گزارش و تحلیل

تروریست قلمداد کردن سپاه به ضرر آمریکا می باشد

© AP Photo / Vahid SalemiIran's Revolutionary Guard troops march in a military parade.
Iran's Revolutionary Guard troops march in a military parade. - اسپوتنیک ایران
اشتراک
بحث قرار دادن سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در لیست تروریسم در دوره های مختلف روسای مختلف جمهوری ایالات متحده از زمان کلینتون تا به حال چندین بار مطرح شده اما هر بار آمریکایی ها مجبور شدند به دلیل خطراتی که ممکن است این تصمیم برای نیروهای آنها در منطقه به وجود آورد از این تصمیم عقب نشینی کردند.

گذشته از همه معیار ها و قوانین بین المللی که با چنین تصمیمی منافات دارد باید به این مساله توجه داشت که سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران یکی از بخش های نیروهای مسلح ایران می باشد و این مانند آن می ماند که مثلا ایران مارینز آمریکا را بخواهد تروریست قلمداد کند.
با توجه به مقررات حاکم بر روابط بین الملل معمولا نیروهای مسلح کشورها کانال های ارتباطی خاص با یکدیگر دارند که بر اساس آن در صورتی که اتفاقی پیش آید و تصمیم سیاسی برای ورود کشورها به جنگ نباشد تلاش می کنند از طریق این کانال های ارتباطی با یکدیگر تماس داشته باشند و از جنگ پرهیز کنند، مثل اینکه مثلا یک ناو آمریکایی به حریم آبی ایران نزدیک شود و نیروهای سپاه بخواهند به آن اخطار بدهند.
در صورتی که سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در لیست تروریسم ایالات متحده قرار گیرد قوانین و مقررات بین المللی دیگر بر تماس نیروهای مسلح امکان پذیر نمی باشد مخصوصا در صورتی که ایران هم نیروهای مسلح آمریکا و یا بخشی از آن مانند مارینز را تروریست قلمداد کند.
این ماجرا می تواند احتمال برخورد نیروهای مسلح دو کشور با یکدیگر را افزایش دهد و منجر به بروز یک جنگ تمام عیار در خلیج فارس گردد.
این ماجرا وقتی بغرنج تر می شود که توجه داشته باشیم برخی نیروهای آمریکایی امروزه در عراق و سوریه وافغانستان و منطقه خاورمیانه پخش می باشند و در صورت بروز هرگونه اتفاق مشکل میان نیروهای همپیمان با ایران و نیروهای آمریکایی و یا همپیمان با آمریکا مشکل از طریق کانال های ارتباطی میان نیروهای آمریکایی و مستشاران سپاه حل و فصل می گردد اما در صورتی که چنین کانالی منتفی گردد آنوقت همه نیروهای آمریکایی در منطقه خاورمیانه با خطر مورد هدف قرار گرفتن توسط نیروهای همپیمان ایران مواجه می گردند مخصوصا اگر تفاوتی میان آنها و داعش وجود نداشته باشد.
قطعا هم چنین درگیری ای فقط به یک درگیری میان طرفین ختم نخواهد شد و احتمال دارد به یک جنگ تمام عیار در منطقه کشیده شود که به نفع هیچ کس نمی باشد مخصوصا همپیمانان آمریکا در منطقه.
با این شرایط می توان گفت قرار دادن سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در لیست تروریسم آمریکا بیش از اینکه به این نیروها آسیب برساند می تواند برای نیروهای آمریکایی موجود در منطقه خطر آفرین باشد و قطعا مشاورین نظامی و امنیتی آقای ترامپ بخوبی این را می دانند اما بحث اینجاست که آقای ترامپ حاضر باشد حرف خبرگان سیاسی و نظامی و امنیتی کشور خود را باور کند یا اینکه تصمیم دارد به روند کارهای متهورانه خود ادامه دهد.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала