گزارش و تحلیل

سفر عبادی به تهران پاسخ عراق به آمریکا و عربستان

© AFP 2023 / Adam BerryПремьер-министр Ирака Хайдер Аль-Абади
Премьер-министр Ирака Хайдер Аль-Абади - اسپوتنیک ایران
اشتراک
وزیر امور خارجه ایالات متحده در سفر خود به عربستان سعودی به صراحت اعلام کرد که آمریکا خواهان ایجاد یک ائتلاف میان عراق و عربستان در مقابل ایران است ، نیروهای ایرانی الحشد الشعبی از عراق خارج شوند و رابطه دوستانه عراق وایران متوقف گردد.

آقای حیدر العبادی هم درجا پاسخی داد که نشان داد آمریکایی ها یا از شرایط عراق اطلاعی ندارند و یا اینکه به دنبال مغلطه کاری هستند.
آقای عبادی به آقای تیلرسون اظهار داشتند که نیروهای الحشد الشعبی عراقی هستند و ایرانی نیستند و نمی توان آنها را از عراق بیرون کرد.
در آنکارا آقای حیدر العبادی اعلام کردند که از ایالات متحده تقاضا دارند عراق را درگیر اختلافات خود با ایران نکنند که به زبان دیپلماتیک یعنی عراق حاضر نیست در مقابل ایران قرار گیرد.
با سفر به تهران هم به تقاضای سوم ایالات متحده مبنی بر قطع رابطه دوستانه ایران و عراق پاسخ دادند و باز هم به زبان دیپلماتیک به آمریکایی ها گفتند هر چه شود در نهایت این رابطه ایران و عراق است که استوار باقی می ماند.
اشتباه اصلی ایالات متحده و همپیمان اصلی اش عربستان سعودی در منطقه این است که متصور هستند می توانند با قلدری خواسته های خود را بر دیگر کشورها تحمیل کنند و حاضر نیستند که اراده ملت ها را بپذیرند.

حسن نصرالله: آمریکا و عربستان توطئه جدیدی را علیه ایران آغار کرده اند - اسپوتنیک ایران
حسن نصرالله: آمریکا و عربستان توطئه جدیدی را علیه ایران آغار کرده اند
ظاهرا هنوز متوجه نشده اند که شرایط منطقه خاور میانه تغییر کرده و ملت ها هستند که دارند اختیار مملکت های خود را در دست می گیرند و قطعا ملت عراق به هیچ وجه تمایل ندارد در شرایط خصومت با همسایگان خود مخصوصا ایران قرار گیرد.
عراقی ها سالها است که با جنگ و خونریزی مواجه هستند و قطعا به دنبال آن هستند که پس از بیرون راندن تروریست ها از کشور خود ثبات و آرامش را به مملکت خود برگردانند اما آمریکا و عربستان سعودی می خواهند این جنگ ها و خونریزی ها به حساب ملت های دیگر در منطقه ادامه یابد.
اشتباه نکنید بحث حساب کتاب وقتی مطرح می شود برخی هزینه های چند صد ملیارد دلاری عربستان سعودی را به عنوان هزینه به حساب می آورد در حالی که هزینه اصلی خون مردمان بی گناهی است که در منطقه ریخته می شود و بسیار ارزشمند تر از کل این پولها به حساب می آید.
آقای عبادی به دنبال ایجاد نوعی توازن در رابطه خود با کشورهای همسایه است و به همین دلیل هم هر وقت سفری به یک کشور دارد بلا فاصله به کشور های دیگر هم سفر می کند تا به همه بگوید دولت عراق با همه تلاش دارد رابطه دوستی داشته باشد.
نمی توان انکار کرد که شیعیان عراق احساس علاقه خاصی به ایران شیعی دارند در حالی که سنی های عراق احساس علاقه خاصی به عربستان سعودی و یا ترکیه دارند و همانگونه که ملی گرا ها احساس علاقه خاصی نسبت به حزب بعث و یا حتی مصر ممکن است داشته باشند ، بخش بزرگی از کرد های عراق هم که از چندین دهه پیش برای استقلال خود مبارزه می کنند.
با این شرایط نمی توان توقع داشت که عراق به یک سمت روی بیاورد و سمت دیگر را رها کند.
قطعا با توجه به اینکه شیعیان عراق اکثریت مطلق شهروندان این کشور را تشکیل می دهند تمایل مردم این کشور برای داشتن رابطه صمیمی با ایران بسیار زیاد باشد مضاف بر اینکه رابطه بسیار صمیمی ایران با کردهای عراق که از اقوام اصیل ایرانی به حساب می آیند منجر به آن می گردد که هر کسی در راس قدرت در عراق باشد توجه داشته باشد که اکثریت مردم عراق تمایل دارند رابطه این کشور با ایران صمیمی باشد.
با توجه به اینکه عرب های اهل تسنن عراق حدود 25 تا 30 درصد جامعه عراق را تشکیل می دهند هیچ رهبری در عراق نمی تواند جایگاه طرفداری مردم از ایران در این کشور را با همکاری با ایالات متحده و عربستان جایگزین نماید.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала