گزارش و تحلیل

چرا نظم جهانی به هم ریخته؟

© Fotolia / David Alaryنقشه کره زمین
نقشه کره زمین - اسپوتنیک ایران
اشتراک
با گسترش فضای مجازی تقریبا همه مردم جهان امکان دسترسی به اخبار را پیدا کرده اند و متاسفانه این روزها اکثر اخبار منتشر شده خبرهای منفی و جنگ و خونریزی و کشت و کشتار و ... هستند که روان انسان ها را به هم میریزد. سوالی که به ذهن خیلی ها خطور می کند این است که چرا بشریت به اینجا رسیده؟

یعنی می توان باور داشت که انسان ها فقط برای حرص وولع برای ثروتمند تر شدن حاضر باشند همه نیکی ها را فراموش کنند و کنار بگذارند؟
سوالی که قطعا همه بچه ها در ابتدای زندگی با آن مواجه شدند "علم بهتر است یا ثروت"؛ "انسانیت بهتر است یا ثروت" امروزه یک پاسخ بیش ندارد، "ثروت".
در واقع این فلسفه را سیستم سرمایه داری جهانی بر انسان ها تحمیل کرده و به دلیل اینکه تعادل در رفتار سیاستمداران نیز به سمت سیستم سرمایه داری پیش رفته امروزه جهان با انواع و اقسام مصیبت ها مواجه است.
زمانی اکثر سیاستمداران اگر نخواهیم بگوییم همه تلاش می کردند به ظاهر هم که شده معیارهای مرتبط با انسانیت و صلح و امنیت برای بشریت و حقوق بشر و حقوق انسان ها و… را به عنوان الگوی بیان خود ملاک قرار دهند اما امروزه مشاهده می کنیم که مثلا رئیس جمهوری ایالات متحده حاشا نمی کند که تنها چیزی که برایش مهم است و ارزش دارد پول بیشتر است نه هیچ چیز دیگر.
البته می توان گفت که تفاوت آقای ترامپ با دیگر روسای جمهوری و سیاستمداران ایالات متحده رک گویی وی است، در واقع هدف اکثر سیاستمداران آمریکایی و روسای جمهوری این کشور به دست آوردن منافع مالی و اقتصادی بیشتر برای کشورشان بوده و هست.
زمانی که آمریکایی ها از منافع ملی کشورشان صحبت می کنند منظور همانا منافع مالی و اقتصادی آمریکا است، منافعی که هیچوقت تمامی ندارد و حتی اگر ثروتمندان آمریکایی بر کل جهان هم مسلط شوند برایشان کم خواهد بود.
در این سیاست یا دکترین فکری آمریکایی هیچ جایی برای انسانیت و صلح و امنیت و بشریت وجود ندارد و فقط "من" مهم است.

تحریم صادرات آمریکا به ایران - اسپوتنیک ایران
تحریم صادرات آمریکا به ایران
در این سیاست مهم نیست که چند ملیون انسان کشته می شوند فقط مهم این است که سلاح های تولیدی کارخانه های آمریکایی بیشتر فروش داشته باشد.
توجه داشته باشید که این سیاست فقط برای دیگر کشورها اعمال نمی شود بلکه بر علیه مردم ایالات متحده نیز اعمال می گردد.
به این دلیل می گویم که بر علیه مردم ایالات متحده نیز اعمال می گردد که طبق آمار خود مراکز تحقیقاتی آمریکا بیش از 35% کشته شده ها در جهان بر اساس حوادث تیر اندازی و یا توسط پلیس در همان آمریکا کشته می شوند.
یعنی سیاستمداران ایالات متحده حتی برای مردم خود نیز ارزش قایل نیستند و حاضر هستند برای فروش کارخانه های اسلحه سازی در این کشور جان صدها هزار آمریکایی گرفته شود، البته بر اساس دکترین این سیاستمداران جان این افراد حتی ارزش فشنگی که برای کشته شدنشان هدر رفته را نیز ندارد.
حال تصور کنید این سیاستمداران که برای مردمان خود ارزش قایل نیستند رهبری بزرگترین و قدرتمندترین کشور جهان را بر عهده دارند.
در بسیاری موارد حتی آمریکایی ها داروهایی را تولید می کنند که برای درمان و یا تسکین نوعی مریضی است که اصلا وجود ندارد و یا در جهان منتشر نشده ولی با استفاده از تسلیحات بیولوژیک خود ویروس این مریضی را در کشور خودشان و یا دیگر کشورها پخش می کنند تا داروی تولیدی آنها بتواند با سود بسیار بالا فروش برود.
البته اینان از همین روش در بسیاری از تجارت های خود نیز استفاده می کنند که شاید متعارف ترین آنها انتشار ویروس های کامپیوتری و سپس فروش ضد ویروس ها باشد.
آیا می توان تصور کرد آنکه برای مردم خود ارزش قایل نیست برای مردم دیگر کشورها ارزش قایل باشد؟
امروزه ایالات متحده برای فروش بیشتر تسلیحات با استفاده از سیاست و رسانه تلاش می کند خصومت میان کشورها را افزایش دهد، از همه پیمان هایی که می تواند به سود بشریت باشد خارج می شود ، از سازمان های بین المللی که موافق زورگویی های آمریکا نیستند خارج می شود ، پیمان هایی مانند منع گسترش سلاح های کشتار جمعی را امضا نمی کند و یا اجرا نمی کند و در مناطق مختلف جهان تشنج ایجاد می کند تا همه را به جان هم بیاندازد.
این شرایط از زمانی شدیدتر شد که ایالات متحده خود را به عنوان قدرت مطلق جهانی تلقی کرد و پس از فروپاشی شوروی سابق احساس کرد که هیچ رقیب قدری در قبالش قرار ندارد و باید سعی کند تا فرصت هست کل جهان را ببلعد.
تا زمانی که آمریکایی ها احساس نکنند که جهان دیگر تک قطبی نیست این بهم ریختگی در نظم جهانی ادامه خواهد یافت.
این ماجرا زمانی به پایان خواهد رسید که یا ایالات متحده فرو بپاشد و یا اینکه دیگر کشورهای جهان دست به دست هم دهند تا در مقابل رفتارهای قلدرمعابانه آمریکا همراهی نکنند و در مقابلش بایستند و نظم جهانی را مجددا برگردانند.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала