گزارش و تحلیل

منافع روسیه و ایران در حمایت از طالبان

© AFP 2023 / Noorullah Shirzadaحمایت روسیه و ایران از طالبان - تهمت یا حقیقت
حمایت روسیه و ایران از طالبان - تهمت یا حقیقت - اسپوتنیک ایران
اشتراک
جیمز متیس وزیر دفاع آمریکا چندی پیش ایران و روسیه را متهم به حمایت از طالبان در افغانستان کرد.

Министр обороны США Джим Мэттис в Брюсселе - اسپوتنیک ایران
وزیر دفاع آمریکا روسیه و ایران را از ارسال اسلحه برای طالبان بر حذر داشت
به گزارش اسپوتنیک، جمیز متیس گفت: ایران و روسیه از طالبان در افغانستان حمایت کرده و برای آنها سلاح و تجهیزات جنگی ارسال می کند که عواقب منفی برای این دو کشور خواهد داشت.
در عین حال روسیه و ایران بارها این اتهامات را مبنی بر حمایت و کمک به طالبان در افغانستان رد کرده.
آیا روسیه و ایران از طالبان در افغانستان حمایت می کنند و کمک به این طالبان در افغانستان می تواند چه سود و منافعی برای این دو کشور داشته باشد.

در همین رابطه آقای فرزاد رمضانی بونش کارشناس مسائل افغانستان ئر گفتگو با خبرنگار اسپوتنیک گفت:

اگر به مسائل یکسال گذشته نگاه کنیم متوجه خواهیم شد که روسیه تلاش کرده که طریق محافل رسمی و غیررسمی نوعی ارتباط طالبان داشته باشد، این ارتباط گاهی با اطلاع مقامات افغانستان بوده و گاهی نیز از محافلی که مدنظر روسیه بوده است.
برداشتی که مقامات آمریکایی و حتی بعضا دولت کابل از این ارتباط دارد از دو جنبه می تواند مدنظر و مورد بررسی قرارگیرد؛ از یکسو دولت کابل معتقد است که این روند روابط باید از کانال دولت افغانستان و با ملاحظات بیشتری برقرار شود، اما مقامات روسیه این روابط با طالبان در جهت افزایش ثبات و مقابله با جریان های تندرو مانند داعش و گروهای تکفیری دیگر در افغانستان و آسیای مرکزی تلقی می کنند و آنرا خلاف منافع و امنیت ملی افغانستان برآورد نکرده و بلعکس آنرا به نوعی در جهت منافع روسیه و افغانستان می دانند.
آقای رمضانی ‌بونش افزود: این امر مد نظر مقامات آمریکا نبوده و آنها براین باورند که روسیه از نظر نظامی، تسلیحاتی، امنیتی و اطلاعاتی به طالبان کمک می کند که همین نوع نگاه در مورد ایران نیز صدق می کند و ایران را نیز متهم به حمایت از طالبان می کنند. مقامات آمریکا و حتی برخی از تحلیلگران غربی براین باورند که روسیه و ایران به حمایت از طالبان پرداخته تا در صحنه جغرافیایی افغانستان حضور و نفوذ خود را افزایش دهند تا از طالبان به عنوان یک بازیگر قدرتمند در افغانستان علیه آمریکایی ها و منافع آنها استفاده کنند.
آقاری رمضانی ‌بونش کارشناس مسائل افغانستان در ادامه گفت: آنچه مشخص است که در وضعیت کنونی، روند انتقاد و مخالفت های آمریکا با افزایش بازیگرانی مانند ایران و روسیه در صحنه داخلی تحولات افغانستان و نگاه به طالبان افزایش پیدا کرده است و این امر با توجه به افزایش حضور طالبان در مناطق مختلف، داعش در مناطق دیگر و همچنین افزایش تهدید های امنیتی علیه ناتو و آمریکا که در صحنه جغرافیایی و میدانی افغانستان وجود دارد، می تواند مورد نظر و بررسی قرار گیرد.
اتهام حمایت روسیه و ایران مختص اکنون نیست و طی ماه های گذشته بارها این اتهامات تکرار شده و این امر یک روند است. در گذشته نیز روسیه متهم به حمایت گسترده از طالبان شده. این موضوع می تواند به نوعی انداختن توپ در زمین روسیه نیز می باشد ولی از نگاهی دیگر این امر را می توان مدنظر قرار داد که روابط کنونی طالبان با آمریکا می تواند دچار مشکلاتی شده باشد و دامنه مخالفت آنها با آمریکایی ها در حوزه میدانی افغانستان افزایش یافته باشد. اما از سوی دیگر نمی توان از این نکته گذشت که آمریکایی ها مخالف افزایش حضور ژئوپولتیک ایران و روسیه در افغانستان هستند، با ترس از اینکه رویکرد هماهنگ و یا حتی جداگانه تهران و مسکو با بازیگران داخلی افغانستان به ارتباط موثر و بیشتری دست یابند و از حضور و نفوذ آمریکا در افغانستان بکاهند.
آقای رمضانی ‌بونش در پایان گفت: اما آنچه مشخص است، افزایش ارتباط طالبان با روسیه می تواند حداقل از یک منظر می تواند موثر باشد و آن کمک در روند میانجیگری میان دولت کابل و طالبان و حتی حل چالش افغانستان باشد.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала