گزارش و تحلیل

طرح ریزی اولویت ها برای نیروهای مسلح روسیه

© AP Photo / KCNAتهدید کره شمالی مبنی بر حمله هسته ای به سئول
تهدید کره شمالی مبنی بر حمله هسته ای به سئول - اسپوتنیک ایران
اشتراک
رهبری وزارت دفاع روسیه اعلام کرد که پیشرفت نیروهای هسته ای استراتژیک و بمب های هوشمند در برنامه دولتی تسلیحات سال های 2018- 2025 اولویت خواهند داشت.

به گزارش اسپوتنیک "یوری بوریسوف" معاون وزیر دفاع روسیه در مصاحبه با روزنامه "نشریه نظامی- صنعتی" اعلام کرد که نیروهای مسلح هسته ای قوه بازدارنده اساسی در مقابل تجاوز احتمالی علیه روسیه است. وی افزود:

سپر موشکی- اتمی ما باید محکم باشد تا کسی به فکر امتحان آن نیفتد.

یوری بوریسوف خاطرنشان کرد که بمب های هوشمند دقیق در اختلافات منطقه ای کنونی نقش فزاینده ایفا می کنند و تا سالهای 2025-2026 در روسیه چنان انواع جدید اسلحه ظاهر خواهد شد که استراتژی و تاکتیک عملیات جنگی را تغییر خواهند داد.

هواپیمای جنگنده پیشرفته ت ـ 50 (پک فا) - اسپوتنیک ایران
داده نمایی
هواپیمای جنگنده پیشرفته ت ـ 50 (پک فا)
پیشتر تارنمای روزنامه روسی "پراودا" نوشته بود که بنا به ارزیابی محققان، موشک های قاره پیمای بالستیک می توانند کلاهک 10 تنی را از طریق قطب شمال یا قطب جنوب به هر نقطه جهان برسانند. این جریان می تواند طرح های آمریکا مبنی بر استقرار پدافند هوایی بدور روسیه را نقش بر آب سازد.

به نوشته نشریه لبنانی العهد" در حا ل حاضر نحوه حل مسایل جدیدی مطالعه می شود که در برابر یگان های موشکی راهبردی روسیه قرار گرفته است. مثلا چگونگی واکنش به نظریه جدید آمریکا در باره ایراد ضربه سریع جهانشمول بوسیله تسلیحات متعارف در دست بررسی است. در نظر است موشک های سنگین بالستیک قاره پیما را به بلوک های حاوی مواد منفجره معمولی و دارای دقت بسیار بالا مجهز شوند. "سرگئی شویگو" وزیر دفاع روسیه نیز در این باره گفته بود که در آینده سلاح هسته ای ممکن است نقش قوه استراتژیک بازدارنده را از دست داده و بمب های هوشمند خیلی دقیق جایگزین آن شود.

این نشریه ادامه داد:

چند روز پیش ولادیمیر پوتین رییس جمهور روسیه در رزمایش نیروهای موشکی- هسته ای استراتژیک شرکت کرد و در جریان این تعلیمات شخصا چند موشک را پرتاب نمود. این عمل بر تماشاگران تاثیر زیادی گذاشت. در حین این رزمایش چهار موشک قاره پیمای بالستیک پرتاب شد و جنگنده های دوربرد، موشک های بالدار را پرتاب کردند. مسلما مقیاس گسترده این رزمایش در حکم دادن پیام به "شرکایی" بود که به هیستری در مورد "مداخله روسیه" ادامه می دهند. آیا این تعلیمات آنها را آرام خواهد کرد؟ باید منتظر همین باشیم.

دمیتری پسکوف سخنگوی رییس جمهور روسیه اعلام کرد که پوتین شخصا پرتاب چهار موشک بالسیتک قاره پیما را انجام داد. هنگام این تعلیمات تمرین هماهنگی اعمال میان نیروهای موشکی استراتژیک و زیردریایی های اتمی مستقر در دریای شمالی و اقیانوس آرام و جنگنده های نیروی هوافضای روسیه انجام شد.

در این هنگام چندی پیش نیروهای مسلح روسیه ضربه جدیدی به مواضع تروریست ها در خاک سوریه زدند. ناوچه جنگی روسی "دریاسالار اِسِن" و زیردریایی "کراسنودار" مستقر در دریای مدیترانه موشک پرتاب کردند. بدین طریق روسیه به غرب نشان داد که کشتی های آن مجهز به مدرنترین تسلیحات در مدیترانه حضور داشته و عمل می کنند و این کشور در مدیترانه پایگاه نظامی دریایی دارد و تروریت ها باید بدانند که روسیه می تواند در هر نقطه جهان دست به اقدام بزند.

این امر از نظر موقعیت متشنج در بالکان دارای اهمین خاصی است. اختلاف بین صربستان و کوزوو که به پایگاه ناتو تبدیل شده ادامه دارد و موقعیت در مقدونیه نیز نگران کننده است و غرب می خواهد آن کشور را تجزیه کند. کشور های غربی در راه افزایش تنش ها در این منطقه سعی و کوشش می کنند و عملیات کنونی ارتش روسیه در این منطقه می تواند نظریه سیاستمداران غربی در باره حوادث در این حوزه را دگرگون سازد تا سناریوی جنگ بالکان طبق الگوی "همه علیه همه" تکرار نشود.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала