گزارش و تحلیل

گسترش حجم مبادلات تجاری روسیه و ایران در شرایط تحریم ها

© Photo / کنسولگری ایران در آستراخانسرای تجاری ایرانیان
سرای تجاری ایرانیان - اسپوتنیک ایران
اشتراک
گشایش اولین تجارتخانه ایران در آستراخان، دستاوردی در فعالیت چندین ساله برای تقویت روابط تجاری ـ اقتصادی ایران و روسیه است. این تجارتخانه در یک ساختمان دو طبقه در خیابان "کراسنایا نابرژنایا" واقع در یکی از محلات مرکزی آستراخان قرار دارد و نمایندگی های 14 اتاق بازرگانی جمهوری اسلامی ایران در آنجا مستقر شده اند.

دنیس آفاناسییف، وزیر روابط بین المللی و اقتصادی استان آستراخان روسیه در مصاحبه با خبرگزاری اسپوتنیک درباره چگونگی تدوین این طرح و نقش آن به عنوان یک میدان بزرگ بازرگانی در توسعه روابط تجاری روسیه و ایران صحبت کرد.
دنیس آفاناسییف گفت:

" گشایش تجارتخانه ایران یک رویداد بی سابقه است. این اولین تجارتخانه ایران نه فقط در آستراخان بلکه در کل روسیه است. تدارکات برای آغاز کار آن حدود 10 سال طول کشید. از جمله در این زمینه مذاکرات طولانی صورت گرفته و و مشکلات و مسائل موجود برای تامین مخارج اجرای این طرح در جریان یک روند طولانی حل شد.

احتمال توافق تجاری بین  ایران و روسیه در طی سفر روحانی به روسیه - اسپوتنیک ایران
احتمال توافق تجاری بین ایران و روسیه در طی سفر روحانی به روسیه
اکنون مالک ساختمان تجارتخانه شرکت موسس از ایران است. در آنجا تعمیرات اساسی صورت گرفته تا ساختمان برای کار به عنوان تجارتخانه آماده شود. نمایندگی های 14 اتاق بازرگانی از 14 استان جمهوری اسلامی ایران در آنجا مستقر شده و بطور دائمی در این تجارتخانه کار خواهند کرد. آنها محصولات خود را که در نمایشگاه های دائمی در طبقه اول ساختمان عرضه شده، به فروش خواهند رساند".
وزیر روابط بین المللی و اقتصادی استان آستراخان روسیه خاطرنشان کرد انتظار می رود این تجارتخانه ترمینالی برای برقراری تماس های مستقیم اقتصادی شود. منظور اینست که حالا کارآفرینان از جمله از منطقه فدرال جنوبی روسیه و قفقاز شمالی از امکان بحث درباره طرح های خود و بستن قرارداد ها در داخل این تجارتخانه برخوردار خواهند بود:


"کارآفرینان آستراخان یا دیگر مناطق روسیه در صورت تمایل برای برقراری روابط تجاری با ایران خواهند توانست به تجارتخانه آمده، محصولات را دیده و کالای لازم برای خود را انتخاب کنند. آنها در آنجا به نمایندگان شرکت مورد نظر مراجعه کرده، قرارداد تجاری منعقد کرده و مشخصات حمل و نقل کالای خریداری شده خود را تعیین خواهند نمود. هدف از گشایش این تجارتخانه نزدیک کردن کارآفرینان دو کشور، برقراری تماس های لوژستیکی، قابل درک کردن محصولات ساخت ایران برای کارافرینان روسیه و در نتیجه اعلام وجود این کالاها است. همچنین تجارتخانه ایران امکان صادرات محصولات روسیه به ایران را نیز درنظر خواهد داشت".

دنیس آفاناسییف خاطرنشان ساخت دولت محلی استان آستراخان مبتکر اجرای این طرح بوده است.
وزیر روابط بین المللی و اقتصادی استان آستراخان روسیه افزود:

" ما هم اتاق بازرگانی و صنعت استان آستراخان و هم اتاق بازرگانی و صنعت فدراسیون روسیه را به اجرای طرح فوق الذکر جلب کردیم. اکنون همچنین نهادهای فدرال برای همکاری اقتصادی با ایران فعلانه در حال بررسی کار این تجارتخانه هستند. وجود چنین ساختاری برای گسترش همکاری دو کشور ضرورت داشت.
من معتقدم این ساختار خلاء موجود در زمینه تجارت بین روسیه و ایران را رفع کرده و زمینه های خوبی برای افزایش مبادلات تجاری و چنین تعاونی را به وجود خواهد آورد".


دنیس آفاناسییف تاکید کرد اکنون مذاکرات درباره گشایش تجارتخانه های روسیه در ایران نیز فعالانه جریان داردو چشم اندازهای خوبی برای این کار وجود دارد:

"اکنون پیشنهاداتی درباره گشایش ساختار مشابه در ایران مطرح می شوند. ما در جریان گفتگو با شرکای خود در منطقه چنین پیشنهاداتی از استان های گلستان، مازندران و گیلان می شنویم. ما درک می کنیم که چنین برنامه ای باید دو جانبه باشد و نمی توان به گشایش تجارتخانه فقط در آستراخان اکتفا کرد. ما می خواهیم چنین ساختاری در ایران نیز دایر شود و فرق نمی کند که در شمال یا در تهران یا جای مناسب دیگری برای کارآفرینان روسیه باشد. انتخاب وابسته به نیازهای مشخص کارآفرینان روسیه خواهد بود. تجارتخانه در درجه اول ساختار کاری است و برای نزدیک کردن ساختارهای تجاری دو کشور فعالیت می کند. البته روابط سیاسی و اقصادی کلان دو کشور در سطح بسیارخوبی قرار دارد و اکنون مسئله رساندن مساعدت حداکثر به کارآفرینان کوچک و متوسط دو کشور و رفع نیازهای آنها مطرح است".

وزیر روابط بین المللی و اقتصادی استان آستراخان روسیه در پایان تاکید کرد چشم اندازهای بسیار بزرگی در برابر تجارتخانه ایران قرار دارد و این طرح بویژه برای ورود کارآفرینان روسیه از جمله استان آستراخان به بازار ایران در آن سوی دریای خزر کاملا با صرفه، سودمند، چند منظوره و بسیار امید بخش است:

" ما دارای مواضع بسیار جدی برای ورود فعالانه به بازار ایران هستیم. مخصوصا که پیشنهادات خوبی در این زمینه موجود است. همایش "محافل اقصادی خزر ـ 2017" در هفته گذشته درجه حضور کارآفرینان ایران و حضور آنها در این برنامه با توجه به آغاز کار تجارتخانه ایران و تلاش های آنها برای پیوستن به مسائل و روندهای حاشیه خزر را نشان داد. در اینجا نه فقط روابط ایران و روسیه بلکه منافع جمهوری آذربایجان، ترکمنستان و قزاقستان مشاهده می شود. همایش برگزار شده نشان داد که ما دارای دورنماهای خوبی برای پیشبرد فعالیت اقتصادی خود در ان سوی خزر در ایران هستیم. در منطقه خزر منظر ما هستند و از ورود ما خوشحال خواهند شد".

 

 

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала