گزارش و تحلیل

آیا ایالات متحده دلسوز یمن شده است؟

© REUTERS / Abduljabbar Zeyad/File PhotoA soldier walks at Red Sea port of Hodeidah, Yemen May 10, 2017
A soldier walks at Red Sea port of Hodeidah, Yemen May 10, 2017 - اسپوتنیک ایران
اشتراک
ایالات متحده از ائتلاف تحت امر سعودی ها خواست هر چه سریعتر همه بنادر دریایی یمن را به منظور ارسال کمکهای بشردوستانه باز کند.

خبرگزاری اسپوتنیک- درخواست سازمان ملل در شرایطی مطرح می شود که حملات هوایی ائتلاف متجاوزان به فرودگاههای صنعا و حدیده در یمن کماکان ادامه دارد. در حملات هوایی جنگنده های ائتلاف متجاوزان به یمن به رهبری عربستان فرودگاه بین المللی صنعا و فرودگاه حدیده در غرب یمن مورد هدف قرار گرفته است. فرماندهی ائتلاف عرب روز دوشنبه اعلام کرد پس از پرتاب موشک ریاض، تمام بنادر زمین، هوا و دریایی یمن را بسته است.
بسته شدن همه گذرگاه‌های زمینی، دریایی و هوایی به شدت عملیات سازمان بهداشت جهانی را تضعیف نموده و 250 تن کمک‌های این سازمان شامل دستگاه‌های بیهوشی، قرص‌های تصفیه آب و دیگر کمک‌ها متوقف شده است. یمن با شیوع گسترده وبا روبرو است و قحطی جان هفت میلیون تن را تهدید می‌کند که نیمی از آنها کودکانی هستند که از سوء تغذیه حاد رنج می‌برند.
روز چهارشنبه گذشته منابع ناوبری اعلام کردند، ائتلاف عربی بندر عدن را بازگشایی کرده، اما سازمان ملل روز پنجشنبه اعلام کرد، همچنان همه بندرهای یمنی بسته هستند.

حوثی های یمن - اسپوتنیک ایران
بسته شدن تمام بنادر یمن
البته مسدود شدن تمامی بنادر دریایی، مرزهای زمینی و هوایی یمن از آغاز حملات عربستان بوده اما روزهای اخیر به‌صورت کامل مسدود شد. هم‌اکنون یمن در محاصره‌ای سخت و کشنده از سوی عربستان قرار گرفته که یک جنایت به‌شمار می‌آید، تا جاییکه آمریکا و سفارت این کشور واقع در یمن نیز نسبت به این مسئله واکنش نشان داده و از عربستان و ائتلاف آن خواست تا مانع عملیات امدادرسانی و ورود کمک های انسان دوستانه به یمن نشوند.
ایالات متحده تا همین چند روز قبل ایران را متهم به ارسال موشک و تجهیزات جنگی به نیروهای یمنی می کرد و حتی دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا، پرتاب موشک از یمن به عربستان را کار ایران دانست. اگرچه پس از این ادعا سرلشکر محمدعلی جعفری، فرمانده کل سپاه پاسداران ایران ادعای آقای ترامپ را تکذیب کرده و اعلام نمود: امکان انتقال موشک از ایران به یمن وجود ندارد و این موشک‌هایی که شلیک می شود متعلق به خود یمن است که آنها را بازسازی کرده‌اند و با افزایش برد آنها در پی انتقام خون شهدای یمن هستند.
پیش تر ایالات متحده به بهانه ارسال کمکهای بشر دوستانه به مردم سوریه و عراق اقدام به پرواز در آسمان این کشورها نموده و به جای ارسال کمک به مردم آواره و جنگ زده محموله هواپیماها شامل دارو، اسلحه، مواد غذایی، آب و اقلام ضروری را به نیروهای داعشی انقال می داد.
پس از تغییر ناگهانی در مواضع ایالات متحده مبنی بر گشایش بنادر دریایی یمن این سناریو مطرح گردید که احتمالا ایالات متحده برای این بنادر برنامه هایی فارغ از انتقال کمکهای بشردوستانه به مردم یمن دارد و یکی از اینها احتمال نقل و انتقال رهبران داعش از طریق این بنادر باشد. بر این اساس سید هادی سید افقهی کارشناس امور خاورمیانه به خبرگزاری اسپوتنیک گفت: ایالات متحده در منطقه خاورمیانه حدود 28 پایگاه نظامی دارد که تنها سه پایگاه آمریکا واقع در کردستان عراق است. همچنین منطقه رقه در سوریه که اکنون در دست نیروهای دموکراتیک می باشد، به طور کامل تحت پوشش نیروهای آمریکایی است. اگر آمریکا چنین قصدی داشته باشد، می تواند بدون هزینه و خطرپذیری در مناطقی مانند البوکمال که آخرین نقطه دست داعش در سوریه با یک عملیات هلی برن آنها را در منطقه الحسکه یا کردستان عراق که اکنون دست آقای بارزانی است، قرار دهد و بنادر حدیده در یمن برای این اقدام گزینه مناسبی به نظر نمی رسد.
یمن هواپیمای جاسوسی آمریکا را ساقط کرد+ عکس - اسپوتنیک ایران
یمن هواپیمای جاسوسی آمریکا را ساقط کرد+ عکس
سیدافقهی افزود، از سویی در حال حاضر نیروهای القاعده، داعش و برخی گروه های دیگر در مناطقی منجمله عدن، حضرموت، مَهره و شبوه واقع در یمن حضور دارند و به راحتی امکان جابجایی افراد و نیروها در آنجا وجود دارد. اینکه در حال حاضر ایالات متحده تصمیمی مبنی بر خروج کامل این نیروها از منطقه را ندارد به این دلیل است که بر بازتولید این نیروها و بازگشت آنها با همان عنوان داعش و یا با عنوان دیگری هنوز امید دارد، چراکه برای این نیروها بسیار هزینه نموده است.
بنابراین نیروهای پیاده نظام داعش در مناطق جنوبی یمن و در عدن حضور دارند و باز کردن بنادر دریایی فشاری از سوی سازمان ملل و کشورهای اروپایی است مبنی بر اینکه عربستان سعودی حق ندارد تمامی راهها و بنادر را مسدود نماید چون به معنای واقعی مردم یمن کمبود مواد غذایی و الزامات زندگی دارند.
سید هادی سید افقهی در پایان گفت:

هنوز رفع حصار بصورت کامل صورت نگرفته است و بندر حدیده تنها بندری که در حال حاضر روزنه تنفس انصارلله، مردم و ارتش یمن می باشد. پس از شلیک موشک به فرودگاه بین‌المللی ملک خالد عربستان تلاش کرد تا تمام راههای ورود دارو، کالاها و اقلام متفاوت را مسدود نماید که با فشار بین المللی موفق نشد. با توجه به اینکه جابجایی سران و نیروهای داعش و همچنین بازگشایی دوباره بنادر دریایی یمن تحت تاثیر فشار بین المللی دو بحث جدا است، بنابراین تصور نمی شود میان این دو موضوع ارتباط مستقیمی وجود داشته باشد، البته این تحلیل با توجه با شرایط و مستندات حال حاضر است و شاید در آینده ارتباطی میان دو موضوع ایجاد شود.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала