گزارش و تحلیل

آیا با بازگشت حریری بازی جدیدی در لبنان شروع خواهد شد؟

© AP Photoآیا با بازگشت حریری بازی جدیدی در لبنان شروع خواهد شد؟
آیا با بازگشت حریری بازی جدیدی در لبنان شروع خواهد شد؟ - اسپوتنیک ایران
اشتراک
چند هفته پیش از استعفای بحث بر انگیز آقای سعد حریری از سمت نخست وزیری لبنان آقای ثامر السبحان وزیر مشاور در امور خلیج فارس عربستان سعودی لبنانی ها و حزب الله لبنان را با تویت های کذایی تهدید به نابودی کرد و آینده ای تاریک برای لبنان پیش بینی کرد.

گو اینکه برخی باور داشتند عصبانیت آقای السبحان به این دلیل بود که وقتی به بیروت سفر کرد مقامات عالیرتبه لبنانی حاضر نشدند وی با به حضور بپذیرند اما نمی توان رویکرد عربستان سعودی برای رویارویی با لبنان و حزب الله و ایران را دور از این ماجرا پنداشت.

در نقشه قبلی قرار بود با استعفای آقای حریری یک هرج و مرج در لبنان به راه بیافتد و اسرائیل از این هرج ومرج برای حمله به حزب الله لبنان استفاده کند وطبق بسیاری از اخبار درز کرده اسرائیلی ها حتی بیش از یکصد بمب افکن خود را برای بمباران صاعقه ای مواضع و لانچرهای موشک حزب الله آماده کرده بودند و برای آمادگی نیروی زمینی خود مانوری را حدود سه ماه پیش راه انداختند تا از همه جوانب آماده باشند اما ظاهرا نقشه توسط نیروهای امنیتی پیش از موعد کشف شده و حزب الله همه پرتاب کننده های موشک و همچنین مراکزی که قرار بود بمباران شود را جابجا کرده.

همچنین رئیس جمهوری لبنان و شخصیت های سیاسی این کشور با موضع گیری های خود توطئه استعفای آقای حریری را خنثی کردند و به این ترتیب هم استعفا تاثیر مطلوب را برجا نگذاشت هم اینکه اسرائیلی ها متوجه شدند که در صورت حمله حزب الله توان پاسخ گویی خواهد داشت و بهای حمله به حزب الله برای آنها بسیار سنگین خواهد بود، لذا از طریق فرمانده ارتش خود اعلام کردند که تصمیم ندارند به حزب الله حمله کنند و دلیلی نمی بینند که خون یهودیان بی گناه برای تحقق هدف عربستان سعودی ریخته شود.

نباید در این ماجرا خودداری اردن و مصر از همراهی با عربستان سعودی را نیز نادیده گرفت و توجه داشت که خود لبنانی ها به دلیل اینکه 25 سال جنگ داخلی را تجربه کرده اند هیچ تمایل ندارند هیزم آتش جنگ واسطه ای عربستان سعودی و ایران باشند.

در حال حاضر همه منتظر هستند آقای سعد الحریری به لبنان برگردد و تکلیف خود را مشخص کند و ببینند آیا همراه بازگشت وی طرح جدیدی برای ایجاد تفرقه در لبنان وجود خواهد داشت یا اینکه آقای حریری فقط برای استعفا به لبنان باز خواهد گشت.

البته در صورتی که خانواده آقای حریری در عربستان سعودی گروگان باشند ممکن است وی مجبور شود دست به کارهایی بزند که شخصا تمایلی به انجام آنها ندارد اما به هر حال باید دید آیا این نقشه ها امکان اجرایی شدن در لبنان را دارد یا نه.

همانگونه که قبلا گفتم لبنانی ها 25 سال جنگ داخلی را تجربه کرده اند و حزب الله لبنان توانست با مبارزات خود هم اسرائیل را از لبنان خارج کنند هم اینکه گروه های تروریستی ای که می خواستند شرایط لبنان را به لیبی یا سوریه یا عراق تبدیل کنند نابود کند.

در کنار این ماجرا می توان گفت رئیس جمهوری و ارتش و دولت و مجلس لبنان هم یکصدا رو در روی هر طرحی که منجر به راه اندازی جنگ داخلی مجدد در لبنان شود مقابله خواهند کرد.

عربستان سعودی امیدوار است با هزینه دلارهای نفتی خود بتواند در مناطق فقیر نشین لبنان نفوذ کسب کند و از این نفوذ برای طرح جدید خود استفاده کند اما اینکه لبنانی ها فضا را برای عوامل عربستان باز کنند مساله دیگری است.

قبلا اکثر تحلیل گران عرب باور داشتند که اگر احیانا حزب الله و یا ارتش لبنان تصمیم بگیرند با داعش و جبهه النصره در لبنان وارد جنگ شوند قطعا جنگی طولانی مدت در پیش خواهد داشت و اهل تسنن در لبنان در مقابل حزب الله خواهند ایستاد، در واقع به همین دلیل هم ارتش لبنان از درگیر شدن با داعش و جبهه النصره واهمه داشت، اما مشاهده کردیم که وقتی تصمیم سیاسی گرفته شد حدود یک هفته برای حزب الله و ارتش لبنان کار داشت تا داعش و جبهه النصره را در لبنان نیست و نابود کنند.

همان اهل تسنن لبنان که حامیان داعش و جبهه النصره روی آنها حساب می کردند حاضر نشدند از گروه های تروریستی حمایت کنند و سربازان و افسران اهل تسنن لبنان در خط مقدم مبارزه ارتش لبنان با این گروه ها قرار گرفتند.

با اینکه لبنان کشور کوچکی به شمار می آید اما به هر حال به دلیل موقعیت ژئو استراتژیک آن برای برهم زدن معادلات منطقه بسیار مهم است وتا زمانی که حزب الله در لبنان باشد اسرائیل نمی تواند احساس امنیت کند لذا برخی کشورها تلاش دارند لبنان را به عنوان پایگاه آتی خود پس از نابودی داعش و طرح تجزیه عراق و سوریه تبدیل کنند.

طبق تصور آنها اگر حزب الله درگیر یک جنگ تمام عیار بی پایان درون لبنان گردد آنوقت هم اسرائیل می تواند نفس راحت بکشد هم اینکه ارتش سوریه یک همپیمان قدرت مند را از دست می دهد و هم اینکه ایران توان تهدید اسرائیل را نخواهد داشت و آنها خواهند توانست راحت به سراغ ایران بیایند.

می توان گفت طرح ایجاد اختلاف داخلی میان لبنانی ها بسیار طرح خامی به نظر می آید و هزینه آن بسیار سنگین خواهد بود چون لبنانی ها هم آگاه تر از آن هستند که گیر این نقشه ها بیافتند اما متاسفانه نمی توان تصور کرد که بد خواهان لبنان دست از توطئه بر علیه این کشور بردارند، و آنها تا به حال نشان دادند که حاضر هستند هر هزینه ای که هست را برای احقاق طرح های خود پرداخت کنند.

ممکن است عقاید نویسندگان مقالات با سیاست های اسپوتنیک مطابقت نداشته باشد.

 

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала