گزارش و تحلیل

آیا جنگ نیابتی با آمریکا شروع خواهد شد؟

© AFP 2023 / BRENDAN SMIALOWSKIآیا جنگ نیابتی با آمریکا شروع خواهد شد؟
آیا جنگ نیابتی با آمریکا شروع خواهد شد؟ - اسپوتنیک ایران
اشتراک
پس از موفقیت های برق آسای همپیمانان ایران و روسیه در سوریه وعراق و جایگزینی نیروهای وابسته داعش با نیروهای همپیمان ایالات متحده از سوی دیگر احتمال درگیری و رویارویی میان این نیروها در پسا داعش روز به روز افزایش می یابد.

در واقع یکی از اصلی ترین دلایلی که ایالات متحده این روزها تلاش دارد ایران و روسیه و سوریه را به شکل های مختلف تحت فشار های اقتصادی وسیاسی قرار دهد هم همین ماجرا است. ایالات متحده بخوبی می داند که نیروهای همپیمان با این کشور در منطقه هیچ شانسی برای رویارویی با نیروهای همپیمان ایران را روی زمین ندارند و اگر پوشش سیاسی و نظامی روسیه پشت نیروهای همپیمان ایران در سوریه ادامه یابد قطعا کار حذف نیروهای همپیمان ایالات متحده در این منطقه بسیار برای همپیمانان ایران و روسیه بسیار ساده خواهد، به همین دلیل آمریکا تلاش دارد قبل از پایان کار داعش به نوعی توافق با ایران و روسیه برسد تا حد و مرزی برای نیروهای همپیمان تعیین گردد اما ایران و روسیه اصرار دارند که دولت و ارتش سوریه باید کل سرزمین های خود را پس بگیرند.

علیرغم همه تلاش های نظامی آمریکا و همپیمانانش نیروهای وابسته به ایالات متحده امروزه در منطقه تنف در محاصره نیروهای همپیمان ایران و روسیه قرار دارند و از سوی دیگر پیشروی های اخیر نیروهای الحشد الشعبی در عراق و نیروهای وابسته به ارتش سوریه و حزب الله در سوریه شرایط را بگونه ای رقم زده که نیروهای وابسته به ایالات متحده در منطقه الرقه بنوعی بزودی در محاصره قرار گیرند و تنها منطقه باقیمانده در سوریه به نام "ابوکمال"می تواند نقطه تلاقی یا تصادم همه نیروها قرار گیرد. همه گزارش های میدانی تایید می کند که پیشروی نیروهای وابسته به ایالات متحده در منطقه"الرقه" گرو عقب نشینی های بدون چک و چانه داعش بود و بسیاری از تصاویر و فیلم های منتشر شده نشان می دهد که هلیکوپتر های آمریکایی با فرود آمدن در منطقه نیروهای وابسته به داعش را از منطقه سالم خارج کردند.

آمریکایی ها هم این گزارش ها را رد نکردند و ادعا داشتند که هلیکوپترهای آمریکایی در حال تخلیه جاسوسان آمریکا در میان داعشی ها بودند اما تعداد زیاد پرواز این هلیکوپترها نشان می دهد که این جاسوس ها به رقمی معادل کل نیروهای داعش در این منطقه می رسند که مقداری بحث بر انگیز می باشد. در واقع آمریکایی ها بخوبی می دانند که نیروهای وابسته به آنها بسیار ضعیف تر از آن هستند تا با نیروهای وابسته به ایران و روسیه مقابله کنند. با توجه به این شرایط احتمالا آمریکایی ها برنامه ریزی دیگری را در نظر داشته باشند و آن این است که نیروهای تخلیه شده داعش ریش و سبیل خود را اصلاح کنند و این بار با عنوان نیروهای ارتش آزاد وارد معرکه شوند. بدیهی است که در هر صورت که باشد پس از مدت کوتاهی دیگر بهانه مبارزه با داعش و نابودی آن از بین خواهد رفت و در آن شرایط مساله ای که مطرح خواهد شد تسلط مشروع حکومت مرکزی سوریه بر سرزمین های خود می باشد. حال نیروهای وابسته به ایالات متحده دو راه بیشتر نخواهند داشت یا اینکه وارد گفتگو و مصالحه با دولت مرکزی شوند که البته روسیه زمینه این گفتگو ها را در کنفرانس آتی سوتشی فراهم کرده یا اینکه منتظر بمانند و با نیروهای همپیمان ارتش سوریه روبرو شوند. پس از ملاقات اخیر میان پرزیدنت پوتین و آیت الله خامنه ای و پرزیدنت روحانی احتمال اینکه ایران و روسیه تصمیمات مهمی در این زمینه گرفته باشند بسیار زیاد است و به احتمال زیاد در کنفرانس آتی در ویتنام این مساله میان پرزیدنت پوتین و ترامپ مطرح شود و تکلیف احتمال رویارویی نیروهای وابسته به دو جبهه مشخص خواهد شد شاید هم نیروهای همپیمان ایران و روسیه کار را تا قبل از این ملاقات تمام کنند و شرایطی ایجاد کنند که آمریکایی ها مجبور باشند نیروهای خود را بدون جنگ زنده از منطقه خارج کند.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала