گزارش و تحلیل

کارخانه تولید خبرهای جعلی

CC BY 2.0 / Pero Kvrzica / Veles - the bridgeکارخانه تولید خبرهای جعلی
کارخانه تولید خبرهای جعلی - اسپوتنیک ایران
اشتراک
به گزارش اسپوتنیک، شهر ولِس مقدونیه به مرکز سیاست جهانی بدل شده است.

در این شهر "کارخانه" جهانی تولید خبر های جعلی کار می کند. محصلین کلاس های ارشد و فارق التحصیلان دبیرستان های این شهر اراجیفی تهیه می کنند که مورد پسند آمریکاییان متوسط الحال می شوند. منبع اکثر خبر های جعلی در باره انتخابات در آمریکا و دونالد ترامپ هیمن شهر است. موفقیت این خبر ها به قدری بالا بود که رسانه های غربی اعلام کردند که اهالی مقدونیه ترامپ را "انتخاب کردند".

"اسلاوچو چادییف" شهردار ولس با لبخند اظهار داشت: "می گویند که ما توانستیم سیر حوادث تاریخ آمریکا را تغییر دهیم. نمی دانم حقیقت همین است یا خیر ولی ما در دنیای پویایی زندگی می کنیم و مردم به مطرح شدن علاقمندند. ما به این خاطر شهرت پیدا کردیم که حالا رسانه های عمده جهانی به مقدونیه و شهر ما نگاه می کنند".

پایگاه محرمانه هکر های روسی

همه چیز در 2016 هنگام انتخابات ریاست جمهوری آمریکا شروع شد. روزنامه نگاران چند روزنامه و پورتال آمریکایی یک دفعه متوجه شدند که بسیاری تارنما هایی که خبر های نادرست منتشر می کردند در ولس ثبت شده اند. اکثر آنها مطالبی در حمایت از ترامپ و یا در باره او چاپ کرده بودند. مثلا مطلبی از سایت WTOE 5 News  در این باره که پاپ رم از ترامپ بعنوان بهترین نامزد حمایت کرده است.

طبعا که اینطور نبود.

و یا یک خبر دیگر در این خصوص که ترمپ در یک تجمع به فردی مشت زد که به وی ناسزا گفته بود. طرفداران ترامپ جمهوریخواه از رفتار  مرد واقعی مورد پسند خود به هیجان در آمدند.

وبسایت  ConservativeState.com  مقاله مفصلی منتشرکرد در این باره که گویا هیلاری کلینتون در سال 2103 خواهان آن بود که ترامپ صاحب کاخ سفید شود چرا که او "خیلی شرافتمند است و قابل خریداری نیست". نیم میلیون نفر در شبکه های اجتماعی این مطلب را ارسال مجدد کردند.

در دسامبر 2016 هیلاری کلینتون باخته وعده داد که به خبر های جعلی که بر اثر آنها مردم به خطر می افتند جواب دندانشکنی خواهد داد. سیاستمداران آمریکایی در تخییلات خود خانه های تیمی "هکر های روسی" مستقر در مقدونیه کشوری که مایل است عضو ناتو شود را می دیدند.

یکی از نشریات آمریکایی ادعا کرد که باراک اوباما پس از شکست کلینتون کاملا شیفته ولس شده بود و این موضوع را در صحبت ها با دستیاران امنیتی و مشاوران اطلاعاتی خود بررسی می کرد.

کلیک آمریکایی گرانترین کلیک جهان!

در ولس دو عامل ادغام شدند: از یک سو نبود کار و امکان دریافت آن و از سوی دیگر تحصیلات خوب دبستانی که از زمان یوگسلاوی سابق حفظ شده است. در نتیجه، محصلین و فارق التحصیلان دبیرستان ها فعالانه به پیاده کردن پروژه های بازرگانی متفاوت در اینترنت دست زدند. معلومات و دانش به قدر کافی بود و دسترسی به اینترنت در همه شهرها از جمله در ولس تامین شده بود و اما اشتغال به کار نبود.

موقع ای رسید که بچه ها فهمیدند که با نوشتن خبر ها و تهیه  آگهی ها می شود پول در آورد. هر چه قدر خوانندگان بیشتراست پول هم زیاد است. موثق بودن خبر از هیچ اهمیتی برخوردار نبود.

جوانی به نام "دیمیتر" اولین کسی بود که در ولس به این کار پرداخت. او خود را با این اسم به "ریا نووستی" معرفی کرد. او 19 سال دارد و حالا در "اسکوپیه" طراحی اینترنتی را مطالعه می کند. او یک سال پیش در باره ترامپ خبر ها را تهیه و منتشر می نمود. دیمیتر خواهش کرد که از او عکس گرفته نشود. او فکر نمی کند که با قانون مساله داشته باشد و بر آن است که کار انجام داده شایسته افتخار است و این کار را می تواند در لیست مشخصات کاری خود بگنجاند.

دیمیتر می گوید که این کار را همراه با دو دوست خود که فهمیدند که می توانند با تولید اخبار داغ جعلی به سادگی پول در آورند شروع کرد.

وی تعریف کرد که کلیک آمریکایی گرانترین کلیک در اینترنت است. ما این را گرفتیم و هدف خبرهایی که ما تولید می کردیم آمریکایی ها شدند. هدف ما پول در آوردن بود.

دیمیتر و رفقای او اغلب با سرویس آگهی های Google AdSense  کار می کردند و وظیفه نداشتند مخصوصا در باره ترامپ مطلب بنویسند. ولی متوجه شدند که تعداد خوانندگاه مطالبی در باره ترامپ زیاد بود و بنابر این پول های پرداخت شده برایشان بیشتر می شد.

او گفت: ما سعی کردیم در باره هیلاری کلینتون و برنی راندرز مطالب بنویسیم ولی تنها خبر ها در باره ترامپ برای خوانندگان جذاب بود. به این خاطر که وی به طرفدارن خود ثابت کرد که آنها نباید از رسانه های رسمی خبر بگیرند. طرفداران ترامپ به رسانه های جایگزین چسپیدند. در این راستا آمریکایی ها به دام گروهی از محصلین مقدونیه افتادند. آنها می خواستند خبرهای غیر عادی و داغ در باره این سیاستمدار و شومن بخوانند و محصلین ولس این خبر ها را برایشان تهیه و به خورد آنها می دادند. مثل همیشه تقاضا به دنبال عرضه می آید. گروه های حمایت از ترامپ از طریق حساب های جعلی در فیسبوک این خبرها را منتشر کرده و ترافیک این خبر ها بالا بود و پرداخت پولی گوگل خوب بود.

این کار برای دیمیتر منبع  پول های خوبی شد. وی به ترامپ ربطی نداشت و علاقمند و طرفدار دموکرات چپگرای برنی ساندرز بود.

برخورد مقامات محلی

مقامات محلی این فعالیت ها را قبول ندارند ولی آنرا غیر قانونی هم نمی دانند. شهردار ولس می گوید: "هیچ یک از قوانین مقدونیه نقض نشده بود. همه چیز مطابق حقوق و موازین جمهوری ما بود. در غیر این صورت شرکت کنندگان این گروه به دادگاه کشانده می شدند".

"میله بوشنیاکوفسکی" سخنگوی دولت مقدونیه به ریا نووستی گفت که "خبر جعلی — فرمت ناسالم اظهار نظر است و مقررات روزنامه نگاری  را نقض می کند، ولی آزادی کلام خدشه ناپذیر است و روزنامه نگاران باید خودشان از طریق جوامع خود به این مورد رسیدگی کنند".

شهردار چادییف تعریف کرد که در آستانه انتخابات ریاست جمهوری فرانسه سفیر این کشور در مقدونیه از او خواهش کرد که کاری شود تا این داستان تکرار شود. شهردار گفت: "من به او گفتم که نمی شود. جوان های ما تنها انگلیسی بلدند و می توانند تنها در باره آمریکا خبرهای غیرموثق را بنویسند. در شهر ما کسی به فرانسوی صحبت نمی کند".

یک نکته جالب عبارت از این است که آمریکایی ها به این محصلین آموختند که باید از هر وسیله شده پول درآورند و آنها شیوه های آمریکایی را در مورد خود آمریکاییها بکار بردند.

 

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала