گزارش و تحلیل

آیا چین برنده جنگ های فضایی خواهد بود؟

© REUTERS / China Dailyآیا چین برنده جنگ های فضایی خواهد بود؟
آیا چین برنده جنگ های فضایی خواهد بود؟ - اسپوتنیک ایران
اشتراک
به گزارش اسپوتنیک به قول از نشریه اینترنتی Asia Times Online چاپ هنگ کنگ چین سامانه ای بر اساس فناوری پیشرفته برای انجام جنگ فضایی ایجاد می کند.

این نشریه می افزاید: این سامانه شامل سلاح موشکی ضد ماهواره، سلاح لیزری، دستگاه های تولید کننده پارازیت برای ماهواره ها و ماهواره های نظامی خواهد بود. چین با پیشبرد این سیستم ظاهرا در درگیری های آینده در فضا از برتری برخوردار خواهد شد.

دانشمندان آمریکایی هم اینک از این جریان نگرانی عمیق ابراز کردند.  نشریه اینترنتی Asia Times Online  اطلاع داد که انستیتوی پژوهشی سیاست خارجه آمریکا در گزارشی راجعبه قدرت فضایی کشورهای خارجی نوشت که چین هم اینک می تواند 500 دستگاه ماهواره آمریکا نابود کرده و در مدار اطراف زمین در شعاعی از 1.9 الی 35 هزار کیلومتر پارازیت تولید کند.

بر هیچ کس پوشیده نیست که مدت ها در جهان در باره خطر فضایی چینی صحبت می کنند. ولی ایالات متحده که خودش کشور پیشتاز در نظامی گری فضای کیهان است در صدد برآمده با ایجاد سیمای دشمن فرضی در فضا و بزرگ کردن خطر جنگ، پول های هرچه بیشتری برای برنامه فضایی خود نگه دارد. با این حال این رفتار نشان می دهد که چین واقعا در این رشته  به  موفقیت های چشمگیری دست یافته است.

تحقیقات هوافضای در چین در سال های 90 قرن میلادی گذشته شروع شد. در آن زمان  در چین  نظریه هدایت نبرد در سه بعد زمین، هوا و  فضا، پیشنهاد و بررسی گردید. در آغاز سده کنونی برخی محققان پی بردنند که پیشرفت ناوگان نظامی باید همراه و همزمان با تحقیقات در رشته فضایی باشد. به عقیده نظامیان چین، لازم است قدرت نظامی هوایی عصر حاضر با در عملیات جنگی زمینی و قدرت فضایی ادغام شود و نیروهای مسلح باید شامل  جنگنده ها، موشک های کروز، کشتی های فضایی رفت و بازگشت، موشک های  هوا — هوا و موشک های زمین — هوا، لیزرهای پرقدرت، و سلاح مایکروویو و پرتوی است.

تا به چین نروید متوجه نمی شوید چرا آمریکا از آن اژدها می ترسد - اسپوتنیک ایران
گزارش و تحلیل
تا به چین نروید متوجه نمی شوید چرا آمریکا از آن اژدها می ترسد

چین با پیروی از این نظریه امکانات خود را در چنین جنگی نشان داد وقتی در 2007 ماهواره مستعمل هواشناسی  Feng Yun  خود را در ارتفاع 865 کیلومتر با یک تیر زد. بعلاوه این کشور در چند سال اخیر چند آزمایش موشک های ضد ماهواره  و ضد موشک را انجام داد. چین دستگاه های هایپرصوتی را نیز تست می کند و فناوری مربوطه خود را اگر لازم باشد می تواند به تکنیک جنگی بدل کند.

رسانه های خارجی نوشتند که 9 ژانویه 2014 چین اولین وسیله نقلیه هایپرصوتی خود را با موفقیت مورد آزمایش قرار داد و به دنبال این تست چین از نظر فناوری های هوایی هایپرصوتی و دستاورد های هوایی و فضایی پس از روسیه و آمریکا کشور سوم در جهان شد. قرا ر است این کشور در سه سال نزدیک 7 تست دیگر نیز در این رشته را انجام دهد که به احتمال قوی 6 آزمایش این نوع موفق خواهد بود.

در 2016 چین رسته جدید در ارتش خود را تاسیس کرد- یگان های پشتیبانی استراتژیک. وظیفه اصلی این رسته کمکرسانی به ارتش مردمی چین هنگام عملیات جنگی است. هدف این یگان تامین برتری برای ارتش چین در هر میدان پیکار است: در فضا یا اینترنت و تضمین سیر موفقیت آمیز عملیات جنگی.

هدف یگان پشتیبانی استراتژیک عبارت است از ایجاد و نگهداری زیربنای امنیت فضایی، جمع اوری اطلاعات و رصد فضایی و نیز تامین کارتوگرافی و ناوبری. آنها همچنین جوابگوی امنیت میدان های مغناطیسی و ناوبری هستند.     

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала