گزارش و تحلیل

پس از فروپاشی کره شمالی چه خواهد شد؟

© Sputnik / Ilya PitalevЦеремония открытия нового жилого комплекса на улице Ремен в Пхеньяне
Церемония открытия нового жилого комплекса на улице Ремен в Пхеньяне - اسپوتنیک ایران
اشتراک
به گزارش اسپوتنیک با استناد به نشریه آمریکایی «ناشنل اینترست»، این امید وجود دارد که بر اثر فروپاشی جمهوری دموکراتیک خلق کره جنوب آن شبه جزیره بصورت صلح آمیز شمال را ادغام کند و در نتیجه مطابق سناریو متحد شدن آلمان بدون تجاوز آمریکا، ژاپن و چین، جمهوری متحده کره بوجود خواهد آمد.

ولی از سوی دیگر ژاپن و چین زیاد مایل نیستند همسایه بزرگ‌تر و رقیب نیرومندی داشته باشند و سناریوی خوش‌بینانه متحد شدن صلح آمیز دو کره واقعگرایانه به نظر نمی رسد.

سناروی دیگری برای پیاده شدن در شبه جزیره کره از شانس بیشتری برخوردار است. مطابق آن بر اثر ادامه تحریمات اقتصادی زندگی در کره شمالی بیش از حد طاقت فرسا و غیر قابل تحمل شده و رژیم حاکم بزور براندازی خواهد شد. تعویض حکومت با مبارزه سرسختانه جناح های متفاوت، قحطی و فرار جمعی ساکنان و اختلال اقتصاد و خارج شدن سلاح هسته ای از کنترل مرکزی همراه خواهد بود.

نامه آمادگی کره شمالی برای حمله به آمریکا - اسپوتنیک ایران
نامه آمادگی کره شمالی برای حمله به آمریکا
به گفته پروفسور «آندره لانکوف» شرق شناس روس، نباید منظر آن بود که کره ای های شمالی با گل در دست از کره ای های جنوبی تانک سوار استقبال کنند. به احتمال بیشتر آن‌ها به جنوبی ها تیراندزی خواهند کرد و به زحمت کینه خود را پنهان خواهند نمود. کره ای های شمالی معتقد اند که کره جنوبی دستنشانده گوش بفرمان آمریکا است.

چین به کره جدید قوی و دارای پایگاه های آمریکایی احتیاج ندارد و به این خاطر چین برای نگه داشتن نظام سوسیالیستی و حوزه بینابینی به کره تجاوز خواهد کرد. ناشنل اینترست بر آن است که چین و آمریکا باید در حال حاضر هم نفشه عمل را در صورت فروپاشی داخلی کره شمالی هماهنگ کنند تا از مداخله یک زمان و مبارزه بخاطر تصرف اراضی، جمعیت و سلاح هسته ای پرهیز شود. این نشریه به آمریکا پیشنهاد کرده که اگر شمال و جنوب متحد شوند آمریکا برای چین خروج نیروهای مسلح خود را از کره جدید تضمین خواهد کرد. این تضمین مورد پسند چین شده و پکن را به خودداری از تجاوز نظامی وادار خواهد نمود.

برگزاری مذاکرات غیررسمی آمریکا با کره شمالی - اسپوتنیک ایران
کره شمالی به امریکاییان : ترامپ را برکنارکنید!
نمایندگان سازمان آمریکایی با عنوان «کاهش خطر هسته ای» NTI هشدار می‌دهند که پس از فروپاشی کره شمالی این مساله به شدت مطرح خواهد شد که چه کسی ذخایر تسلیحات شیمیایی را کنترل خواهد کرد؟ مطابق داده‌های این سازمان در کره شمالی حدود 12 تن مواد سمی از جمله سارین و VX نگه داشته می شود. کشف و زیر کنترل قرار دادن تسلیحات شیمیایی در کره شمالی یک درد سر دیگربرای کره جنوبی، آمریمکا و چین همراه با مسایل مسلم مربوط به سلاح هسته ای در آنجا خواهد شد.

«جیمی متزل» Jamie Metzl کارشناس آمریکایی در امور کره، کارمند سابق شورای امنیت سازمان ملل متحد فروپاشی کره شمالی در ده سال آنیده را پیشبینی می کند. یکی از علل این جریان آگاهی پکن از این ایده می‌باشد که برنامه هسته ای کره شمالی افزایش قدرت نظامی ژاپن، کره جنوبی و آمریکا در منطقه بویژه استقرار پدافند های موشکی را تبرئه می‌کند که در صورت بروز اختلاف نظامی از آن‌ها می‌شود علیه چین استفاده کرد.

به عقیده این کارشناس، پکن با مرور زمان حمایت اقتصادی از کره شمالی را قطع کرده و پیونگ یانگ برای کمک به مسکو رو خواهد آورد. مسکو از نظر اقتصادی توان تأمین خوراک کره شمالی را ندارد. از این رو کره شمالی سقوط کرده و پس از رفراندوم دو کره متحد خواهند شد. ابتدا در کره جدید اداره سازمان ملل متحد برقرار خواهد شد و با‌گذشت زمان دولت کره ای تشکیل خواهد گردید. آمریکا برای جلوگیری از عصبانی شدن چین که به همکاری اقتصادی با کره جدید خواهد پرداخت در حوزه ای پایینتر از مدار 38 درجه شمالی یگان های خود را مستقر خواهد کرد.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала