد.

ترکیه دسته های مدافع خلق را "شاخه سوری" حزب کارگر کردستان، سازمان تروریستی ممنوع شده در ترکیه می داند. "کالین" به این اعلامیه اشاره کرد که در ماه اکتبر ائتلاف آمریکایی و نیروهای دموکراتیک سوریه به صدها نفر شبه نظامی داعش و خانوده هایشان اجازه دادند که رقه را بدون مانع ترک کنند. این امر نشان می دهد که سیاست مبنی بر مبارزه یک سازمان تروریستی باید با سازمان تروریستی دیگری مبارزه کند، بی فایده است.

به گفته کالین، ترکیه طلب می کند که تمامیت ارضی سوریه حفظ شده و شبه نظامیان طرفدار رژیم و شبه نظامیان از دسته های مدافع خلق خاک سوریه را ترک کنند. این مسائل باید در سوچی بررسی شوند.

به گفته دمیتری پسکوف سخنگوی رییس جمهور روسیه، روسیه دیدار سوچی را همایش کشورهای ضامن فرایند حل و فصل سیاسی و برقراری ثبات و امنیت در سوریه می داند.

گفتنی است که دیدار سران در سوچی فقط ده روز پس از ملاقات پوتین و ترامپ در ویتنام برگزار می شود. در اعلامیه "دانانگ" دو رهبر درباره سوریه منتشره در تاریخ 11 نوامبر آمده است:

"روسای جمهوری روسیه و آمریکا به این توافق رسیدند که اختلاف در سوریه ممکن نیست از طریق نظامی حل و فصل شود". آنها برای حل این مشکل به اجرای قطعنامه 2254 شورای امنیت سازمان ملل متحد دعوت کردند که "انجام اصلاحات قانون اساسی و انتخابات آزاد و عادلانه زیر نظر سازمان ملل را در نظر دارد.

"جرروزالم پست" نوشت:

این اعلامیه تنها یک سند رسمی است در حالیکه همایش سوچی ممکن است پیامد های عملی برای منطقه در پی داشته باشد. مواضع روسیه، ایران و ترکیه در مورد اختلاف در سوریه با هم فرق دارد ولی در طول سال جاری مناسبات شان به درجه بیشتری هماهنگ شده و در نتیجه آمریکا در خارج از گود قرار گرفته است.

ترکیه و ایران بر پایه بحران قطر و رفراندومی برگزار شده در شمال کردستان نزدیک شده و روسیه و ترکیه توانستند بحرانی را رفع کنند که بر اثر سرنگونی جنگنده روسی بوسیله نیروی هوایی ترکیه در 2015 پدید آمده بود. بعلاوه آنکارا از حضور فزاینده آمریکا در شرق سوریه و تمایل احتمالی تمدید آن راضی نیست.

دولت ترامپ از رابطه با رسیدگی به ارتباط اعضای تیم ترامپ با روسیه دستخوش بسیاری مسایل داخلی شده و به این خاطر دست ترامپ در مناسبات وی با مسکو و آنکارا بسته است.

ترامپ برای ممانعت از رشد نفوذ ایران در منطقه به سیاست های بسیار شدیدی دست زده، ولی این اقدام ها هنوز هیچ نتایج عملی ببار نیاورده و تنها سبب آن شد که سعودی ها گام های قاطعانه تری در لبنان و خلیج فارس را بردارند. آمریکا هنوز استراتژی مشخصی برای پیاده کردن در عراق، سوریه و منطقه پس از شکست داعش را در دست ندارد.

دیدار کنونی سه رهبر در سوچی نشان خواهد داد که آمریکا قادر نیست خودش استراتژی حیاتی و ثمربخش را برنامه ریزی کند. ایران که دشمن آمریکا است پشت میز با ترکیه عضو ناتو و روسیه می نشیند. چنین موقعیتی باید نگرانی جدی متحدین واشنگتن در شرق سوریه را بربیانگیزد.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала