گزارش و تحلیل

نقشه سازمان سیا برای پنهان کردن جنایات القاعده با سپر ایران

© AFP 2023نقشه سازمان سیا برای پنهان کردن جنایات القاعده با سپر ایران
نقشه سازمان سیا برای پنهان کردن جنایات القاعده با سپر ایران - اسپوتنیک ایران
اشتراک
سازمان مرکزی اطلاعات آمریکا اول نوامبر ۴۷۰ هزار سند را که توسط ماموران اطلاعاتی آمریکایی در محل اختفای اسامه بن لادن در پاکستان کشف شده بود، ارائه کرد.

حادثه کشف اسناد در تاریخ اول ماه می سال ۲۰۱۱ اتفاق افتاده بود. سند مربوطه توسط اسوشیتد پرس منتشر شد و همچنین به زبان روسی در سایت رادیو «سوابودا» (آزادی) با عنوان « ایران به القاعده در جنگ با آمریکا کمک کرد» چاپ شد.
این پرونده یک گواهی تحلیلی در ۱۹ صفحه دارد که توسط عضو ریاست القاعده تنظیم شده است و در آن آمده است که ارتباطات متقابل جهادیون سنی با ایران شیعه دشوار تر از آن بوده که بتوان تصور کرد: تهران به برخی از طرفداران بن لادن که پس از مداخله ی آمریکا از افغانستان گریخته بودند پناه داد و همچنین شبه نظامیان القاعده را با پول و تسلیحات مجهز کرد، به آنها در اردوگاه های جنبش لبنانی حزب الله آموزش داد و آنها با حمله به تاسیسات آمریکایی در عربستان سعودی و سایر دولت های خلیج فارس هزینه آنرا پرداخت کردند.

ایران اتهامات آمریكا مبنی بر حمایت تهران از القاعده را رد كرد - اسپوتنیک ایران
ایران اتهامات آمریكا مبنی بر حمایت تهران از القاعده را رد كرد
همچنین در این سند به این حقیقت اشاره شده است که طبق اسناد بین القاعده و تهران اختلاف نظر هم به وجود آمد. اسامه بن لادن نامه ای به رهبر ایران آیت الله خامنه ای نوشت و درخواست آزادی اعضای خانواده اش را که در ایران در اسارت بودند مطرح کرد و حتی فرمان دزدیدن دیپلمات ایرانی را صادر نمود کسی را که می خواست در عوض یکی از فرماندهان دستگیر شده توسط ایران جابه جا کند.
درستی و اعتبار این اسناد تحت پرسش است برای آنکه عکس خود صفحات و سند ۱۹ صفحه ای سیا منتشر نشده است.
کارشناسان ایرانی ضمن مصاحبه با اسپوتنیک این موضوع را روشن کرده و بیان داشتند که این تلاش دیگری از جانب سازمان سیا برای تشکیل پرونده جدیدی علیه ایران است و اینکه بتواند جنایات خود را در رابطه با القاعده مخفی کند. کارشناسان تاریخ واقعی ظهور خود بن لادن و سازمان تروریستی تحت کنترل وی را یادآوری کردند.
سید هادی افقهی ، کارمند سابق سفارت ایران در لبنان، کارشناس خاور میانه در گفتگو با اسپوتنیک گفت:

تحلیل گر سیاسی از مرکز کارشناسی تحلیلی رهبری ایران ، دکتر علی رضا رضاخواه معتقد است که پشت سر این طرح مخرب سازمان سیا ، منافع مالی ساده ای قرار دارد: متهم کردن ایران و تروریست خواندن کشور به آمریکا کمک می کند تا اقدامات خود را برای سرقت دارایی های ایران و سایر ارزش هایی که در محدوده ی تحت فرمان آمریکا قرار دارد توجیه نماید:

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала