گزارش و تحلیل

آیا مهمانداران زن باید جذابیت ظاهری داشته باشند؟

© Photo / Aeroflot Press Serviceضرر ۲۵۰ میلیون دلاری شرکت هوایی یونایتد ایرلاین به خاطر بیرون انداختن مسافر
ضرر ۲۵۰ میلیون دلاری شرکت هوایی یونایتد ایرلاین به خاطر بیرون انداختن مسافر - اسپوتنیک ایران
اشتراک
به گزارش اسپوتنیک به قول از روزنامه آلمانی "زود دویچه زایتونگ"، خواسته ها از مهمانداران زن هواپیماها عوض شده است. قبلا آنها را به عنوان "دخترهای جسور و چالاک" می شناختند،که علاوه بر آن باید زیبا بوده و زیاد هم تپل نباشند. اما اکنون دیگر این دوره در آلمان سپری شده، اگر چه که این کلیشه ها در کشور های دیگر هنوز پابرجا است.

هفته نامه "اشپیگل" در 1972 نوشت: آنها بایستی جذاب و خدمت گزار بوده و به مسافران خدمات ارائه داده و در بستن کمربند به آنها کمک کنند. آرایش موی آنها بایستی به شکل گیسها بافته شده مانند «موزارت» باشد و ازدواج کردن، باردار و بچه دار شدن، اضافی وزن گرفتن و یا نپوشیدن سینه بند برایشان ممنوع بود. آنها در سن 32 تا 40 سالگی کار خود را ترک می کردند و تا این سن بطور منظم مورد کنترل دقیق اندام و شکل فیزیکی خود قرار می گرفتند.

"زود دویچه زایتونگ" می افزاید:

در نتیجه آغاز عصر رهاسازی زنان "دخترهای چالاک " ناپدید شده و به جایشان مهمانداران پدید آمدند. شرکت هواپیمایی "ایرفلوت" روسیه در اوایل سال جاری میلادی مجبور شد مقررات شکل اندام مهمانداران خود را عوض کند. بنا به این مقررات تنها دختران لاغر می توانستند به این شرکت استخدام و در آن کار کنند. بقیه می توانستند فقط در مسیر های داخلی کار کنند. انتظار می رفت که مقررات سخت برای لاغر شدن انگیزه خوبی باشد ولی یک مهماندارزن به دادگاه شکایت کرد. در دادگاه ایروفلوت در توضیح مقررات و خواست های خود اعلام کرد که این واحد، شرکت درجه اول است و مسافران بابت جذابیت مهمانداران نیز پول می پردازند.

به عبارت دیگر شرکت های هواپیمایی درجه اول به ظاهر جذاب مهمانداران زن خود تکیه می کند نه به دقت و امنیت. این شرکتها چنین ویژگیهای پرسنل خود را با زبردستی به فروش می رسانند. مثلا شرکت هواپیمایی Ryanair در طول چندین سال تقویمی منتشر می کند که در آن مهمانداران زیبای این شرکت که بیکینی به تن کرده و خود را نمایان می کنند. حتی شرکت کره شمالی Air Koryo امسال کاتالوگ مشابه را منتشر کرد ولی کیفیت عکس های آن بدتر بود.

شرکت کننده کنکور «زیباترین مهماندار روسیه» در مسکو - اسپوتنیک ایران
زیباترین مهماندار روسیه
مهمانداران شرکت Singapore Airlines از همه زیباتر بوده و رفتار و معاشرتشان با مسافران از همه لطیفتر است. آنها هنگام گرفتن سفارش از مسافران در برابرشان زانو می زنند. آنها از سال های 1970 شهرت خود را پیدا کرده که تا بحال باقی می ماند.
این روزنامه آلمانی ادامه داد: ولی در دوران ما خواست ها از مهمانداران کمتر شده است. مثلا شرکت های Lufthansa و یا Ryanair تنها می خواهند که ظاهرمهمانداران شان آراسته باشد و الزاما جذابیت مد نظر قرار نمی گیرد. وزن باید معتدل باشد و مهماندار نباید قد خیلی بلند یا کوتاه داشته باشد. برخی شرکت ها از جمله Lufthansa داشتن خالکوبی یا سوراخ کاری بدن برای پرسنل خود را منع می کنند. ولی بازهم برخی افراد را به خاطر ظاهرشان به کار استخدام نمی کنند و کارفرما همیشه حاضر است علت تصنعی این کار را به زبان بیاورد.

ناگفته نماند که برای مهمانداران مرد نیز تعدادی از محدودیت ها در نظر گرفته شده و یکی از آنها درخواست شرکت American Airlines از مردان این است که: موی ریش آنها از هر دو طرف دهان نباید بلندتر از شش و نیم سانتیمتر باشد.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала